Trädgårds- och odlingstråden 2025

Märkligt jag försökte googla på det norska namnet (koreakorsved) men får inte upp någonting om varningar för att använda växten eller något om någon smitta. Oftast köps buskar ifrån Holland eller tyskland där de stora odlarna finns. Man upptäckte ju att en av de stora leverantörerna hade blivit smittade med köttätande daggmask. Men det gäller ju isåfall alla växter iom att den lever i jorden som alla andra daggmaskar och inte är knuten till en specifik växt.

Hur som helst om du vill ha luktolvon hade jag kollat upp det ett varv till. Aurora heter en variant som blir 1-1,5 m hög.

Det är väl den nya stora masken som hittats i Skåne, invasiv plattmask? Nä tror inte heller det är pga den, hon sa det var nån svamp som angriper skogar. Dom e generellt dåliga på att uppdatera sina hemsidor här, den plantskolan jag ringde som hade ett antal Aurora inne på lager på sin sida, det var ett gammalt tal från flera år tillbaka 😅 har verkligen trålat runt redan. Tror bara det blir importförbud också blir marknaden tom på det utan några varningar, tror inte man varnar ut till allmänheten om sånt när det bara gäller nån plantor? Men det kanske man gör? Fick nästan lust att ringa fler ställen och höra om fler säger liknande

Nä, på vintern har jag inte så mkt som ser kul ut ^^
Vi har haft några schersmin i några trädgårdar där vi bott. Kan iof vara vi inte tagit hand om dom men dom har haft så mkt grenar, en del döda inne i busken, så dom har liksom sett risiga ut.

@cassiopeja @nullo-modo Syren kanske kan vara något ändå, finns kanske nån mindre buske där.

@Badger älskar lavendel och rosor är fint, så det kan kanske få bli med ändå även om det blommar senare ^^

Tack för alla tips ☺️
Jag har en stamsyren, den är mindre (och på stam :) ) men blommorna är lite bråkigare än vanlig syren.

Vad har hänt med mina paprikor?? :cry:
1000024267.webp

Här har det förvånande nog varit lite kämpigt med odlingsmotivationen i år, men petade ändå ner en del kålfrö (för tidig skörd) häromveckan. Borde så aubergine, chili och paprika snarast.. synd att stå utan plantor om lusten dyker upp framöver.

Byggde ju ingen kompost förra året. Borde kanske ta tag i det i år? Behovet är stort, både av kompost och kompostjord. Tre fack behövs nog har jag kommit fram till. Funderar på att bygga i slänten där lövhögen ligger idag. Fast kanske längs med så att säga, inte ut i slänten utan mer längs kanten. Har en slingertry där som kan täcka in bygget.

Men först måste vi göra klart gången till växthuset. Det är Projekt Nummer Ett.
Verkar jobbigt att bygga? Jag har två träkompost bredvi varandra och fyller den ena varje år och odlar gurkor i den andra. (dvs i april tar jag ut jord ur gurkkomposten och sprider och lägger över materialet i den andra komposten till gurkkomposten så den jag lägger stuff i blir tom)

Verkar jobbigt att bygga? Jag har två träkompost bredvi varandra och fyller den ena varje år och odlar gurkor i den andra. (dvs i april tar jag ut jord ur gurkkomposten och sprider och lägger över materialet i den andra komposten till gurkkomposten så den jag lägger stuff i blir tom)
Jobbigt? Jo kanske. Men jag behöver nåt lite mer uppstyrt än idag. Vi får ohemula mängder eklöv så tre fack kan nog behövas..
Den största problemet är att få tummen ur och faktiskt börja.

Sitter och dreglar över diverse vattentankar. En nedgrävd med rejäl pump vore ju drömmen.
Ska nog investera i en ibc tank så länge. Ful som stryk men funkar ju. Och en pump så man kan koppla in slangen.

Kan ibc stå ute på vintern, om man tömmer den?

Sitter och dreglar över diverse vattentankar. En nedgrävd med rejäl pump vore ju drömmen.
Ska nog investera i en ibc tank så länge. Ful som stryk men funkar ju. Och en pump så man kan koppla in slangen.

Det hoppas jag :nailbiting: för mina jag köpte i höstas har stått ute hela vintern
Jag köpte kranar som funkar med vanlig slang men de har jag tagit in

Självklart kan de göra det. Jag är fortfarande förbannad (problemet är att de skulle stå där gången är) över att våra stuprör går ner på framsidan. Annars hade jag tagit hem hur många som helst från jobbet.

Det är väl den nya stora masken som hittats i Skåne, invasiv plattmask? Nä tror inte heller det är pga den, hon sa det var nån svamp som angriper skogar. Dom e generellt dåliga på att uppdatera sina hemsidor här, den plantskolan jag ringde som hade ett antal Aurora inne på lager på sin sida, det var ett gammalt tal från flera år tillbaka 😅 har verkligen trålat runt redan. Tror bara det blir importförbud också blir marknaden tom på det utan några varningar, tror inte man varnar ut till allmänheten om sånt när det bara gäller nån plantor? Men det kanske man gör? Fick nästan lust att ringa fler ställen och höra om fler säger liknande
Jag tycker det verkar konstigt, jag hade dubbelkollat med någon annan.

Jag vill vara med!

Jag köpte ett hus i augusti. När jag var på visning i mars och det fanns snö som täckte det mest såg trädgården okej ut spännande och ändå hanterbar. Men när jag flyttade in var det inte lika hanterbart. Vi kunde inte ta oss fram till huset utan att riva oss på rosor och taggbuskar och träd. Jag har tur att ha en mamma med sinne för detaljer och kan ändra allt till något fint. Och en pappa som älskar att jobba i trädgården så han körde med röjsåg,motorsåg och klipper gräs och jag hoppas han vill det någon gång då och då i år också ;) Han tycker att jag ska bort allt, bara köra ner allt men jag säger att jag vill få se allt i alla årstider

Planerna för i år är
-Inhägna ett område på gräsmattan för hundarna vid altanen
-Slänga, sortera, organisera i växthuset så det går att använda och kanske odla lite där, något lätt som kanske körsbärstomater och kanske något annat som är svårt att misslyckas med som olika örter som jag kan torka och göra kryddor av.
-Renovera vedstället eller bygga ett helt nytt eftersom det som finns läcker och är förstört
- Se vilka rosor som lever och ta bort resten och kanske bygga nya saker som dom kan klättra på
-Beskära 5 äppelträd och 1 plommonträd
- Ansa och kanske helt ta bort några buskar
- Försöka klippa ner gräset ännu mer
-Få bort konstigt skrot dom lämnat i några av dom små ”rummen” på framsidan av tomten. Vi har fått bort det mesta men saker som svärd, cyklar, en tunna som inte går att rubba så den måste jag plocka ur allt ur och en jätte gammal bilmotor som vi inte kan få loss för att den sitter så hårt.

Det är så mycket att göra och då har jag inte ens bestämt hur jag ska göra med alla träd som kommit där det inte ska komma träd och vad jag ska göra med ängsmarken och träden på framsidan, runt poolen

Det växer saker ÖVERALLT här! Jag fick föra en kamp mot murgrönan som hade letat sig in i husen vid en springa mellan fönster och glas.

Beställt alldeles för mycket fröer nu på rean. Insåg dessutom att en del av det jag beställde hade jag redan fröer av hemma. Men men. Det går väl åt nästa år om inte annat. :)

Vad försår ni nu? Funderar på om jag ska sätta ner nåt mer än det jag redan har som är penséer, chili och gyllenbär. Allt har varit skitsegt och bara några enstaka har kommit upp ännu (inga penséer…) men idag tog jag äntligen fram belysningen så kanske att de får sig en skjuts nu av extraljuset?

Det finns inte plats på den sidan alls. Baksidan skulle vi kunna ha 100 ibc tankar typ men där röret går ner där finns inte plats alls just vid röret.
Finns rör att köpa också :D
Bygg en pergola och förläng hängrännan några meter eller många meter hur många meter som helst
Eller en romersk akvedukt :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
583
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 619
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka