Trädgårds- och odlingstråden 2025

Buske som luktar gott, era favoriter?

Jag älskar Lukt olvon och har letat som en galning till en rabatt här i Norge. Hittade en plantskola som har men just den typen växer sig för stor. Hon jag pratade med på plantskolan berättade att det är import förbud på dom, då dom ofta bär på en svamp som angriper norska skogar. Det är ju bra och förklarar varför jag inte hittar någon sådana buskar på marknaden. Men jag vill ju fortfarande ha en doft buske ^^

Schersmin luktar ju så gott men tycker dom lätt ser lite tråkiga och pinniga ut. Men kanske det finns nån fin sort? Lr nått annat kul ☺️

Jag älskar Lukt olvon och har letat som en galning till en rabatt här i Norge. Hittade en plantskola som har men just den typen växer sig för stor. Hon jag pratade med på plantskolan berättade att det är import förbud på dom, då dom ofta bär på en svamp som angriper norska skogar. Det är ju bra och förklarar varför jag inte hittar någon sådana buskar på marknaden. Men jag vill ju fortfarande ha en doft buske ^^

Schersmin luktar ju så gott men tycker dom lätt ser lite tråkiga och pinniga ut. Men kanske det finns nån fin sort? Lr nått annat kul ☺️
Men Norge måste ju ha samma biotoper som Sverige? Här växer ju skogsolvon vilt helt naturligt. Du vet inte möjligen vad det är för svamp de menar och vilken typ av växtlighet den angriper? I Sverige har vi ju massor av olvon i parker och trädgårdar, jag har aldrig hört talas om någon risk för spridning av någon svamp som skulle göra skada på skog. Blir väldigt nyfiken.

Men Norge måste ju ha samma biotoper som Sverige? Här växer ju skogsolvon vilt helt naturligt. Du vet inte möjligen vad det är för svamp de menar och vilken typ av växtlighet den angriper? I Sverige har vi ju massor av olvon i parker och trädgårdar, jag har aldrig hört talas om någon risk för spridning av någon svamp som skulle göra skada på skog. Blir väldigt nyfiken.
Uhm, har tyvärr ingen aning. Var bara det hon sa, vet inte vilket land som buskarna skulle komma ifrån om de importeras hit. Viburnum carlesii var det jag var på jakt efter. Vet inte om det är doft olvon i familjen olvon och att det därför kan skilja sig? Men det är en vild och okunnig gissning från min sida 😅

Uhm, har tyvärr ingen aning. Var bara det hon sa, vet inte vilket land som buskarna skulle komma ifrån om de importeras hit. Viburnum carlesii var det jag var på jakt efter. Vet inte om det är doft olvon i familjen olvon och att det därför kan skilja sig? Men det är en vild och okunnig gissning från min sida 😅
Märkligt jag försökte googla på det norska namnet (koreakorsved) men får inte upp någonting om varningar för att använda växten eller något om någon smitta. Oftast köps buskar ifrån Holland eller tyskland där de stora odlarna finns. Man upptäckte ju att en av de stora leverantörerna hade blivit smittade med köttätande daggmask. Men det gäller ju isåfall alla växter iom att den lever i jorden som alla andra daggmaskar och inte är knuten till en specifik växt.

Hur som helst om du vill ha luktolvon hade jag kollat upp det ett varv till. Aurora heter en variant som blir 1-1,5 m hög.

Jag har en smultronschersmin utanför köksfönstret, skulle inte byta den mot något! Men ja på vintern ser den ganska risig ut. Liksom det mesta!

Jag inväntar eukalyptus här, sen ska odlingen igång 😁😁
Det och paprika och chili ska sås nu. Eventuellt börjar jag med lite tomater också.

Vi drar väl igång nästa säsong! Jag är jättetaggad på odling efter att ha haft Floreas julkalender.
Jag har köpt Chilifrön! Ska så så snart det blir februari :) och miniäggplanta. Det är extremt milda chili, för min familj är ömtungade, de har 500-1000 scoville :)

(Någon som vet någon plantskola i england/irland som skickar små träd till Sverige?)

Och jag satte min vitlök förra helgen, rekord i seg sättning. Så det blir nog ingenting :D

Vi måste bygga om pallkragarna btw, några tips på någonting man kan bygga själv med som inte är giftigt, inte är en hysterisk investering och inte faller ihop efter bara några år.

Sten hade varit kul men det verkar så oerhört dyrt.

Och jag satte min vitlök förra helgen, rekord i seg sättning. Så det blir nog ingenting :D

Vi måste bygga om pallkragarna btw, några tips på någonting man kan bygga själv med som inte är giftigt, inte är en hysterisk investering och inte faller ihop efter bara några år.

Sten hade varit kul men det verkar så oerhört dyrt.
Finns sten gratis i annonser på tex marketplace som skänkes om man bara hämtar det

Lavendel, men de är ju små och kanske tråkiga :) jag gillar dem dock.

Annars mormorsrosor doftar ju fantastiskt. Men inser att det nog inte är vad du var ute efter :)

Byggde ju ingen kompost förra året. Borde kanske ta tag i det i år? Behovet är stort, både av kompost och kompostjord. Tre fack behövs nog har jag kommit fram till. Funderar på att bygga i slänten där lövhögen ligger idag. Fast kanske längs med så att säga, inte ut i slänten utan mer längs kanten. Har en slingertry där som kan täcka in bygget.

Men först måste vi göra klart gången till växthuset. Det är Projekt Nummer Ett.

Det står "från mars" på tomatfröerna, men visst borde man väl kunna så dem redan nu?

Vad finns det för frukter/grönsaker som kan odlas i (stora) krukor och trivs i hög värme utan extremmycket vatten?
Har en inglasad altan där det är trevligt med lite grönt på sommaren, men blir såklart stundtals väldigt varmt. Hade physalis förra året som trivdes utmärkt där, så sån blir det igen. Men finns det mer som funkar bra med liknande skötsel?

Hade tomater där förra året, men de trivdes inte alls, så i år får tomaterna bo ute. Gurka tänkte jag odla i år också, men misstänker att de också trivs bättre utomhus? Hur är det med paprika?
definiera extremmycket vatten...
Paprika gillar när det är ordentligt varmt och bor gärna i stora krukor. De behöver vatten ungefär i mängd som tomater.
Gurka kan absolut funka inomhus.
Både tomater och gurkor finns i växthusvarianter, kanske är det för att det är mer värmetåliga?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
467
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
507
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 129
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka