Trädgårds- och odlingstråden 2025

Dottern skickade den här till mig idag. Som tröst…? En tankeställare, oavsett! 💚
IMG_6846.webp

Har du sått på friland?

Jag funderar på om jag ska driva dom inomhus först 🤔
Förra året så han dom inte växa till sig (vare sig planta eller ärtskidan på dom som blev) innan det blev kallt. Jag bor i zon 4.
Har gjort både och! I pallkrage under fiberduk, och drivit upp inne i orangeriet (oisolerat, kallt på natten varmt på dagen nu). Tog eget utsäde av lokföraren så det finns gott om frön att testa med i år :up: Zon 1 här. Jag räknar med flera skördar så jag sår fler ggr på säsongen.

Jag tror mina tomater kolavippat. Lite synd men vad gör man. De fick en rätt brysk behandling igår. Jag fattar inte varför jag envisas med tomater, jag tål dem ändå inte. Och maken är ingen storkonsument heller.

Gör mitt sedvanliga inspel i den här tråden för att få tips. Håller på att skapa ett potatisland där jag också tänkte sätta lök. Men landet blev större än tänkt så har ett par tomma kvm, vad skulle man kunna odla där som är relativt enkelt och ätbart? I pallkragarna ska det bli örter, blom-, grön- och spetskål så kål har jag redan. Är morötter värt besväret? De hemodlade jag sett har inte varit mycket större än ett finger.

Gör mitt sedvanliga inspel i den här tråden för att få tips. Håller på att skapa ett potatisland där jag också tänkte sätta lök. Men landet blev större än tänkt så har ett par tomma kvm, vad skulle man kunna odla där som är relativt enkelt och ätbart? I pallkragarna ska det bli örter, blom-, grön- och spetskål så kål har jag redan. Är morötter värt besväret? De hemodlade jag sett har inte varit mycket större än ett finger.
Nu kanske du har väldigt stora fingrar, men detta var mina från förra året.

IMG_3527.webp

De behöver ju dock få plats att växa tillräckligt och inte dras upp för tidigt. Besvär tycker jag inte det är, men jag köper frön på ”band”, så man bara behöver stoppa ned rader med band som har frön på lämpligt avstånd och man slipper peta ned ett och ett.

Annars är sockerärtor en favorit hos mig också. Rödbetor satte jag förra året vid mina potatisar också, om man gillar såna. Kan rekommenderas (jag uppskattar att laga rotfrukter i ugn och då är det praktiskt att kunna hämta både potatis, morötter och rödbetor utanför huset). :)

Om man gillar dem och tål dem så tycker jag att jordärtskockor är fantastiskt lättskötta, tacksamma och livskraftiga - en riktig favorit hos mig!

Btw - här är en av mina lekmansodlade morötter från förra året. Jag har dock upplevt att det är stor skillnad mellan olika sorter hur bra/goda/stora de blir och hur lättskötta de är...
1000008035.webp

Har du sått på friland?

Jag funderar på om jag ska driva dom inomhus först 🤔
Förra året så han dom inte växa till sig (vare sig planta eller ärtskidan på dom som blev) innan det blev kallt. Jag bor i zon 4.
gamla ärtsorter är tålig skit.

Oftast går de att bara sätta ut när jorden är varm nog och risken för hård frost är över. De tar lite tid å sig att titta upp och i jorden tål de frostnätter.

Mangold? Squash?

Jag får rejäla morötter men så växer de i hästskit från miljontravare

IMG_20250411_164527.webp

Är helt förtjust i trädgården just nu. Tulpanerna och narcisserna jag planterade i höstas börjar snart blomma. Det börjar dyka upp allt möjligt i rabatterna. Lungörten jag fick av mamma förra året trodde jag skulle dö men de har börjat blomma så fint. Perennerna under lönnen tar sig och den ena blommar. Knoppar på buskarna och det blir bara så färgglatt och livligt 🥰

Har också en mystisk växt i slänten som jag tydligen planterat. Sambon skojade om att det nästan är bra att jag har så dåligt minne för då kan jag bli glatt överraskad varje år.

Visa bifogad fil 165418
Är helt förtjust i trädgården just nu. Tulpanerna och narcisserna jag planterade i höstas börjar snart blomma. Det börjar dyka upp allt möjligt i rabatterna. Lungörten jag fick av mamma förra året trodde jag skulle dö men de har börjat blomma så fint. Perennerna under lönnen tar sig och den ena blommar. Knoppar på buskarna och det blir bara så färgglatt och livligt 🥰

Har också en mystisk växt i slänten som jag tydligen planterat. Sambon skojade om att det nästan är bra att jag har så dåligt minne för då kan jag bli glatt överraskad varje år.
Det är en lungört du har där. 🙂

Edit; insåg att det inte var lungörten som var den mystiska växten. 🙈

Visa bifogad fil 165418

Bor du i zon 1?
Här på kusten zon 4 har vårlökarna precis kommit igång och gräset har preciiiiis börjat grönska så smått på skyddade platser :)

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
826
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka