Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fick lite panik över vår potatis (som jag för första gången satt i hink) som i princip sett stendöd ut i 1-2 veckor. Var rädd att potatisen skulle gå förlorad så drog upp alla nu och fick ändå en hel del, även om några fortfarande var ganska små.
Är det för att hinkarna började bli små som blasten hängde och blev brun? Och hur länge kan man vänta med att ta potatisen när själva plantan ser stendöd ut?
Jag ska nog testa att så en till omgång med lite kål nu! De kanske inte hinner bli lika stora men broccoli står sig bra även när det börjar bli kyligt, även om de kanske inte växer så mycket. Vitkål och blomkål är känsligare tycker jag! Samt brysselkål och grönkål då, är de inte stora nog innan vintern kan man nog skörda, åtminstone grönkål, på våren när de börjar växa igen. Gissar lite men det borde gå!Hur sent kan man så kål, egentligen?
Av rödkålen jag sådde har bara två plantor tittat upp, och valpen drog upp den ena igår. Vitkålen jag sådde i samma bädd tog sig inte alls, gissningsvis pga för gamla frön, så där satte jag några plantor som blivit till övers i den andra vitkålsbädden men vissa av dem dog i flytten.
Äsch. Kanske bara skulle sätta nått annat där istället!
Samma hos mamma och pappa Pappa vet icke vad återhållsamhet är i odlingen, en annars mycket modest man.Mina hallon är galna... det är kopiösa mängder! Plus att de verkar f-n ha mognat över en dag, jag tyckte jag tittade till dem nyss och då var det bara kart och idag lyste det rött
är det en näckrosdahlia?
Jag sådde bladkål andra halvan av augusti förra året. Det blev skörd av småblad i oktober/november och vårskörd från sent i mars och hela april. Vore spännande att se om huvudkål också går att tjuvstarta på hösten för tidig skörd! Jag kom på nu att jag tror rödkålen kalibos ingår i Sara Bäckman odla året runt-kollektion hos Nelson, så det borde gå.Hur sent kan man så kål, egentligen?
Av rödkålen jag sådde har bara två plantor tittat upp, och valpen drog upp den ena igår. Vitkålen jag sådde i samma bädd tog sig inte alls, gissningsvis pga för gamla frön, så där satte jag några plantor som blivit till övers i den andra vitkålsbädden men vissa av dem dog i flytten.
Äsch. Kanske bara skulle sätta nått annat där istället!
Samma hos mamma och pappa Pappa vet icke vad återhållsamhet är i odlingen, en annars mycket modest man.
Jag beställde äntligen en ny frys igår! Ska stå i uthuset och fyllas med skörd. Vår är proppfull så jag tänker frysa in bär i deras frys och sedan flytta dem hit. Styckfrysta hallon är super till smoothies eller hallonsorbet.
Jag satte små pinnar av hallon jag köpt, ena sorten klarade sig inte. Men de andra två har blivit stora och ger mig några få hallon.
Vet inte hur det är med att odla i hink är bäst att säga först, för jag odlar på land.Fick lite panik över vår potatis (som jag för första gången satt i hink) som i princip sett stendöd ut i 1-2 veckor. Var rädd att potatisen skulle gå förlorad så drog upp alla nu och fick ändå en hel del, även om några fortfarande var ganska små.
Är det för att hinkarna började bli små som blasten hängde och blev brun? Och hur länge kan man vänta med att ta potatisen när själva plantan ser stendöd ut?
Jag älskar hallon, men är inte speciellt förtjust i hallonbuskar.Jag har ju ändå GANSKA näraliggande planer på att ordna till mitt hallonkaos, men brukar inte belönas med någon skörd att tala om - förrän faktiskt i år när det funnits ovanligt fina (och inte bara ett fåtal) bär. Och nya jätteskott att plantera om framåt nästa vår när det blivit ledigt på den tilltänkta odlingsplatsen. Tror dock att det kunde varit både ännu fler och kanske ännu finare bär i år också med lite mer kärlek och framför allt ansning. Hösthallonen däremot brukar leverera i vilket fall som helst.
Ja Nicholas heter denär det en näckrosdahlia?
Tjuuuuuuuusigt!Min zucchini och majslåda
Tack Nu drog jag ju upp alla i ren panik men då vet jag till nästa år. Blir troligtvis i hink då också, vi fick ta bort många pallkragar pga utbyggnad och lär ej få det klart till nästa år heller.Vet inte hur det är med att odla i hink är bäst att säga först, för jag odlar på land.
Men jag har haft potatis som jag har tagit upp med grävspade och spett för att marken börjat frysa till...
Att blasten dör gör inget för potatisarna i sig alltså. Så du kan vara lugn om du har fler i hink.
Tjuuuuuuuusigt!
Mer zucchinis åt folket!