Hejsan alla!
Jag skulle gärna vilja ha en massa tips. Jag kan inget om trädgård, min man kan en del, men ingen av oss har haft en egen förr.
Vi flyttade hit oktober 2023 och augusti 2024 gifte vi oss, så det var fokus på bröllopet i våras/somras. I år kommer det bli barnfokus då vi får bäbis i juli om allt går bra, men vi vill även börja fixa i trädgården.
Vi har en väldigt bra handelsträdgård inte alls långt bort där de är bra, men vill ändå ha så mycket tips jag kan få från alla håll.
Det jag känner att jag vill ha tips angående är väl typ;
- var börjar man? Vi har massor av drömmar och idéer och allt kan inte påbörjas nu i vår/sommar, såklart. Så finns det nåt som är smartast att börja med? Liksom som brukar rekommenderas?
Vi tänker att vi först ska försöka vara ute mer i trädgården än vi var i somras och känna efter var vi vill ha olika "rum". Typ köpa ett litet och lätt bord o stolar så vi kan flytta runt dem lätt o sitta överallt.
Tips när man tänker kring var saker ska vara? Utöver typ vilka växter som trivs i sol/skugga.
Vi frossar just nu i "Drömträdgården" och lär oss mycket. Kanske finns fler liknande program?
Ser gärna bilder!
Jag bifogar två bilder på vår trädgård, de är inte jättebra, men hittade inga bättre. Vi vill göra en vildvuxen mysig trädgård av detta med klängväxter, stengångar, bänkar, spaljeer...
(Ett växthus och potatisodling vill vi också ha, men det blir på framsidan)