Trädgårds- och odlingstråden 2025

Måste googla kanthuggning, tack för tipset

Åh vad bra svar med krusbären

Hallonen har nog fått sig en dos av ängsgräs, sly,oregano och nästan allt möjligt. Men du menar väl inte att jag ska kapa ner hallonen också?
Hallon har tvååriga skott, första året kommer det en kvist/gren/pinne med bara löv på andra året blommar den grenen och får bär sedan dör den, då ska den klippas bort. Om man inte har hösthallon för de får blommor och bär på årsskotten i augusti, september. Men de brukar inte fungera över zon 3-4 eftersom hösten kommer innan bären hinner bli klara.

Tyvärr är de en kan hyra i allmänhet rätt klena, de är mer till för ett vanligt land som behöver vändas. Kan du inte köra med täckodling?
Var väl lite det jag var rädd för, klena jordfräsar ^^

Det borde kunna fungera rätt bra med täckodling faktiskt men är osäker på om jag ändå kan göra det. Det är ett gemensamt område som ligger mellan husen, inte säkert att alla i föreningen hade litat fult ut på min process. Men har ju redan tagit ett område i besittning för att odla på nu i år, så om jag börjar där och håller mig på god fot med grannarna så kanske det kan bli en äng med täckodling till nästa säsong 😁

Mina tulpaner och narcisser osv, som satts i krukor, sticker upp nu. Men jag har dem i uterummet, så de får inget regn i krukorna. Ska jag vattna dem?????

Ja men sikta på att jorden ska va lätt fuktig inte blöt som man kanske gör på sommaren

Tillägger att om prognosen säger det ska bli jättekallt är det bättre att vänta
Vi bor ju i ungefär samma klimatzon, så det är frost ibland om nätterna. Jag kanske vågar vattna liiiite lätt om det är plusgrader några dagar...

Vänta till hösten, det är verkligen mycket lättare att lyckas med, jag tycker det är synd att dom ens säljs på våren faktiskt, även erfarna odlare har dåliga resultat med vårens, oftast är det dessutom dom som blev över från hösten..
Tack, du bekräftar mina misstankar.🙏 Då har jag iaf vunnit tid till att göra iordning för dom och tänka mer på sorter ☺️

På tal om jordfräsar... Vi har ett gammalt potatisland som är fullt i lupin, kanadensiskt gullris, brännässlor och annan skit som visat sig skitsvår att få bukt på, därtill är det galet ojämnt och innehåller fragment av buskar här och där så det är svårt att bara gå och meja ner med gräsklipparen emellanåt tills ogräset tröttnar och dör den vägen. Vi har tänkt tanken att hyra jordfräs och meja ner hela skiten till våren, jämna till eländet och sen gå där och klippa ner skiten med gräsklippare till skiten ger med sig. Sambon har lyckats med ettrig gräsklippning på ett annat (mindre) område innan.
Vi har rensat mycket för hand men det skulle hjälpa om det inte var så jävla kupigt och buskigt och jävligt, man kommer liksom inte åt överallt nu.

Kan en jordfräs vara bra i det här fallet eller kan det ställa till det?

Min förhoppning är att kunna göra ett dahliafält av hela skiten men det lär ta några år innan det går sett till lupinhelvetet antar jag 😬

På tal om jordfräsar... Vi har ett gammalt potatisland som är fullt i lupin, kanadensiskt gullris, brännässlor och annan skit som visat sig skitsvår att få bukt på, därtill är det galet ojämnt och innehåller fragment av buskar här och där så det är svårt att bara gå och meja ner med gräsklipparen emellanåt tills ogräset tröttnar och dör den vägen. Vi har tänkt tanken att hyra jordfräs och meja ner hela skiten till våren, jämna till eländet och sen gå där och klippa ner skiten med gräsklippare till skiten ger med sig. Sambon har lyckats med ettrig gräsklippning på ett annat (mindre) område innan.
Vi har rensat mycket för hand men det skulle hjälpa om det inte var så jävla kupigt och buskigt och jävligt, man kommer liksom inte åt överallt nu.

Kan en jordfräs vara bra i det här fallet eller kan det ställa till det?

Min förhoppning är att kunna göra ett dahliafält av hela skiten men det lär ta några år innan det går sett till lupinhelvetet antar jag 😬
Lupinerna är ganska lätta att grepa upp, de lär bara bli fler om ni fräser samma med gullriset. Buskarna vet jag inte om jordfräsen rår på. Jag hade grepat upp de största och sedan kört med jordfräsen kanske täckt och odlat potatisen ovanpå tex i gammal ensilage.

Lupinerna är ganska lätta att grepa upp, de lär bara bli fler om ni fräser samma med gullriset. Buskarna vet jag inte om jordfräsen rår på. Jag hade grepat upp de största och sedan kört med jordfräsen kanske täckt och odlat potatisen ovanpå tex i gammal ensilage.
Gud vad drygt.
Vi ville ta hit grävare först men då har vi ändå ingenstans att göra av jorden :arghh:
Kruxet är ju just att vi knappt kommer åt. Vi har gått där och rensat så gott det går men vi kommer inte åt all skit som det är nu.

Någon potatisodling blir det inte. Tanken är en helt vanlig platt gräsmatta som är lätt att hålla efter med gräsklipparen, för att på sikt kunna bli ett dahliafält när det slutar titta upp typ lupin.

Gud vad drygt.
Vi ville ta hit grävare först men då har vi ändå ingenstans att göra av jorden :arghh:
Kruxet är ju just att vi knappt kommer åt. Vi har gått där och rensat så gott det går men vi kommer inte åt all skit som det är nu.

Någon potatisodling blir det inte. Tanken är en helt vanlig platt gräsmatta som är lätt att hålla efter med gräsklipparen, för att på sikt kunna bli ett dahliafält när det slutar titta upp typ lupin.
Har ni ingen bonde i krokarna som kan köra över med markberedare? Eller plog och harv.

Angående att det känns brutalt att kapa växter ibland…
Min murgröna var enorm och fastnade i väggen och verkade försöka ta sig in genom väggen och två gånger har den lyckats ta sig in i huset via ett äldre fönster. Där och då kändes det inte alls fel att knipsa av kvist efter kvist. Klippte ner 2/3 av den med gott samvete och det kändes väldigt bra under tiden :p Det är skönt att jobba ute

Nej, eller det beror ju på om du menar en vanliga handjagad jordfräs eller en som körs efter en traktor.
Jag tänker på växtdelar som delas och ger fler plantor. Både en jordfräs, en plog och en harv borde ju ge trasiga tex lupiner och således fler plantor som resultat? Vår tanke är att kunna jämna till marken så vi öht kommet åt att bekämpa skiten hyfsat smidigt för det gör vi inte nu.

Handjagad fräs är planen :)

Jag tänker på växtdelar som delas och ger fler plantor. Både en jordfräs, en plog och en harv borde ju ge trasiga tex lupiner och således fler plantor som resultat? Vår tanke är att kunna jämna till marken så vi öht kommet åt att bekämpa skiten hyfsat smidigt för det gör vi inte nu.

Handjagad fräs är planen :)
Men ska du bara ha klippt gräsmatta spelar det mindre roll, då dödar ni ju gullris och lupin men gräsklippningen om den sköts.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
583
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 619
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka