Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ägnat dagen åt att utöka odlingsytan och inventerat fröpåsar. Grannarna menar att det är alldeles försent att så något nu, jag försöker att ignorera och vila i att det blir vad det blir. Hoppas det iallafall blir något litet av det 🙈
 
Har ägnat dagen åt att utöka odlingsytan och inventerat fröpåsar. Grannarna menar att det är alldeles försent att så något nu, jag försöker att ignorera och vila i att det blir vad det blir. Hoppas det iallafall blir något litet av det 🙈
Man kan ju så saker som antingen växer snabbt eller som övervintrar! Jag ska nog så en sen omgång med palsternacka och morot. :) Samt sommarblommor!
 
Det infann sig lite ork och lust idag så nu har grävt färdigt i stora landet! 💪 Mannen har redan gjort grovjobbet så nu var det att gräva bort sådant som rotat sig sedan dess. Har planterat/sått lite på en del av ytan redan. Nu blev ytterligare ca 3*3 m eller nåt sånt klart.
Ska inventera fröpåsar och se vad det blir. :) Måste också lägga på lite gödsel innan jag går vidare.
 
..... och DÄR blev årets sista kålplantor utplanterade! :banana: :D

Cirka en månad efter plan men jaja, detta var as good as it got trots envist och flitigt arbetande och med flera andra nya ytor att få klart och planterat. Nu är i alla fall de nya odlingsytorna i ordning! Och de gamla rensade och fina. Jag är supernöjd med detta jobb och börjar nu planera för hallonflytten och en byggnation av en liten planksnutt som skulle läa till läget på ett mycket önskvärt sätt. Kanske kunde man skoja till det med att sätta in ett gammalt stallfönster och kanske någon spegel och göra det till en lite mer ombonad yta än bara ett platt träplank. Känns ju skönt att det inte är slut på saker att göra nästa år.

Blir det bara gott om grön- och svartkål så är det bra så, savoyen har väl också goda chanser tror jag. Blom- och bryssel och allt vad det nu är i övrigt får vara en bonus om de skulle hinna växa till sig och om jag kan hålla fjärilarnas härjningar under kontroll.

@Nenii fåniga grannar, klart att det inte är för sent att så! Jag väntar ut löken ett litet tag till, men när jag bara rivit upp den så ska jag ösa på med spenat där och rättika+ daikon "någonstans". Och en omgång rädisor. Och säkert något mer.
 
Grävt färdigt och planterat lite. Vet inte om det syns på bilden, men bland rosorna står en riddarsporre, rudbeckia och iris. Alunroten är i den lilla rabatten till höger i bild
IMG_20210720_160707~2.jpg


Ska hiva in lite kattmynta och lavendel med tror jag. Kanske nåt mer. Vi får se vad jag hittar.
 
Så mamma har köpt en rabattros som ska ned i trädgården. Maintzer Fastnacht ngt. Mina gammeldags växer och trivs så känner att jag har ett acceptabelt koncept för dem. Men ska denna behandlas annorlunda, mer sol? mindre, kan den trängas lite med buskar eller ska den ha mycket luft, mer vatten osv. Mer avancerad jord? (än ICAs 4 för X kr) ädlare gödsel? Måste man jämna den vid fotknölarna varje vår?
 
Hur sent kan man så kål, egentligen?
Av rödkålen jag sådde har bara två plantor tittat upp, och valpen drog upp den ena igår. :p Vitkålen jag sådde i samma bädd tog sig inte alls, gissningsvis pga för gamla frön, så där satte jag några plantor som blivit till övers i den andra vitkålsbädden men vissa av dem dog i flytten.

Äsch. Kanske bara skulle sätta nått annat där istället!
 
Så mamma har köpt en rabattros som ska ned i trädgården. Maintzer Fastnacht ngt. Mina gammeldags växer och trivs så känner att jag har ett acceptabelt koncept för dem. Men ska denna behandlas annorlunda, mer sol? mindre, kan den trängas lite med buskar eller ska den ha mycket luft, mer vatten osv. Mer avancerad jord? (än ICAs 4 för X kr) ädlare gödsel? Måste man jämna den vid fotknölarna varje vår?

Ingen ros vill egentligen ha ICAs jord ;) :D men gammaldags rosor är mer förlåtande (jag köper rosjord till alla mina rosor).

Det är en tehybrid och de kan vara lite kinkigare, de vill ha optimala odlingsförhållanden (sol, inte för blåsigt, inte fuktigt osv) och den här är tydligen zon 3 så jag skulle säga att den vill ha lite ompyssling, kanske täckning under vintern tex. Jag hade nog inte förväntat mig att den vill slåss med stora perenner utan lite mer stillsamma sådana.
 
Ingen ros vill egentligen ha ICAs jord ;) :D men gammaldags rosor är mer förlåtande (jag köper rosjord till alla mina rosor).

Det är en tehybrid och de kan vara lite kinkigare, de vill ha optimala odlingsförhållanden (sol, inte för blåsigt, inte fuktigt osv) och den här är tydligen zon 3 så jag skulle säga att den vill ha lite ompyssling, kanske täckning under vintern tex. Jag hade nog inte förväntat mig att den vill slåss med stora perenner utan lite mer stillsamma sådana.
Oook, för min plats med lite morgonskugga, fin djup jord, västläge, lägsta zonen osv har en lite småbråkig perenn bredvid, höstanemon. Men jag kanske kan tukta anemonen. Det verkade som att den var ganska lågzonig.

(skulle haft en Rose de Rescht där men den stackaren får väl ut i blåleran) får köpa rosjord i mängder då, bläh, för mina planerade två rosor, den andra Skedarosen.

Eller kan den står iltorrt i stekande sol? Nordöst ett utåthörn, för i så fall har jag en plats ledig på framsidan... där bara lavendel överlever i övrigt.
 
Oook, för min plats med lite morgonskugga, fin djup jord, västläge, lägsta zonen osv har en lite småbråkig perenn bredvid, höstanemon. Men jag kanske kan tukta anemonen. Det verkade som att den var ganska lågzonig.

(skulle haft en Rose de Rescht där men den stackaren får väl ut i blåleran) får köpa rosjord i mängder då, bläh, för mina planerade två rosor, den andra Skedarosen.

Eller kan den står iltorrt i stekande sol? Nordöst ett utåthörn, för i så fall har jag en plats ledig på framsidan... där bara lavendel överlever i övrigt.

Så länge den får vatten vid behov ser jag inget problem med det (och att du använder rosjord). Rosor vill gärna ha torrt för delarna ovan jord (minskar risken för sjukdomar) och fukt men inte blöta för delarna under jord (dvs fukthållande men ändå väldränerat). Rosjord är kvalitetsjord som fått en lite högre andel lera, just för att hålla fukt bättre.

Anemonen borde inte vara något problem så länge luft kan cirkulera kring rosen.
 
Så länge den får vatten vid behov ser jag inget problem med det (och att du använder rosjord). Rosor vill gärna ha torrt för delarna ovan jord (minskar risken för sjukdomar) och fukt men inte blöta för delarna under jord (dvs fukthållande men ändå väldränerat). Rosjord är kvalitetsjord som fått en lite högre andel lera, just för att hålla fukt bättre.

Anemonen borde inte vara något problem så länge luft kan cirkulera kring rosen.
Ok, uhm vilket läge skulle du ta om du inte alltid kunde vattna tre veckor varje sommar...

Anemoner eller torka
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
349
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp