Trädgårds- och odlingstråden 2025

Städat i växthuset och gjort i ordning några baljor
IMG20250405154016.webp

Fortfarande kaos :angel:

Trädgårdsdag idag. Grävt upp rabarbern och flyttat den till en hörna i trädgården. Jösses vad stor den var och vilka rötter den fått! Och då har den bara stått där i 2 år, sen senaste delning och flytt. Delade med mig till både syrran och grannen nu. Det ska bli jordgubbsodling i hela den bädden. De stackars jordgubbarna förde en tynande tillvaro bredvid rabarbern.

Gubben har jobbat ihärdigt med att gräva upp buskar som står i vägen för kommande kompoststation. Varmkomposten är flyttad nu, "bara" trädgårdskomposten kvar. Väldigt gott om mask i varmkomposten :D
Sen blir det en till odlingsbädd i sten där komposterna har stått. Sakta men säkert....

Vad tror ni om samplantering av ranunkel och luktärt, det borde väl fungera fint? Tänker en stor rund balja med luktärten i mitten och ranunkel runtom.

Skolat om mina tomatplantor idag, jag hade perfekta krukor ståendes i växthuset - inte så vida men höga :up:
Så nu kan djungeln fortsätta frodas under växtbeslysningen. Jag hade ingen aning om att det skulle vara sån stor skillnad med belysning :o
Så här bortskämda har aldrig några tomatplantor blivit hos mig tidigare, så :devil: om dom inte levererar tomater sen :cautious:

Mina valnötter kom upp!!! 4 av 10 har visat nosen. Trodde det var kört. Nu ska dom bsra bli vuxna också. Och pumpor fick jag plantera om. På 10 dagar växte dom ur första krukan. Bra sprutt på dom. Sen kallsådde jag spenat i vindruvelådor. Fick en påse frön när jag beställde tonat o pumpa. Och spenat är ju gott.

Bifogade filer

• 20250406_181545.webp
    20250406_181545.webp
    172,4 KB · Visningar: 11
Så...
Har i flera år dagdrömt om att odla i en stor höbal. Har kört hem gammalt hö/halm i kassar från stallet genom åren och täckt/grundat med, men med avundsjuka ögon tittat på när andra kunnat odla i balar/större högar. Lånat en väns gödselstack för pumpaodling.
I år gick jag bananas. Alltså...jag lät vansinnet ta över. Så en bonde körde hem två balar till mig. Balarna fick jag gratis. Glädje!

Men...alltså, vad håller jag på med? Jag har lyckats ta tillvara på en halv bal. Nu är det stopp. Jag har ingen mer bra plats att förvara mer strå på, till nästa år t ex, och jag har fyllt på överallt och förberett potatisodlingen.

🤪🫣🫥🤮

Så vad gör jag nu då? Grannarna lär ju börja gnälla också. Eller så skrattar de.

Här är jag, mitt i natten och försöker mota min stress/ångest över mitt dåliga beslut o agerande, samtidigt som jag överansträngt mig och har svårt att somna om. Tur att jag är ledig imorn. Kanske kan jag sova mer efter att jag frågat bonden om han kan hämta tillbaka den oöppnade balen...

Det är kul med trädgårdsliv. Men inte just nu.

Så...
Har i flera år dagdrömt om att odla i en stor höbal. Har kört hem gammalt hö/halm i kassar från stallet genom åren och täckt/grundat med, men med avundsjuka ögon tittat på när andra kunnat odla i balar/större högar. Lånat en väns gödselstack för pumpaodling.
I år gick jag bananas. Alltså...jag lät vansinnet ta över. Så en bonde körde hem två balar till mig. Balarna fick jag gratis. Glädje!

Men...alltså, vad håller jag på med? Jag har lyckats ta tillvara på en halv bal. Nu är det stopp. Jag har ingen mer bra plats att förvara mer strå på, till nästa år t ex, och jag har fyllt på överallt och förberett potatisodlingen.

🤪🫣🫥🤮

Så vad gör jag nu då? Grannarna lär ju börja gnälla också. Eller så skrattar de.

Här är jag, mitt i natten och försöker mota min stress/ångest över mitt dåliga beslut o agerande, samtidigt som jag överansträngt mig och har svårt att somna om. Tur att jag är ledig imorn. Kanske kan jag sova mer efter att jag frågat bonden om han kan hämta tillbaka den oöppnade balen...

Jag odlade direkt i balen, funkade bra på potatis,nackdelen är att dom är fula

Så...

🤪🫣🫥🤮

Ibland blir det inte som man tänkt sig, men det löser sig. Om några år skrattar du åt detta :heart

Vi skulle byta häck för ett antal år sedan och jag beställde hem gödsel från en bonde. 0,5 kubik tyckte jag borde bli lagom att gräva ned. Bonden ville vara snäll och inte snåla. Han dumpade typ 1,5 kubik en dag när vi jobbade. Kul med en hel gödselstack mitt i ett villakvarter :bag:

Vi fick också till slut be om att resterande blev hämtat, efter att jag gett bort till grannarna och gödslat varenda buske som fanns i trädgården.

Funderar om man kan sätta upp en gunga i ett äppelträd. Till nästa sommar inte nu. Men jag gillar framförhållning när det gäller trädgården :rofl:
Eller är det taskigt mot trädet. Hmm…
Och riskerar man kanske få äpplen på sig så blir hjälm på 😅🤔

Har gödslat alla rabatter nu iaf. Och planterat ut ett gäng narcissister
Det hade vi i mitt barndoms sommarhus, roligast var att på sensommaren/hösten bli med dit. Att då sitta å hoppa på gungan så det ramlade ner äpplen runt en, visst fick man nån enstaka gång ett i huvudet, men det gjorde inte ont....fast hur det bidragit till min utveckling låter jag vara osagt 🤪

Jag odlade direkt i balen, funkade bra på potatis,nackdelen är att dom är fula
Det var tanken från början.
Men nu sitter jag här och har överansträngt mig och väntar på telefonkontakt med vårdcentralen, då mina astmamediciner inte funkar.
Jag visste att jag skulle bli mör och utslagen i dag. Men inte så här.

Maken kan nog hjälpa mig flytta lite hö senare i veckan. Men i dag surar jag.

Så...

🤪🫣🫥🤮

Skänk bort på Facebook, finns säkert fler som behöver 😊

För många år sen skrapade dom bort material i diket utanför mig, jag gick dit och sa att dom fick lägga material på en plats, behövde lite fyllnadsmassa. Sen åkte jag och arbetade, tänkte att jag kanske kunde få en lastbil. När jag kom hem hade dom lagt... 15? 20? lass material på platsen 😂 det var i i princip en 30 meter lång jordvall 😂 det räckte i flera år, som tur hade vi en traktor att hantera allt material med. Så går det när man inte tänker på vad man ber om.. 🤭

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
708
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
688
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
75 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka