Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
ÄLSKAR den snitsiga touchen med grensaxen hängandes i trädet :love: :up:

Du vet ju vad som händer om du släpper loss kopplet på en viss norrlänning om vi bara tar oss ner ;) :rofl:

Alltid redo för finliret! Om det blir för få gamla döda grenar eller nässlor som ligger och skräpar så kan man med ett eller flera käcka klipp lösa det för att upprätthålla en jämn kaosnivå. :idea:
 
Jag kör med samma system :D Tyvärr brukar jag glömma bort i vilket träd jag hängt saxen så det brukar bli lite svordomar innan jag hittar den :cautious:
Det är det en har hunden till. :up: Här hittas det både krattor, vattenkannor och sekatörer på löpande band. Han söker både högt och lågt, van vid att saker både kan vara släppta i gräset eller hängt på närmsta gren. Skulle inte klara mig en dag utan honom. :love::D
 
Det är det en har hunden till. :up: Här hittas det både krattor, vattenkannor och sekatörer på löpande band. Han söker både högt och lågt, van vid att saker både kan vara släppta i gräset eller hängt på närmsta gren. Skulle inte klara mig en dag utan honom. :love::D
Vilken fantastisk hund :love:.
 
Efter inspiration från en bild @malumbub lade upp i trädgårdstråden 2020 del 3 så har årets trombonciniplantor fått växa på en portal tillverkad av armeringsmatta.
download_20210717_120043~2.jpg
Note till nästa år, utrymmet mellan lådorna behöver vara minst det dubbla! Nu är det bara 80 cm mellan så jag klipper bort rätt mycket blad.
 
Jag har varit på en öppen trädgård nästgårds. Fantastiskt läge och jag satt lika mycket och njöt i skuggan vid sjön som kollade på perennrabatter. Det fanns flera fantastiska dagliljor i olika aprikosa och gräddiga färger som spädde på mitt dagliljebegär exponentiellt.

Hemma växer det helt galet efter regn och värme. Roligt värre för i våras var där bara sälgsly, nässlor och plymspirea (som i bakgrunden)
D4A1D24B-8A0D-4603-B3D6-77556AD4059D.jpeg
 
Var på växtloppis idag. Kom hem med mer än jag har plats för :angel: det blev en stor lila riddarsporre, en svart (eller mörklila) iris och en fin rudbeckia. En liten anisisop smög sig med också. Och alunrot! Är lite sugen på att åka dit igen men jag får hi mig.

Tror jag ska gräva upp landet under rosorna på framsidan och plantera lite där. Om jag orkar i värmen 🥵 De får bo kvar i sina krukor så länge.
 
Min tanke med att odla direkt i säck i tomathuset var att det dels sparade plats och säkerligen också vatten eftersom vattnet inte går till spillo och jorden är täckt av plast.

Den första slog in, men inte den andra. Vattnet försvinner tokfort och det tar lång tid med bevattningen av alla säckar. Så, det blev beställning av bevattningssystem idag! Det ska bli väldigt skönt. Det blev droppspjut, tog två färdiga paket så att jag kan ha i båda växthusen.

I övrigt växer det så det knakar i odlingen och jag känner återigen att jag liksom inte hinner med. Men, det som blir spill äter ju faktiskt våra grisar och höns upp, påminner jag mig själv om när jag plockar famnen full av gurka som växt sig på tok för stor... :cautious:
 
Är det någon som kan tipsa om pioner med ungefär samma kravlista som rosorna? :angel:

- planteras i full sol
- ska vara lättskött
- gärna förhållandevis låg, runt halvmetern
- blommor - ja tack! I vitt eller aprikos.
- gärna doftande

Tips?
 
Det blir inget växthus för mig. Det var betalat och meningen var att jag skulle hämta det imorgon men jag har arbetat hårt de senaste dagarna i värmen med att lägga kullersten och i eftermiddags kände jag bara att, inte mer arbete, så jag sms:ade att jag ångrat mig.

Och nu är jag på dåligt humör både för att jag förlorade 50 kr och inte får något växthus.

Men kanske lika bra det, för det jag vill odla passar drivbänkar och väv bättre och det var dessutom egentligen för litet.
 
Smart upphängning!
Av mina satta lökar tog sig tre. Och de började sloka för nån vecka sen, pyttesmå.
Upphängningen blev riktigt bra. Den är från förra året men vi fick ”bygga ut” den i år.

Vi har tjockt med gräsklipp ovanpå jorden, det är det enda tipset jag har. Men min kille älskar vitlöken och sköter den pedantiskt, så jag får lägga all heder på honom 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp