Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 73757
Kommer ni ihåg mina gurkor jag råkade så alldeles för tidigt? 🙈😂 Satte ner dom i krukor inomhus i typ Mars, men det stod ju (tydligen) Maj på påsen. Orkade inte plantera om dom i större krukor så jag var beredd på att dom skulle dö. Stod väldigt länge i alldeles för små krukor, sen fick det bära eller brista när jag slutligen satte ut dom.

Har inget växthus utan odlar i pallkragar, något som skulle vara ganska omöjligt då gurka tydligen är känsliga rackare, och med tanke på den uppväxt dom fick så hade jag aldrig kunnat drömma om detta! 🤩

Jag var 50/50 om jag ens skulle orka plantera ut dom eller om jag skulle slänga dom på komposten direkt! Nu har jag gurka i överflöd! 😂

Jag tycker tvärtom att gurka är tåliga, bortsett från mjöldaggen då men den kommer ju ofta senare på säsongen. Det finns många olika sorters frilandsgurka!
 
Köpte ett växthus, aluminium och glas, inte så stort 2x3 m men det kostade inte så mycket heller 50 kr :)

Tänker ha det som ett första som test för att se vad jag gillar.
Jag och sambon blev också med växthus i veckan, hastigt och lustigt :angel: Egentligen skulle vi ha byggt trädäck i sommar, men pga virkespriserna avvaktar vi till nästa år, sååååatteee.... (önskar att vårat växthus också hade kostat 50kr)
 
Köpte ett växthus, aluminium och glas, inte så stort 2x3 m men det kostade inte så mycket heller 50 kr :)

Tänker ha det som ett första som test för att se vad jag gillar.
2415569982.jpg
 
IMG_20210716_163014828.jpg

Ligger lite efter med det mesta. Utöver spenat och lite sallat är detta första skörden. 🥰 Tomaterna har precis börjat blomma. Många gurkor på g nu, mer vitkål, embryo till squash, pumpa och melon. Majsen börjar få hanblommor. Morot kommer slutligen efter missöden med höns. Det tar sig, så sakteliga. ☺️
 
Men du klipper ju din gräsmatta. Hur vildvuxet är det då?

Du vet ju hur det ser ut här... det är mycket som inte är gräsmatta och är rätt kaos (och jag tycker inte klippa gräsmatta är jobbigt, det är meditation för mig - tankarna får flöda fritt och jag får ofta idéer när jag gör det). Men rabatter odyl får växa fritt när de väl är anlagda (en har gått över styr och behöver lite kärlek - när jag får lust och ork). Det är brännässlor lite här och där där de inte ska vara osv.

Jag försöker jobba med gården/trädgården och inte mot den, för att allt ska bli så lättskött som möjligt. Är det någon del som behöver fixas med så får den vara tills jag orkar. Jag har inställningen att allt har något fint i sig även om det för tillfället inte ser ut som jag vill ha det.
 
Du vet ju hur det ser ut här... det är mycket som inte är gräsmatta och är rätt kaos (och jag tycker inte klippa gräsmatta är jobbigt, det är meditation för mig - tankarna får flöda fritt och jag får ofta idéer när jag gör det). Men rabatter odyl får växa fritt när de väl är anlagda (en har gått över styr och behöver lite kärlek - när jag får lust och ork). Det är brännässlor lite här och där där de inte ska vara osv.

Jag försöker jobba med gården/trädgården och inte mot den, för att allt ska bli så lättskött som möjligt. Är det någon del som behöver fixas med så får den vara tills jag orkar. Jag har inställningen att allt har något fint i sig även om det för tillfället inte ser ut som jag vill ha det.
Din trädgård är mycket vårdad och prydlig i jämförelse med min.
 
Det tror jag inte... den bara SER putsad ut. Kolla man noga är det så mycket som behöver fixas. Men ytan ser ok ut (och hallonsnåret kommer att bli rensat... vilket århundrade som helst :D).
Min trädgård ser inte putsad ut ens. Det är kaos överallt. Så här ser det ut typ överallt:
20210717_093206.jpg


Det grämer mig att jag inte orkar hålla trädgården i ordning. Jag trivs i mitt hus.
 
Min trädgård ser inte putsad ut ens. Det är kaos överallt. Så här ser det ut typ överallt:
Det grämer mig att jag inte orkar hålla trädgården i ordning. Jag trivs i mitt hus.
Den fantastiskt inbjudande entren, inkl sönderfallande skorsten, halvkomposterat tak, någon form av skjul som ska rivas bara det tömdes på all fuktig bråte först osv osv. Det är så mycket halvkomposterat bråte överallt så jag tror jag blir galen. Men men, jag vänder mina ögon bort från det och mot något jag vill se istället. Någon gång kanske det blir ordning på det där, eller inte vem vet... Släpet tömdes faktiskt i onsdags, yes. Så nu kan jag fylla det med mer skräp till tippen. Men det är dessvärre ännu mindre panel på väggen efter att värmeväxlaren började läcka kondensvatten i torsdags.
tempImagexuFGT9.jpg
 
_20210717_102729.JPG


Min "rabatt"... johannesörten, myntan och kråkvickern har kvävt allt, inkl minst en daglilja.

Edit: Kråkvickern behövde jag inte plantera... :grin:

Edit 2: Ja, de har ju inte kvävt gräset och maskrosorna som kommit upp i rabatten...

Edit 3: Ja, det finns en ros där om man kollar noga...
 
_20210717_102746.JPG


Kaoset på kullen (jag har inte haft dit johannesörten). Till höger utanför bilden finns det sibirisk ärtbuske som rymt från grannens gamla häck, de försöker jag trimma ner en gång per år iaf, annars blir de hopplösa. Grannen ska riva förrådet som gränsar till kullen och jag ska be honom gräva bort dem då (han har en gigantisk grävmaskin).
 
Visa bifogad fil 73786

Min "rabatt"... johannesörten, myntan och kråkvickern har kvävt allt, inkl minst en daglilja.

Edit: Kråkvickern behövde jag inte plantera... :grin:

Jag tror att det finns utrymme för en alternativ KAOS-trädgårdsrunda! Jag hade satt ihop ett färdigt utkast till kommande folder för för några år sedan, komplett med inbjudande bilder:

"Nr 25. Lillgrådis, nordvästra Skåne. Lillgrådis arbetar med ovanliga och återkommande teman i sin trädgård. Ett av dessa är "död". Se här ett exempel på installationer av döda grenar samt gräs som blivit för alldeles för långt innan någon haft tid att klippa det - men, till sist klippts för att lämnas att vissna och dö. Lillgrådis målar med de stora penseldragen i sin trädgård och arbetar framgångsrikt med mängdverkan av ett fåtal sorter. Hit hör marktäckaren mossa samt nässlor, kirskål och åkerfräken, som förtjänstfullt vävs ihop till en grön massa. På höjden har hon även låtit den frodiga skräppan bre ut sig. Alla växterna är ytterst härdiga, klarar zon 1-100, en istid samt ett fullskaligt kärnvapenkrig. Plantor bortskänkes (mer än gärna). Lillgrådis serverar även kaffe och hembakade kakor. Välkomna."

Det är förvisso fläckvis bättre sedan dess men förfallet ligger hela tiden på lur, redo att ta över.






 
Jag tror att det finns utrymme för en alternativ KAOS-trädgårdsrunda! Jag hade satt ihop ett färdigt utkast till kommande folder för för några år sedan, komplett med inbjudande bilder:

"Nr 25. Lillgrådis, nordvästra Skåne. Lillgrådis arbetar med ovanliga och återkommande teman i sin trädgård. Ett av dessa är "död". Se här ett exempel på installationer av döda grenar samt gräs som blivit för alldeles för långt innan någon haft tid att klippa det - men, till sist klippts för att lämnas att vissna och dö. Lillgrådis målar med de stora penseldragen i sin trädgård och arbetar framgångsrikt med mängdverkan av ett fåtal sorter. Hit hör marktäckaren mossa samt nässlor, kirskål och åkerfräken, som förtjänstfullt vävs ihop till en grön massa. På höjden har hon även låtit den frodiga skräppan bre ut sig. Alla växterna är ytterst härdiga, klarar zon 1-100, en istid samt ett fullskaligt kärnvapenkrig. Plantor bortskänkes (mer än gärna). Lillgrådis serverar även kaffe och hembakade kakor. Välkomna."

Det är förvisso fläckvis bättre sedan dess men förfallet ligger hela tiden på lur, redo att ta över.


Helt UNDERBAR beskrivning..... :D
 
Jag tror att det finns utrymme för en alternativ KAOS-trädgårdsrunda! Jag hade satt ihop ett färdigt utkast till kommande folder för för några år sedan, komplett med inbjudande bilder:

"Nr 25. Lillgrådis, nordvästra Skåne. Lillgrådis arbetar med ovanliga och återkommande teman i sin trädgård. Ett av dessa är "död". Se här ett exempel på installationer av döda grenar samt gräs som blivit för alldeles för långt innan någon haft tid att klippa det - men, till sist klippts för att lämnas att vissna och dö. Lillgrådis målar med de stora penseldragen i sin trädgård och arbetar framgångsrikt med mängdverkan av ett fåtal sorter. Hit hör marktäckaren mossa samt nässlor, kirskål och åkerfräken, som förtjänstfullt vävs ihop till en grön massa. På höjden har hon även låtit den frodiga skräppan bre ut sig. Alla växterna är ytterst härdiga, klarar zon 1-100, en istid samt ett fullskaligt kärnvapenkrig. Plantor bortskänkes (mer än gärna). Lillgrådis serverar även kaffe och hembakade kakor. Välkomna."

Det är förvisso fläckvis bättre sedan dess men förfallet ligger hela tiden på lur, redo att ta över.



ÄLSKAR den snitsiga touchen med grensaxen hängandes i trädet :love: :up:

Du vet ju vad som händer om du släpper loss kopplet på en viss norrlänning om vi bara tar oss ner ;) :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp