Trädgårds- och odlingstråden 2025

Städat i växthuset och gjort i ordning några baljor
IMG20250405154016.webp

Fortfarande kaos :angel:

Trädgårdsdag idag. Grävt upp rabarbern och flyttat den till en hörna i trädgården. Jösses vad stor den var och vilka rötter den fått! Och då har den bara stått där i 2 år, sen senaste delning och flytt. Delade med mig till både syrran och grannen nu. Det ska bli jordgubbsodling i hela den bädden. De stackars jordgubbarna förde en tynande tillvaro bredvid rabarbern.

Gubben har jobbat ihärdigt med att gräva upp buskar som står i vägen för kommande kompoststation. Varmkomposten är flyttad nu, "bara" trädgårdskomposten kvar. Väldigt gott om mask i varmkomposten :D
Sen blir det en till odlingsbädd i sten där komposterna har stått. Sakta men säkert....

Vad tror ni om samplantering av ranunkel och luktärt, det borde väl fungera fint? Tänker en stor rund balja med luktärten i mitten och ranunkel runtom.

Skolat om mina tomatplantor idag, jag hade perfekta krukor ståendes i växthuset - inte så vida men höga :up:
Så nu kan djungeln fortsätta frodas under växtbeslysningen. Jag hade ingen aning om att det skulle vara sån stor skillnad med belysning :o
Så här bortskämda har aldrig några tomatplantor blivit hos mig tidigare, så :devil: om dom inte levererar tomater sen :cautious:

Mina valnötter kom upp!!! 4 av 10 har visat nosen. Trodde det var kört. Nu ska dom bsra bli vuxna också. Och pumpor fick jag plantera om. På 10 dagar växte dom ur första krukan. Bra sprutt på dom. Sen kallsådde jag spenat i vindruvelådor. Fick en påse frön när jag beställde tonat o pumpa. Och spenat är ju gott.

Bifogade filer

• 20250406_181545.webp
    20250406_181545.webp
    172,4 KB · Visningar: 1

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
591
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
687
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
75 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka