Trädgårds- och odlingstråden 2025

@TeamLundVer
Såhär ser mina jordärtskocka ut nu
IMG20250427165300.webp

Nu sätter rabarbern blommor, två-tre månader tidigare än vanligt. Jag gissar att det är den milda vintern som förvirrat den?

Ska jag skära av blomstänglarna, eller riskerar jag att dra ner röta i den då? I vanliga fall får den blomma eftersom det ändå är när jag skördat färdigt. Gödslar definitivt tillräckligt. :rofl:

Jag skulle skurit bort blomstänglarna så att den kan fokusera all energi på stjälkarna :)

Här ska det bli den stora utflyttar-dagen av tomatplantorna :nailbiting:
Men 1a anhalten blir till växthuset sen ska vissa ut på friland medans jag behåller några i växthuset.

Jag satte roseskärafrö inne för 3 dagar sen, dom är redan 4 cm höga! Dom kanske också bör flytta ut till växthuset 🤔
Resterande frön som jag satte samtidigt har knappt kommit upp än.
Är det så att ju mindre ett frö är, desto svårare är det för det att gro?

Jag har också flyttat ut tomater idag, men på friland. Är säkert lite för tidigt, men de har bott ute i mitt lilla "växthus" ett par veckor och överlevt ner till tre grader så har förhoppningsvis blivit härdiga nog 🙈 kommer ha dem täckta med en kupa över natten ett litet tag (om det nu gör någon skillnad).

Idag åkte dahliorna ut i pallkragar. 6 stycken hade ögon. Ett par var helt mjuka, de kastades. Fyra var jag osäker på, så de står i påsar med jord i växthuset nu. Får se om de lever eller inte. Tycker dahlior är svåra att övervintra. Stått i spån i kartonger i ett mörkt rum med 10 grader.

Satt potatis och vill ta ut tomater men vågar inte än. Har en hel tom odlingslåda jag inte riktigt har några planer för. Sått morötter, lök, ärtor i den andra.

Hur vill sparris ha det?

Är det någon som har beställt växter från Heijnen? De har bra priser och några perenner som inte är så lätta att få tag i häromkring. Deras omdömen på Trustpilot är spretiga tycker jag.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
872
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
759
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
745
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
77 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka