Trädgårds- och odlingstråden 2025

Hade tänkt sätta igång lite idag men hittade ingen såjord hemma.
Vad brukar ni använda för jord precis i början?

I år har jag sått i helt vanlig ”blomjord” blandat med perlite. Har samma utfall som tidigare, med hög grobarhet på kort tid. Kommer inte krångla med såjord mer utan ta det jag har hemma. Då tror jag jordförbättringen är har större betydelse.

Någon som har prövat sig på fjärilsranunkel? Har beställt hem knölar och blev nyfiken på om någon härinne har försökt sig på sådana ☺️

Och det börjar bli dags att så för min del :) Har inte odlat på några år men nu har vi flyttat till gård och där ingick det två växthus!

Så planen är: tomat (2 sorter), gurka, aubergine, paprika, lök, purjolök, morot (2 sorter) och potatis. Sambon har redan börjat titta på bevattningssystem, vi vet med oss att vattna för hand är vi lite dåliga på :bag:

Vad finns det för frukter/grönsaker som kan odlas i (stora) krukor och trivs i hög värme utan extremmycket vatten?
Har en inglasad altan där det är trevligt med lite grönt på sommaren, men blir såklart stundtals väldigt varmt. Hade physalis förra året som trivdes utmärkt där, så sån blir det igen. Men finns det mer som funkar bra med liknande skötsel?

Hade tomater där förra året, men de trivdes inte alls, så i år får tomaterna bo ute. Gurka tänkte jag odla i år också, men misstänker att de också trivs bättre utomhus? Hur är det med paprika?

Vad finns det för frukter/grönsaker som kan odlas i (stora) krukor och trivs i hög värme utan extremmycket vatten?
Har en inglasad altan där det är trevligt med lite grönt på sommaren, men blir såklart stundtals väldigt varmt. Hade physalis förra året som trivdes utmärkt där, så sån blir det igen. Men finns det mer som funkar bra med liknande skötsel?

Hade tomater där förra året, men de trivdes inte alls, så i år får tomaterna bo ute. Gurka tänkte jag odla i år också, men misstänker att de också trivs bättre utomhus? Hur är det med paprika?
Rosmarin, timjan och oregano kan nog trivas om du vill ha örter ☺️

Har upptäckt att det är någon jäääävel, antagligen gnagare, som nästan varje natt går på jakt efter alla mina efterlängtade lök i rabatten (hittills verkar tulpanerna och pärlhyacinterna mest drabbade) 🤬🤬🤬!

Det grävs hål i jorden, sprätts runt och så tuggas det lite i varje lök - lagom för att döda den - innan man går vidare till nästa offer.

Låt bli!

Har upptäckt att det är någon jäääävel, antagligen gnagare, som nästan varje natt går på jakt efter alla mina efterlängtade lök i rabatten (hittills verkar tulpanerna och pärlhyacinterna mest drabbade) 🤬🤬🤬!

Det grävs hål i jorden, sprätts runt och så tuggas det lite i varje lök - lagom för att döda den - innan man går vidare till nästa offer.

Låt bli!
Prova att strö på blodmjöl (det riskerar dock att dra till sig räv eller grävling eller hund om man har sådan).

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
467
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
507
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 134
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka