Trädgårds- och odlingstråden 2025

Vad säger ni? Om man skulle vilja ha mesta möjliga blommor för minsta möjliga insats, vad hade ni valt då? Bor i zon 1/2 och har en trädgård med sol i princip hela dagen.

Har purpurklätt, höstanemoner, rudbeckior, septembersolros, kärleksört, akleja och lavendel i mängder. De sköter sig i princip själv. Gräver ned ett gäng Dahlior varje år. Men vad finns som man bara kan slänga ut och som ger mycket blommor? (Förutom pionvallmo och ringblomma?)
Perenner eller annueller? Sommarmalva sådde jag ett år, den blommade jättelänge och självsådde sig till kommande år. Har även perenn malva som är lättskött och blommar länge.

Beror ju på vad du är ute efter. Sömntuta, gurkört, snokört, dill, björnrot (perenn), klätt (den ettåriga), sommarslöja, kardvädd samt diverse prydnadsgräs (darrgräs och hirs bla) självsårs sig från år till år hos mig. Malvor är också trevliga och tåliga, liksom nävor, aklejor är en favorit som sprider sig gladd. Vill man ha något som blommar tidigt så är lungört ett tips min har knopparna redo nu och sprider sig också med frö om den får chansen fungerar bäst i skugga och tål torka. Daglilja blommar under en period när mycket annat har blommat klart men är kanske ingen stor nektar och pollengivare. Oregano sprider sig hejdlöst och är väldigt älskad av bin och fjärilar.
och violer, blommar typ vintertid. Tåliga och envisa men inte så långlivade, frösår sig glatt och har man bara bar jord så dyker de upp överallt.

@monster1 och @FrDrake tack för svar! Är ute efter vad som helst som blir mycket blommor utan någon större insats. Är såklart trevligt med perenner men det är inget krav. Kommer inte att ha så mycket tid för trädgården i år men vill att det ska vara blommigt och fint ändå. Kommer nog bara att ha tid att så på friland direkt.

@monster1 och @FrDrake tack för svar! Är ute efter vad som helst som blir mycket blommor utan någon större insats. Är såklart trevligt med perenner men det är inget krav. Kommer inte att ha så mycket tid för trädgården i år men vill att det ska vara blommigt och fint ändå. Kommer nog bara att ha tid att så på friland direkt.

Mattram och blå snokört blommar fantastiskt och speciellt snokört är supersnabba, bägge självsår sig så på det sättet i princip perenna, broksalvia reagerar lite likadant men dom blommar inte direkt utan det är toppbladen som är fina. Rosenskära är också väldigt tacksam men blommar lite senare än övriga

Vad säger ni? Om man skulle vilja ha mesta möjliga blommor för minsta möjliga insats, vad hade ni valt då? Bor i zon 1/2 och har en trädgård med sol i princip hela dagen.

Har purpurklätt, höstanemoner, rudbeckior, septembersolros, kärleksört, akleja och lavendel i mängder. De sköter sig i princip själv. Gräver ned ett gäng Dahlior varje år. Men vad finns som man bara kan slänga ut och som ger mycket blommor? (Förutom pionvallmo och ringblomma?)
Jag satte Rosenskära, olika färger, och de kommer tillbaka år efter år. Otroligt fina och blommar till frosten tar dem. Bor i Skåne. De är rejält höga (insåg jag första sommaren...) så de är fina när de sticker upp och får sväva lite över andra blommor och växter. Lite som Jätteverbenan, den dyker också upp här och där, självsådd, omän inte lika mycket som Rosenskäran.

Nu har jag röjt ett varv på Impecta efter era förslag. Hittade en jättefin typ av Ringblomma också. Och så var jag tvungen att beställa Underblomma med. Den är ju väldigt tacksam. Så återstår det bara att se vad som går bäst i trädgården.
Den tror jag du kan hantera som en dahlia sedan, har för mig att mamma hade sådana som hon tog in över vintern och förvarade som knölar någonstans.

Den tror jag du kan hantera som en dahlia sedan, har för mig att mamma hade sådana som hon tog in över vintern och förvarade som knölar någonstans.
Ja, på bara en sommar blir det gigantiska rötter. De funkar superbra att vinterförvara. Dock så tycker jag att plantorna från rötterna blir så mycket mindre än de som kommer från frön. (Precis som att växten lägger mer energi på sin rot, när det väl finns en, än det som ska finnas ovan jord.)

Blåklint och luktreseda? Blomsterkrasse?

Edit: Luktresedan är inte så flashig men jag gillar växter som doftar.

Blåklint och luktreseda? Blomsterkrasse?

Edit: Luktresedan är inte så flashig men jag gillar växter som doftar.
Blomsterkrasse hade jag helt glömt! (Det har jag också haft ett år.) Fick riktigt mycket besvär när det visade sig att jag petat ner fröerna alldeles för tidigt inomhus. Anade inte att den dagliga tillväxten var typ två meter 😅. Men, vilka fina sorter det finns!

Hejsan alla!

Jag skulle gärna vilja ha en massa tips. Jag kan inget om trädgård, min man kan en del, men ingen av oss har haft en egen förr.
Vi flyttade hit oktober 2023 och augusti 2024 gifte vi oss, så det var fokus på bröllopet i våras/somras. I år kommer det bli barnfokus då vi får bäbis i juli om allt går bra, men vi vill även börja fixa i trädgården.
Vi har en väldigt bra handelsträdgård inte alls långt bort där de är bra, men vill ändå ha så mycket tips jag kan få från alla håll.

Det jag känner att jag vill ha tips angående är väl typ;
- var börjar man? Vi har massor av drömmar och idéer och allt kan inte påbörjas nu i vår/sommar, såklart. Så finns det nåt som är smartast att börja med? Liksom som brukar rekommenderas?

Vi tänker att vi först ska försöka vara ute mer i trädgården än vi var i somras och känna efter var vi vill ha olika "rum". Typ köpa ett litet och lätt bord o stolar så vi kan flytta runt dem lätt o sitta överallt.
Tips när man tänker kring var saker ska vara? Utöver typ vilka växter som trivs i sol/skugga.
Vi frossar just nu i "Drömträdgården" och lär oss mycket. Kanske finns fler liknande program?

Ser gärna bilder!

Jag bifogar två bilder på vår trädgård, de är inte jättebra, men hittade inga bättre. Vi vill göra en vildvuxen mysig trädgård av detta med klängväxter, stengångar, bänkar, spaljeer...

(Ett växthus och potatisodling vill vi också ha, men det blir på framsidan)

:bump:

Bifogade filer

• 20241123_133810.webp
    20241123_133810.webp
    370,1 KB · Visningar: 42
Hejsan alla!

Jag skulle gärna vilja ha en massa tips. Jag kan inget om trädgård, min man kan en del, men ingen av oss har haft en egen förr.
Vi flyttade hit oktober 2023 och augusti 2024 gifte vi oss, så det var fokus på bröllopet i våras/somras. I år kommer det bli barnfokus då vi får bäbis i juli om allt går bra, men vi vill även börja fixa i trädgården.
Vi har en väldigt bra handelsträdgård inte alls långt bort där de är bra, men vill ändå ha så mycket tips jag kan få från alla håll.

Det jag känner att jag vill ha tips angående är väl typ;
- var börjar man? Vi har massor av drömmar och idéer och allt kan inte påbörjas nu i vår/sommar, såklart. Så finns det nåt som är smartast att börja med? Liksom som brukar rekommenderas?

Vi tänker att vi först ska försöka vara ute mer i trädgården än vi var i somras och känna efter var vi vill ha olika "rum". Typ köpa ett litet och lätt bord o stolar så vi kan flytta runt dem lätt o sitta överallt.
Tips när man tänker kring var saker ska vara? Utöver typ vilka växter som trivs i sol/skugga.
Vi frossar just nu i "Drömträdgården" och lär oss mycket. Kanske finns fler liknande program?

Ser gärna bilder!

Jag bifogar två bilder på vår trädgård, de är inte jättebra, men hittade inga bättre. Vi vill göra en vildvuxen mysig trädgård av detta med klängväxter, stengångar, bänkar, spaljeer...

(Ett växthus och potatisodling vill vi också ha, men det blir på framsidan)

:bump:

Skynda långsamt, dvs se vad som tittar upp nu i vår. Ta gärna en del i taget (säger hon som försöker fixa allt på en gång :angel:).

Fundera på vad ni verkligen gillar i växtväg och kolla om det finns någon lämplig plats för dem. Jag har några sorter jag verkligen gillar men de skulle inte trivas i min trädgård. Det blir så mycket lättare om en jobbar med trädgården och växterna än mot dem, så att säga. Sedan finns det en del som gillar att zonknäcka (dvs ha växter som egentligen vill ha än lägre zon än den en bor i) men det kräver mer insats och intresse.

Skynda långsamt, dvs se vad som tittar upp nu i vår. Ta gärna en del i taget (säger hon som försöker fixa allt på en gång :angel:).

Fundera på vad ni verkligen gillar i växtväg och kolla om det finns någon lämplig plats för dem. Jag har några sorter jag verkligen gillar men de skulle inte trivas i min trädgård. Det blir så mycket lättare om en jobbar med trädgården och växterna än mot dem, så att säga. Sedan finns det en del som gillar att zonknäcka (dvs ha växter som egentligen vill ha än lägre zon än den en bor i) men det kräver mer insats och intresse.

Det gjorde vi i våras, alltså tittade vad vi redan hade :). Det kom upp en hel del fint. Men jo, vi får fundera kring vad vi vill ha kvar och inte, en del känns inte så välplanerat utan "äsch, vi sätter den här".

Tack, jo det ska vi absolut tänka på! Haha nä här ska inte kämpas i onödan, inget zonknäckande för oss. Jag har inga gröna fingrar, det har dock min man, men det får gärna växa på första försöket.
Det finns massa växter vi vill ha, men ja vi ska kolla vilka som trivs här i vår zon!

Det gjorde vi i våras, alltså tittade vad vi redan hade :). Det kom upp en hel del fint. Men jo, vi får fundera kring vad vi vill ha kvar och inte, en del känns inte så välplanerat utan "äsch, vi sätter den här".

Tack, jo det ska vi absolut tänka på! Haha nä här ska inte kämpas i onödan, inget zonknäckande för oss. Jag har inga gröna fingrar, det har dock min man, men det får gärna växa på första försöket.
Det finns massa växter vi vill ha, men ja vi ska kolla vilka som trivs här i vår zon!

Tänk också på att en trädgård kan ha "mikrozoner" dvs ställen där det är en zon högre eller lägre än den officiella zonen.

@strawberrysylt Mitt bästa råd är att ta det lugnt. En sak i taget och verkligen känna efter vad ni orkar med att sköta.

Drömträdgården i all ära, men ibland går de lite väl "all in".
Finns även Trädgårdstider att titta på.

Tack, det ska vi göra :).

Hmm, jo det gör de. Fast det blir fint! Fast som sagt, vi ska ta det lugnt, vår trädgård kommer inte bli klar i år och inte nästa heller. Kanske aldrig helt klar? :)
Tack, det ska vi kolla in!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
578
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 621
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka