Trädgårds- och odlingstråden 2025

https://www.naturskyddsforeningen.s...9_VHbgmDNYzdir11sw_aem_Fv8m06iRsVVionLQFMi--g

Tänker ni på sånt? Jag tänker iallafall på fröer som ska grovt grönsaker samt jord, det är bara ekologiskt för mig.

Jag är allergisk mot Naturskyddsföreningen, de har ibland poänger men är oftast alarmistiska och har sin egen agenda (det är en NGO, inte en myndighet... något de gärna glömmer bort).

Givetvis ska en vara försiktig med vad en odlar i (det finns områden inom stadskärnan i Falun där det är en ytterst dålig idé att odla pga 1000+ år av gruvdrift) men det är sällan det är någon större risk för oss människor med hemodlat. Givetvis är det bra om vi strävar efter mångfald även i vår egna lilla trädgård och undviker att använda gifter.

Ekologiskt, ja... även om pyraliden som figurerat i många år tillhör den konventionella odlingen så var det främst genom KRAV-märkt gödning och jord den spreds bland hobbyodlarna (vinass innehållande pyralid användes i KRAV-gödning). Dvs det är inte så enkelt som att "bara köra ekologiskt".

https://www.naturskyddsforeningen.s...9_VHbgmDNYzdir11sw_aem_Fv8m06iRsVVionLQFMi--g

Tänker ni på sånt? Jag tänker iallafall på fröer som ska grovt grönsaker samt jord, det är bara ekologiskt för mig.
Jag tänker på det utifrån en naturmiljö aspekt inte för att jag är rädd för att jag själv ska må dåligt av miljögifter. Jag vill inte bidra till en mer förorenad miljö eller förstöra. Samtidigt är man inte mer än människa och gör så gott man kan. Jag komposterar tex det mesta, möjligen om det är icke ekobananer så plockas de bort, men annars åker allt i komposten även konventionellt odlat. Jag tar gödsel från en gård som bedriver konventionellt jordbruk och jag köper inte enbart ekologiskt framtagna växter och fröer.

Däremot tycker jag det är jättebra att man tar fram de här undersökningarna för att man ska kunna sätta lite press på producenterna (minns att ekobananer gick från omöjliga att köpa in på jobbet till att vara det enda som fanns att välja på från en dag till en annan när dokumentären om bananproduktion gått på svt). Det är ju också de som drabbas hårdast samt de naturmiljöer som finns på de platser där produktionen bedrivs. Jag läste jordbruk på gymnasiet och då pratade man om arbetsmiljöriskerna för konventionella bönder i Sverige, där bönder var överrepresenterade bland en massa märkliga cancerformer som kunde ledas tillbaka till hanteringen av olika besprutningsmedel och andra gifter. I andra länder med mindre lagstiftning och kontroll kring detta är så klart kontamineringen ännu högre och spridningen till vattendrag och grundvatten.

Så i korthet är jag kanske mindre oroad för min egen hälsa och mitt lilla ekosystem i trädgården än vad jag är för de stora produktionsområdena i Holland och på andra platser där produktion av växter och fröer sker.

Intressant dock att det är mindre farliga ämnen i de lökar som drivits i Sverige, för själva löken är helt säkerligen importerad från Holland och sedan planterad och driven i kruka i Sverige, betyder det att besprutningsmedlen bryts ned eller innehåller lökar för drivning av plantskolor mindre mängd besprutningsmedel än de som ska ligga i butik och invänta en köpare.

Sätta nya tomater nu eller köpa färdig planta?
Eller helt enkelt strunta i tomater. Jag har 10 gurka och melon, och typ fem paprika.

Men då så, då kan jag göra ett nytt försök. Läste på nån blogg att man kann kallså dem, så tänkte testa att bara sätta dem där jag vill ha dem. Strunt i omplantering och allt jox.
Går det så går det. Går det inte har jag i varje fall försökt.
Jag använder ibland godislådor sådana som affären får lösgodis i
Borrar några hål och sätter upp och ner över sådd och småplantor
Blir som ett miniväxthus :)

Detta ska jag ta tag i I år. :banana:
20250412_121814.webp

Har tagit tag i att inventera vad som står under mina växtlampor och lagt ut säljesannons. Ska ner till Skåne nästa vecka så det ser ut att bli växtavlämningsturné till vänner och familj längs vägen med första stopp redan i Örebro 😆. Får sätta en dekal på bilen med texten ”cilis växtavyttring, kom och köööp”

Har tagit tag i att inventera vad som står under mina växtlampor och lagt ut säljesannons. Ska ner till Skåne nästa vecka så det ser ut att bli växtavlämningsturné till vänner och familj längs vägen med första stopp redan i Örebro 😆. Får sätta en dekal på bilen med texten ”cilis växtavyttring, kom och köööp”
Låter som jag borde möta upp dig ute vid E20 :idea:

Eller bjuda in dig på kaffe/dricka när du kör förbi

IMG_20250413_122748.webp

Målade klart de två nya pallkragarna igår så idag kom de upp. Ned med hästskit och jord och sedan flyttade vi jordgubbarna till ena och rabarbern och gräslöken till andra. Den stackars rabarbern har haft ett våldsamt liv. Förra året delades den och flyttade hit och nu blev den uppgrävd igen.

Har också kommit fram till att den mystiska växten i "trappan" till höger med stor sannolikhet är gullviva 😅

När jag skulle gräva upp en av jordgubbsplantorna dök det upp en jävla syrengren. Grävde så långt jag kunde och hamnade nedanför pallkragen så förmodligen är det ett skott som tidigare bara blivit överkört av gräsklipparen. Lyckades inte få bort den 😒

Jag har också svurit över syrénskott i helgen. Skulle fylla på en av pallkragarna, gräver ur den lite. Upptäcker att den är full med rötter! Tunt, fint rotnät och ett gäng syrénskott på väg upp. Den här pallkragen står närmast syrénen. Skit! Är det bästa att lägga markduk i botten då? Det får bli nästa års projekt i så fall..

Har kommit ikapp massor i trädgården nu. Fått i pumpen i brunnen, skolat om en del växter, rensat rabatter, beskurit träd och buskar, trimmat kanter, preppat för utplantering, sått en del, kört kompostkvarnen några vändor. Min man tog barnen och åkte till sin släkt i fem dagar, därav min effektivitet :laugh:

Visa bifogad fil 165539
Målade klart de två nya pallkragarna igår så idag kom de upp. Ned med hästskit och jord och sedan flyttade vi jordgubbarna till ena och rabarbern och gräslöken till andra. Den stackars rabarbern har haft ett våldsamt liv. Förra året delades den och flyttade hit och nu blev den uppgrävd igen.

Har också kommit fram till att den mystiska växten i "trappan" till höger med stor sannolikhet är gullviva 😅

När jag skulle gräva upp en av jordgubbsplantorna dök det upp en jävla syrengren. Grävde så långt jag kunde och hamnade nedanför pallkragen så förmodligen är det ett skott som tidigare bara blivit överkört av gräsklipparen. Lyckades inte få bort den 😒
Vad långt din rabarber kommit!
Är det standardstorlek på pallkragarna eller är de större?

Vad långt din rabarber kommit!
Är det standardstorlek på pallkragarna eller är de större?
Åh, jaså?? Jag har absolut noll koll, förra året fick vi den redan uppväxt.

De två närmast är standardstorlek för helpall. De andra två har specialmått som jag fick när de kasserades från ett företag.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
826
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka