Trädgårds- och odlingstråden 2025

Men ska du bara ha klippt gräsmatta spelar det mindre roll, då dödar ni ju gullris och lupin men gräsklippningen om den sköts.
Ja det är det jag menar. Men vi måste jämna till marken först, det är det vi vill underlätta med jordfräs. Just nu kommer en gräsklippare inte en enda millimeter in i eländet och mitt tidigare försök att gräva för hand var minst sagt förgäves 😅

De här små rackarna tittar upp i trädgården
IMG20250206085151.webp

Okej, en nybörjarfråga om gurkor:
Köpte frön till två sorter. På ena står det att de ska täckas med plast med hål i när man sått fröna, på den andra sorten står inget sånt. Är det ändå nåt man bör göra med båda? Alla grönsaksfrön (t.ex paprika, tomat)? Eller ska de vara utan om det inte står nåt på fröpåsen?

Okej, en nybörjarfråga om gurkor:
Köpte frön till två sorter. På ena står det att de ska täckas med plast med hål i när man sått fröna, på den andra sorten står inget sånt. Är det ändå nåt man bör göra med båda? Alla grönsaksfrön (t.ex paprika, tomat)? Eller ska de vara utan om det inte står nåt på fröpåsen?
Det skadar inte att göra så. I stort sett handlar det om att jorden ska hållas konstant fuktig under hela groningen. Så beroende på hur nära jordytan fröet ligger (och det i sin tur brukar handla om storlek och om fröet vill gro i ljus eller mörker) så behöver du täcka med plast för att se till att det håller sig fuktigt.

Ja det är det jag menar. Men vi måste jämna till marken först, det är det vi vill underlätta med jordfräs. Just nu kommer en gräsklippare inte en enda millimeter in i eländet och mitt tidigare försök att gräva för hand var minst sagt förgäves 😅

Det låter som ett ypperligt täckodlingsprojekt. Trimma ner allt så långt det går med en grästrimmer, på med kartonger och biomassa eller jord.

Det låter som ett ypperligt täckodlingsprojekt. Trimma ner allt så långt det går med en grästrimmer, på med kartonger och biomassa eller jord.
Ja eller hur! Finns bara ett problem - jag är urusel på att rensa :o Det blir liksom inte av. Då är det enklare att jämna till skiten och gå med gräsklipparen så ofta som möjligt.

Nån som är sugen på att odla sötpotatis? Då har SLU ett projekt man kan hoppa på. Tänkte att det här är en perfekt tråd att sprida infon i, vore intressant att följa dessutom 😁

”Sötpotatis kan bli en vanlig gröda i Sverige om några forskare får som de vill. Just nu utvecklar de sorter för svenskt klimat. Forskarna efterlyser också hobbyodlare som vill testodla olika varianter – redan i sommar.”

”Det enda som krävs att du har tillgång till ca 20 kvm odlingsyta samt gärna erfarenhet av odling. Du måste också samla in viss data, såsom vikt av rotskörden.

Till säsongen 2025 söker forskarna framför allt odlare i Skåne, medan de till 2026 kommer att utöka den geografiska spridningen norröver i Sverige.

Som odlare får du sticklingar och en odlingsmanual, och behålla all skörd.”

https://www.slu.se/ew-nyheter/2025/2/sotpotatis-soker-bonde/

Nån som är sugen på att odla sötpotatis? Då har SLU ett projekt man kan hoppa på. Tänkte att det här är en perfekt tråd att sprida infon i, vore intressant att följa dessutom 😁

”Sötpotatis kan bli en vanlig gröda i Sverige om några forskare får som de vill. Just nu utvecklar de sorter för svenskt klimat. Forskarna efterlyser också hobbyodlare som vill testodla olika varianter – redan i sommar.”

”Det enda som krävs att du har tillgång till ca 20 kvm odlingsyta samt gärna erfarenhet av odling. Du måste också samla in viss data, såsom vikt av rotskörden.

Till säsongen 2025 söker forskarna framför allt odlare i Skåne, medan de till 2026 kommer att utöka den geografiska spridningen norröver i Sverige.

Som odlare får du sticklingar och en odlingsmanual, och behålla all skörd.”

https://www.slu.se/ew-nyheter/2025/2/sotpotatis-soker-bonde/
Fasen vad kul! Synd att jag inte bor i Skåne 😁

Rotogräs överlever ju gärna och tittar upp ändå efter ett tag. Och sprider lupinen sin skit upp till odlingarna blir det fel näring för mina dahlior dessutom.
Om du täcker marken en hel säsong eller två så överlever ogräset inte varken lupin eller kandadensiskt gullris. Men då måste du täcka ordentligt med ogräsduk, pappkartonger eller tidningar i botten och sedan ditt odlingsubstrat ovanpå.

Om du täcker marken en hel säsong eller två så överlever ogräset inte varken lupin eller kandadensiskt gullris. Men då måste du täcka ordentligt med ogräsduk, pappkartonger eller tidningar i botten och sedan ditt odlingsubstrat ovanpå.
Håller med @gul_zebra . Jag har täckt bort kvickrot som ju är notorisk på att ta sig igenom allt. Som tillägg vill jag säga att läs på lite (tex på slu) om vad just det du vill täcka bort har för överlevnadskriterier. Kvickroten tex klarar sig inte djupare än 20 cm ner (tror jag det var), och är förutsättningarna kartlagda är det enkelt att motverka att de tar sig igenom.

Men båda har väl frön som kan ligga många år/decennier i jorden och det gör att du inte kan få för dig att vända jorden i landet (djupare än det nya du täckt med) om tjugo år utan att ha gjort en ny lupinåker.

Håller med @gul_zebra . Jag har täckt bort kvickrot som ju är notorisk på att ta sig igenom allt. Som tillägg vill jag säga att läs på lite (tex på slu) om vad just det du vill täcka bort har för överlevnadskriterier. Kvickroten tex klarar sig inte djupare än 20 cm ner (tror jag det var), och är förutsättningarna kartlagda är det enkelt att motverka att de tar sig igenom.

Men båda har väl frön som kan ligga många år/decennier i jorden och det gör att du inte kan få för dig att vända jorden i landet (djupare än det nya du täckt med) om tjugo år utan att ha gjort en ny lupinåker.
Ja frön kan du ju aldrig skydda dig helt emot de kommer ju även ovanifrån.

Vad säger ni? Om man skulle vilja ha mesta möjliga blommor för minsta möjliga insats, vad hade ni valt då? Bor i zon 1/2 och har en trädgård med sol i princip hela dagen.

Har purpurklätt, höstanemoner, rudbeckior, septembersolros, kärleksört, akleja och lavendel i mängder. De sköter sig i princip själv. Gräver ned ett gäng Dahlior varje år. Men vad finns som man bara kan slänga ut och som ger mycket blommor? (Förutom pionvallmo och ringblomma?)

Vad säger ni? Om man skulle vilja ha mesta möjliga blommor för minsta möjliga insats, vad hade ni valt då? Bor i zon 1/2 och har en trädgård med sol i princip hela dagen.

Har purpurklätt, höstanemoner, rudbeckior, septembersolros, kärleksört, akleja och lavendel i mängder. De sköter sig i princip själv. Gräver ned ett gäng Dahlior varje år. Men vad finns som man bara kan slänga ut och som ger mycket blommor? (Förutom pionvallmo och ringblomma?)
Beror ju på vad du är ute efter. Sömntuta, gurkört, snokört, dill, björnrot (perenn), klätt (den ettåriga), sommarslöja, kardvädd samt diverse prydnadsgräs (darrgräs och hirs bla) självsårs sig från år till år hos mig. Malvor är också trevliga och tåliga, liksom nävor, aklejor är en favorit som sprider sig gladd. Vill man ha något som blommar tidigt så är lungört ett tips min har knopparna redo nu och sprider sig också med frö om den får chansen fungerar bäst i skugga och tål torka. Daglilja blommar under en period när mycket annat har blommat klart men är kanske ingen stor nektar och pollengivare. Oregano sprider sig hejdlöst och är väldigt älskad av bin och fjärilar.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
583
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 619
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka