Trädgårds- och odlingstråden 2025

Det är första gången jag odlar physalis och nu står de och börjar blomma... Jag bor i södra Dalarna och har frostfritt först i mitten/slutet av maj så det här känns lite väl tidigt 😅
Vad gör jag nu, ska jag knipa av blommorna? Låt de vara? Annat alternativ?

Screenshot_20250408_144948_Instagram.webp

Det är första gången jag odlar physalis och nu står de och börjar blomma... Jag bor i södra Dalarna och har frostfritt först i mitten/slutet av maj så det här känns lite väl tidigt 😅
Vad gör jag nu, ska jag knipa av blommorna? Låt de vara? Annat alternativ?

Visa bifogad fil 165256
De börjar oftast blomma när de känner att de inte kan utvecklas längre, jag skulle se till att plantera om dom så de kan fortsätta växa istället för att föröka sig.

Ah, då ska jag fixa det, tack!
Borde jag ta bort blommorna samtidigt?
Vet inte om blommorna, men de blir riktigt stora om de får möjlighet att växa ordentligt. Min nådde upp till taket förra året på hösten när den flyttat in i väntan på de sista frukterna.

Nu har jag tänkt att den ska få växa i år igen, plus att jag har tagit tre sticklingar. Var de ska bo i höst har jag ingen aning om. 😂

Har äntligen tagit tag i att inventera vad jag har under mina växtlampor, och lagt ut annons på det jag inte behöver själv. Av någon anledning tänker jag ju alltid att det är bäst att så minst fyra frön av varje sak jag ska ha, så att det säkert blir någonting - och sen står jag där med 2-3 plantor extra eftersom det såklart var bättre grobarhet än 25%. Det hade väl inte gjort något om det gällt en enda växt, men jag gör ju exakt likadant med allihop så nu är det en jäkla massa jag ska försöka få iväg till nya hem 😅

Mina Lokförare har kommit upp redan :) Skydda mot fåglar bara, de äter dem gärna..
Har du sått på friland?

Jag funderar på om jag ska driva dom inomhus först 🤔
Förra året så han dom inte växa till sig (vare sig planta eller ärtskidan på dom som blev) innan det blev kallt. Jag bor i zon 4.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
826
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka