Trädgårds- och odlingstråden 2025

Finns rör att köpa också :D
Bygg en pergola och förläng hängrännan några meter eller många meter hur många meter som helst
Eller en romersk akvedukt :p
Men problemet är att det är på fel sida på baksidan finns hur mycket plats som helst. Rören är på framsidan just där de är finns inte plats. Vi har gången och altanen ivägen. Misstänker att sambon skulle ha synpunkter på framsidan om det fått plats.
Dessutom vet jag att min ag skulle typ kasta tankar efter mig så retar det mig ännu mer...

Men problemet är att det är på fel sida på baksidan finns hur mycket plats som helst. Rören är på framsidan just där de är finns inte plats. Vi har gången och altanen ivägen. Misstänker att sambon skulle ha synpunkter på framsidan om det fått plats.
Dessutom vet jag att min ag skulle typ kasta tankar efter mig så retar det mig ännu mer...
Ja men bygg en akvedukt utav hängrännor till andra sidan :up:
Eller bor du i radhus
Har du inga hängrännor på baksidan alls
För det går ju att sätta dit ett stuptör

Ja men bygg en akvedukt utav hängrännor till andra sidan :up:
Eller bor du i radhus
Har du inga hängrännor på baksidan alls
För det går ju att sätta dit ett stuptör
Stuprören går ner på framsidan och bara ner där hängrännan lutar åt det hållet så blir mest krångel.

Jag tror inte vi har lust att klättra över rören och blir svårt att öppna dörren.

Jag vill vara med!

Jag köpte ett hus i augusti. När jag var på visning i mars och det fanns snö som täckte det mest såg trädgården okej ut spännande och ändå hanterbar. Men när jag flyttade in var det inte lika hanterbart. Vi kunde inte ta oss fram till huset utan att riva oss på rosor och taggbuskar och träd. Jag har tur att ha en mamma med sinne för detaljer och kan ändra allt till något fint. Och en pappa som älskar att jobba i trädgården så han körde med röjsåg,motorsåg och klipper gräs och jag hoppas han vill det någon gång då och då i år också ;) Han tycker att jag ska bort allt, bara köra ner allt men jag säger att jag vill få se allt i alla årstider

Planerna för i år är
-Inhägna ett område på gräsmattan för hundarna vid altanen
-Slänga, sortera, organisera i växthuset så det går att använda och kanske odla lite där, något lätt som kanske körsbärstomater och kanske något annat som är svårt att misslyckas med som olika örter som jag kan torka och göra kryddor av.
-Renovera vedstället eller bygga ett helt nytt eftersom det som finns läcker och är förstört
- Se vilka rosor som lever och ta bort resten och kanske bygga nya saker som dom kan klättra på
-Beskära 5 äppelträd och 1 plommonträd
- Ansa och kanske helt ta bort några buskar
- Försöka klippa ner gräset ännu mer
-Få bort konstigt skrot dom lämnat i några av dom små ”rummen” på framsidan av tomten. Vi har fått bort det mesta men saker som svärd, cyklar, en tunna som inte går att rubba så den måste jag plocka ur allt ur och en jätte gammal bilmotor som vi inte kan få loss för att den sitter så hårt.

Det är så mycket att göra och då har jag inte ens bestämt hur jag ska göra med alla träd som kommit där det inte ska komma träd och vad jag ska göra med ängsmarken och träden på framsidan, runt poolen

Det växer saker ÖVERALLT här! Jag fick föra en kamp mot murgrönan som hade letat sig in i husen vid en springa mellan fönster och glas.
Tycker du är klok som planerar att se din tomt i alla säsonger innan större ingrepp (mer än vad som behövs för att komma fram och få plats)! Du kan hitta skatter nu när du följer uppväxten och det kommer inte alls vara lika svårhanterligt när du kan parera lite alltefter det växter till som det var i augusti/september i fjol när allt växt helt fritt hela säsongen.

Kul med en frodig :D uppväxt trädgård med mycket frukt! Hoppas du får fin skörd och kommer ha kul med att forma din trädgård.

Vårtecken!, 🎉😎 vill köpa fler plantor om den nu trivs där,..älskar ramslök 🌱 :d

DSC_1372.webp

Nu är det februari. Dags för rond två med förodlingarna! Idag ska det bli mer tagetes, frösådd dahlia, lite andra blommor och kanske kål. Tomaterna ska planteras om.

Vet inte var jag ska ha allt, det är redan fullt på fönsterbrädan och under lysröret :o
Får köpa ett rör till och konstruera nån bra grej att ha allt på. En hylla med belysning vore ju drömmen! Skulle kunna stå i källaren.

Nu är det februari. Dags för rond två med förodlingarna! Idag ska det bli mer tagetes, frösådd dahlia, lite andra blommor och kanske kål. Tomaterna ska planteras om.

Vet inte var jag ska ha allt, det är redan fullt på fönsterbrädan och under lysröret :o
Får köpa ett rör till och konstruera nån bra grej att ha allt på. En hylla med belysning vore ju drömmen! Skulle kunna stå i källaren.

Jag hade nog chillat lite med dahliorna, om du redan har fullt. De behövs inte sås redan har jag läst mig till. De som sår nu verkar vara de som jobbar med att förädla och har rejäla växthus med frostvakt att ställa ut plantorna i. Fast det kanske du också har iofs 😁

Jag vill vara med!

Jag köpte ett hus i augusti. När jag var på visning i mars och det fanns snö som täckte det mest såg trädgården okej ut spännande och ändå hanterbar. Men när jag flyttade in var det inte lika hanterbart. Vi kunde inte ta oss fram till huset utan att riva oss på rosor och taggbuskar och träd. Jag har tur att ha en mamma med sinne för detaljer och kan ändra allt till något fint. Och en pappa som älskar att jobba i trädgården så han körde med röjsåg,motorsåg och klipper gräs och jag hoppas han vill det någon gång då och då i år också ;) Han tycker att jag ska bort allt, bara köra ner allt men jag säger att jag vill få se allt i alla årstider

Planerna för i år är
-Inhägna ett område på gräsmattan för hundarna vid altanen
-Slänga, sortera, organisera i växthuset så det går att använda och kanske odla lite där, något lätt som kanske körsbärstomater och kanske något annat som är svårt att misslyckas med som olika örter som jag kan torka och göra kryddor av.
-Renovera vedstället eller bygga ett helt nytt eftersom det som finns läcker och är förstört
- Se vilka rosor som lever och ta bort resten och kanske bygga nya saker som dom kan klättra på
-Beskära 5 äppelträd och 1 plommonträd
- Ansa och kanske helt ta bort några buskar
- Försöka klippa ner gräset ännu mer
-Få bort konstigt skrot dom lämnat i några av dom små ”rummen” på framsidan av tomten. Vi har fått bort det mesta men saker som svärd, cyklar, en tunna som inte går att rubba så den måste jag plocka ur allt ur och en jätte gammal bilmotor som vi inte kan få loss för att den sitter så hårt.

Det är så mycket att göra och då har jag inte ens bestämt hur jag ska göra med alla träd som kommit där det inte ska komma träd och vad jag ska göra med ängsmarken och träden på framsidan, runt poolen

Det växer saker ÖVERALLT här! Jag fick föra en kamp mot murgrönan som hade letat sig in i husen vid en springa mellan fönster och glas.

Smart av dig att avvakta med att ta ner och röja bort.
Vi köpte en villa av ett gammalt par som hade haft odling och trädgård som sitt stora intresse. Det fanns land, buskar, träd och rabatter överallt. Dock var jättemycket övervuxet och gamla buskar och träd som var halvdöda.
Mycket fick tas bort, men bevarade så mycket vi kunde och som vi mäktade med.

Jag älskar ju också trädgård och odling och ville på något sätt respektera deras arbete och ta vid, än bara göra om.

IMG_0485.webp

Nya fröer från i år. Aldrig odlat dessa innan. Älskar jätteverbena, men insett att de inte trivs i kruka hos mig. Så lyckas jag med dem, får de placeras på friland.
Älskar även petunior, men tycker de är svåra också. Vissa år jättefina och andra risiga.

Jag hade nog chillat lite med dahliorna, om du redan har fullt. De behövs inte sås redan har jag läst mig till. De som sår nu verkar vara de som jobbar med att förädla och har rejäla växthus med frostvakt att ställa ut plantorna i. Fast det kanske du också har iofs 😁
Det står februari på påsen. Men det går ju vänta. Jag har 24 kvm växthus och 150 kvm hus att fylla :D

Ska bygga en hylla med belysning till förodlingarna.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
577
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
583
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 619
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka