Det låter lovandeJag har 50 kvadrat plus typ 15 i gästrummet. Får in ungefär 600 plantor plus dahliaknölar varje år. Det går att knö![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det låter lovandeJag har 50 kvadrat plus typ 15 i gästrummet. Får in ungefär 600 plantor plus dahliaknölar varje år. Det går att knö![]()
Det finns alltid liiite plats tillJag har 50 kvadrat plus typ 15 i gästrummet. Får in ungefär 600 plantor plus dahliaknölar varje år. Det går att knö![]()
Känns som att det är det som missats ^^ ingen i min familj har varit nån särskilt intresserad av trädgård, i min uppväxt var det mer att bråka om vem som skulle klippa gräset som var trädgårdMan klipper/skär bort de äldsta/döda grenarna vartefter. Jag tar några per år![]()
Vilka sorter har du valt? Kan läsa Black Cherry men resten kan jag inte tydaTomaterna omplanterade
Visa bifogad fil 161695
Jag som inte ens tål tomat
Lugnar mig lite med resten som ska sås, ska köpa en hylla och belysning imorgon.
Black cherry, yellow pearshaped och outdoor girl.Vilka sorter har du valt? Kan läsa Black Cherry men resten kan jag inte tyda
Jag har också precis planterat om ett gäng tomater, och sått några nya.. och planerat för fler.
En gurka har precis tittat upp också, denna gången ska jag inte så tre samtidigt, utan låta dom gå lite mer omlott![]()
jag vet inte hur hårt de drabbas av vinter men de trivs bäst när det är ca + 12 grader och fuktigt så kalla fuktiga somrar brukar göra att det blir mycket sniglar liksom svala fuktiga vårar. Torka och värme reducerar antalet.Alltså.. Den här milda vintern.
Gör inte den risken för mängder av mördarsniglar väldigt stor?![]()
Dahlior och de flesta blommor går fint att kallså, testade förra året för att spara plats inomhus och det blev riktigt bra. Lite väl bra med dahliorna, stod helt plötsligt med typ 70 plantor som var resultatet av 2 fröpåsarNu är det februari. Dags för rond två med förodlingarna! Idag ska det bli mer tagetes, frösådd dahlia, lite andra blommor och kanske kål. Tomaterna ska planteras om.
Vet inte var jag ska ha allt, det är redan fullt på fönsterbrädan och under lysröret
Får köpa ett rör till och konstruera nån bra grej att ha allt på. En hylla med belysning vore ju drömmen! Skulle kunna stå i källaren.
De tål väldigt hård beskärning också. I min trädgård fanns 6 övervuxna schersminer när vi flyttade in. Grenarna satt så tätt att man inte kom mellan med något redskap så de jämnades med marken förutom någon enstaka gren per buske. De kom tillbaka fint, nu 3 år senare syns det inte ett spår av den radikala åtgärden, men grenverket är betydligt mer lätthanterligt.Känns som att det är det som missats ^^ ingen i min familj har varit nån särskilt intresserad av trädgård, i min uppväxt var det mer att bråka om vem som skulle klippa gräset som var trädgårdmen kanske ska tänka ett varv till på schersmin ändå,.. är ljuvlig doft från dom också
![]()
Ooh bra tips! Då kan jag kanske ha dem i växthuset? Eller är det för varmt kanske, låg på 14 grader igår när det var sol.Dahlior och de flesta blommor går fint att kallså, testade förra året för att spara plats inomhus och det blev riktigt bra. Lite väl bra med dahliorna, stod helt plötsligt med typ 70 plantor som var resultatet av 2 fröpåsar![]()
Jag kapade av vår schersmin på mitten förra året, för att lättare komma åt att gallra bort döda grenar. Den hämtade sig fint från det. Den ser ju inte klok ut men den lever.Känns som att det är det som missats ^^ ingen i min familj har varit nån särskilt intresserad av trädgård, i min uppväxt var det mer att bråka om vem som skulle klippa gräset som var trädgårdmen kanske ska tänka ett varv till på schersmin ändå,.. är ljuvlig doft från dom också
![]()
Jag hade tagit ned den helt till ca 20 cm ovanför marken (så den har något att bryta nytt ifrån).På tal om schersminer och beskärning. I vår nya trädgård står en stor schersmin, men den var i det närmaste död förra året, den hade kanske 10 blad totalt. Jag ska såga ner den och hoppas att den skjuter nytt, men vad tror ni sannolikheten för det är? Om det är låg sannolikhet sågar jag nog lite högre uppe än vid hög sannolikhet, för kommer det inget vill jag gräva upp och sätta nytt (behöver insynsskydd där), och grenar är bra hävstång lärde jag mig den hårda vägen en gång för längesen.
Sen finns det ett stort område där man kan känna stenplattor blandat med gräsplättar och jag tror att det varit planteringar där som man gått på stenarna för att inte förstöra plantorna. Så nu till en nybörjarfråga. Om man ska odla direkt i marken på en överväxt plantering som måste jag väl först gräva upp jorden, kan jag använda samman jord igen eller behöver jag ny jord, gödsel eller något annat?
Glömde skriva tror jag att jag har tagit mig an ett mega projekt med en tomt på 3000 kvm.
Måste visa den här bilden! Flygfoto över vårt hus från 1977.
Visa bifogad fil 161753
Kolla in landet på framsidan! Och alla rabatter, och den lilla gången ut till vänster mot gatan.
Äppelträden vid häcken, nere till höger, står kvar och ger frukt. Plommonträdet däremot sjunger på sista versen..
Jag blir så sugen på att rusta upp trädgården till sin forna glans. Tydligen vann de något pris för vackert trädgård på 60-talet.
När vi flyttade in hade det inte gjorts något med trädgården på många många år, annat än klippt gräs på sin höjd.
Det gjorde de verkligen. Den måste vara jättefin under sin storhetstid. Nu är det mest mossa och gamla halvdöda träd.. men vi kämpar på med att få den frodig igen!Wow! De pysslade verkligen om sin trädgård![]()