Trädgårds- och odlingstråden 2025

Inte lika oemotståndligt väder som hos @cassiopeja , här har vi +4 grader och dimma men blev ändå årets första trädgårdsdag.

Har rensat ogräs i det tilltänkta grönsakslandet, sått chili och paprika och börjat gräva ned plintar för staket mot grannens fält. Har också fått hem första leveranserna av fröer och börjat fila på nästa beställning hos fröbanken :angel:

När jag var ute och fyllde på mat åt småfåglarna så insåg jag att växthuset var helt framtöat - vintersådd-tarmen i mig vaknade :angel:
Men är det inte liiite tidigt?
1737218031487.webp

Nån som kan säga vad det här monstret är för något? Jag sådde kronärtskocka, kan inte minnas att något av fröerna stack ut särskilt mycket även om jag inte närstuderade dem, men det här ser inte ut som kronärtskocka :confused:

1000023703.webp

Fick ett ryck nyligen och tog frön på de tomater jag hade kvar från höstens skörd. Idag har jag tagit rätt på fröna och insett att jag har MASSOR! 😆

Är det någon mer som har för mycket och som vill byta lite tomat fröer?
Kenneths Piennolo, Pienollo Giallo del Vesuvio och Artisan Blush Tiger har jag att byta med. :)

Jag satte två frön chili och tre paprika förra veckan. Varför vet jag inte. För jag tycker det är mycket jobb, för ingenting med dessa. :laugh:

Om jag ska ta frö från färska tomater, är det bara att skiva upp dom och lägga på tork och sen pilla ut fröna eller?? @Nixehen hur gör du?

Jag har kvar tomat från en jättegod sort (vet ej namn) som jag fick plantor av en vän förra året. Det skulle vara kul att fortsätta odla samma.

Om jag ska ta frö från färska tomater, är det bara att skiva upp dom och lägga på tork och sen pilla ut fröna eller?? @Nixehen hur gör du?

Jag har kvar tomat från en jättegod sort (vet ej namn) som jag fick plantor av en vän förra året. Det skulle vara kul att fortsätta odla samma.
Det går utmärkt att bara pilla ur och torka! Många fermenterar fröerna, men det är egentligen helt onödigt.
Jag har även provat att lägga en färsk skiva tomat i jord - det grodde fint det också. 😆

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
575
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
582
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 619
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka