Trädgårds- och odlingstråden 2025

Har haft ett svamphus liggande i flera år. På vinst och förlust tog jag idag tag i saken och satte igång det. Får se om det händer något.

Mina tomater fortsätter att växa ytterst sparsamt. Funderar på om de ska få flytta ut i komposten eller om jag bara ska fortsätta att vänta ut dem? (Planerar att köpa frön och odla någon busktomat istället om det nu tvunget ska bli tomater i år.)

Väntar även på mina underblommor. Fyra av 30 frön har blivit små plantor. Funderar på vad det kan vara som gått snett där. Iof så var grotiden 5-15 dagar (och 15 dagar har inte gått än). Men, det känns himla mysko att fyra av fröna var supersnabba medan resten tar en evighet på sig.

Skiter sig allt så har jag trots allt mängder av buskkrasse (och av någon märklig anledning är det fler frön på väg...)

Här är det ju fortfarande ytterst tidig "vår", men i veckan ska det bli 15-16 grader dagtid och idag ska det regna, så nu försvinner nog det sista av snön, åtminstone där det är öppet. Jag längtar så efter att kunna ha busktomaterna i växthuset på dagarna (brukar flytta in och ut dem mellan växthus och garage ett par veckor i maj). De är fantastiskt fina och även om jag såklart har lite för många plantor är jag nöjd med att jag höll mig till två sorter i år, Taxi och Sub-arctic plenty.

De högväxande sorterna har en bra bit bort till utplantering, men det är som det ska vara.

Bombade ut alla mina blomfrön i halva den nyrensade rabatten i morse och kände mig lite som Samwise Gamgee för det blåste så mycket. På med en påse jord på toppen och så hoppas jag det kommer regn som utlovat.
Kanske lite tidigt för hälften av fröna men det som blir, det blir.

Har också påbörjat en ny pallkrage som jag fyllt med halm. Tänkte sätta potatis i halm också men väntar nog med det till en lite mindre blåsig dag :)

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
826
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka