Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var ute och kvällsvattnade och upptäckte att båda våra svarta vinbärsbuskar var fullkomligen dränkta av bladlöss :arghh:

Det är ganska gamla buskar (ca 10 år skulle jag gissa) så jag antar att de överlever. Men vad tror ni om årets skörd?

Gjorde en lite desperat akutinsats genom att knipsa av de värsta grenarna, spola med hård stråle med vattenslangen och spraya med såpvatten så gott det gick. Lär ju få upprepa...

Har ni några andra specialknep? Läst om t-sprit men känns ju inte helt optimalt när det är bärbuskar :p

Mina rosor har också blivit attackerade av bladlöss. Jag har sprutat med såpavatten på kvällen, sen kvällen efter spolat med en hård vattenstråle. Så har jag hållt på nu i ett par omgångar och det verkar hålla dem i schack. Det blir färre löss för varje gång.
 
Jordgubbarna blommar för fullt och jag behöver klura ut något för att skydda dem mot familjen Skata, som bor i grannskapet. I fjol satte jag två kompostgaller som ett tält över odlingslådorna. Men jordgubbarna stack utanför på sidorna så de kom åt dem. Dessutom blev det blev en perfekt landningsplats för dem att sitta och skita ner på plantorna. Inte så lyckat resultat.
Jag har kikat på bärnät men behöver man spänna upp det över bären? Känns som att fåglarna riskerar att fastna i nätet annars? Eller att de kommer åt bären i alla fall?
 
Åh nej!
Jag har inte kommit längre än att prata med dem i butik, jag vet att det finns olika batterier. Den jag har varit inne på kostar 1600-1700 i normal pris. Var det den du köpte?
Har en röjsåg, men vill ha något mindre, men ändå rejält.
På 20 minuter hinner man ingenting. :down:
Ryobi som kostat runt 1200 och nu säljs på kampanj för 999.
För mig är det rätt lagom. Det är ungefär sålänge jag klarar att jobba med den. Den är nog itnet täkt för annat än att putsa kanter. att ha den i kirs-skogen är den nog itne gjord för :D

Köpte ju glad i hågen en jonseered med besninmotor so klarar mer. Men då kom den lillla detaljen att den ska man dra igång och jag klarar itne att göra det. Att stå nedåtböjd och dra med kraft i ett snöre gick inte. Så jag ger bort den till avkomman. Men tanken var ju god.... (svårt att komma ihåg att man är ett skröpel ibland)
 
Jordgubbarna blommar för fullt och jag behöver klura ut något för att skydda dem mot familjen Skata, som bor i grannskapet. I fjol satte jag två kompostgaller som ett tält över odlingslådorna. Men jordgubbarna stack utanför på sidorna så de kom åt dem. Dessutom blev det blev en perfekt landningsplats för dem att sitta och skita ner på plantorna. Inte så lyckat resultat.
Jag har kikat på bärnät men behöver man spänna upp det över bären? Känns som att fåglarna riskerar att fastna i nätet annars? Eller att de kommer åt bären i alla fall?
Vi har fasta stolpar, ca 60 cm höga, i hörnen på jordgubbaslandet och så lägger vi nätet över dem och fäster ner kanterna.
 
Tack för bra tips👌 🤗 hittills har jag bara direktsått i pallkrage. Drar du upp små plantor från frö som du sätter ut? Har sett en del videor där dom sätter ut små salladsplantor. Måste man ha växthus då? Hade haft lust att testa lite olika färger, låter fint ^^ plockar man Little gem som en planta som man skördar hela huvudet på? Rucollan och portlak klipper jag bara av och sen kommer det upp nytt ☺️
Sallat direktsår jag för det mesta, växthus funkar ändå inte sommartid för sallatsfröerna gror inte när det är blir för varmt (över 25 grader ungefär).

Någon gång har jag odlat där tidigt på våren bara på kul, men sallat växer ju snabbt så tycker inte just den är så mycket mening att joxa med med försådder. Och just eftersom den gror också i kyligare temperatur så lättare och säkrare att bara så ute. Little gem brukar jag också ta vad jag behöver just då, inte alltid hela plantan utan funkar med några ytterblad i taget också.
 
Sallat direktsår jag för det mesta, växthus funkar ändå inte sommartid för sallatsfröerna gror inte när det är blir för varmt (över 25 grader ungefär).

Någon gång har jag odlat där tidigt på våren bara på kul, men sallat växer ju snabbt så tycker inte just den är så mycket mening att joxa med med försådder. Och just eftersom den gror också i kyligare temperatur så lättare och säkrare att bara så ute. Little gem brukar jag också ta vad jag behöver just då, inte alltid hela plantan utan funkar med några ytterblad i taget också.
Super, tack så mkt. Känner mig lite klokare nu 😁👌
 
Köpte mig en uppstammad ros av okänd modell som numera bor i den nyanlagda rabatten. Enligt uppgift ska den hålla sig till ca 80 cm höjd och blomma lär den göra :up:

196177373_4749089821775113_2838967604666080862_n.jpg

195708605_4749089778441784_5636352410913848215_n.jpg


Knopparna är rätt små och färgmässigt ser det nästan ut som en peaceros, men någon sådan borde det ju inte vara kan jag tycka, så ni rosnördar (;)) vad finns det fler för rosor som har den färgsättningen och inte blir högre än 80 cm?
Jättefin! Jag skulle dock ge den ett stöd, börjar det blåsa finns det dels risk att den blåser av och dels risk att den blåser omkull :)
 
Åh nej!
Jag har inte kommit längre än att prata med dem i butik, jag vet att det finns olika batterier. Den jag har varit inne på kostar 1600-1700 i normal pris. Var det den du köpte?
Har en röjsåg, men vill ha något mindre, men ändå rejält.
På 20 minuter hinner man ingenting. :down:

Jag köpte samma som @tanten
Och jag håller med, 20 min är rätt lagom att jobba med den. Sen ladda en timme eller så, och ta det som är kvar. För det priset är den bra. Jag var lite skakig i armarna första gången men sen var det lugnt. Jag gillar den :up:
 
Ha! Trodde jag hade haft ihjäl en björnbärsplanta som jag fick i present i fjol, i och för sig verkar det svårt att lyckas med men den såg verkligen torr och sorglig ut. Det kändes så pinsamt så jag fick åka och smygköpa en ny planta för att kunna dra en vit lögn ifall givaren skulle gå ett varv i odlingarna och undra hur det går.

Men när jag nu skulle ta mig för att plantera den nya, så spirar ju det ju ändå allra allra längst ner bland de förtorkade pinnarna på presentbärbusken. Ah ja, värre problem kan man ha än en tredje björnbärsplanta i bär-avdelningen (eventuellt kan denna inställning komma att justeras om alla tar fart ordentligt och brer ut sig).
 
Ha! Trodde jag hade haft ihjäl en björnbärsplanta som jag fick i present i fjol, i och för sig verkar det svårt att lyckas med men den såg verkligen torr och sorglig ut. Det kändes så pinsamt så jag fick åka och smygköpa en ny planta för att kunna dra en vit lögn ifall givaren skulle gå ett varv i odlingarna och undra hur det går.

Men när jag nu skulle ta mig för att plantera den nya, så spirar ju det ju ändå allra allra längst ner bland de förtorkade pinnarna på presentbärbusken. Ah ja, värre problem kan man ha än en tredje björnbärsplanta i bär-avdelningen (eventuellt kan denna inställning komma att justeras om alla tar fart ordentligt och brer ut sig).
Hoppas det är en taggfri och mindre invasiv sort än de jag har :)

Sådana skulle jag gärna ha för fullmogna björnbär är gott, men mina taggiga som sprider sig överallt med fåglarnas hjälp hade jag gärna varit utan.
 
Ja det påstods ju vara just en taggfri sort som jag fått, så kändes lite extra snopet om jag skulle ha haft ihjäl den.... taggbjörnbär har jag också utmed stengärdena, där får de gärna hållas för det är ju väldigt gott om man beväpnar sig med oöm klädsel och visst tålamod vid plockandet.

Jag är ändå lite misstänksam om det verkligen kan stämma att den är taggfri men nu finns ju chansen igen att ta reda på det!

Också nyfiken på mina loganbär som jag satte i fjol, hoppas att där blir något att provsmaka i år - den växer på bra i alla fall.
 
Trädgårdsdag idag. :) Har planerat ut kål och blommor. Konstaterar att det inte går att så på friland pga hönsen. :down: Ska se om jag orkar fixa med staketet idag. Två sådär av morötter är iaf åt fanders.

Nu lite vila och sen ska jag sätta ut majs och pumpa. Gå med trimmern ligger också högt på måste-listan.

Och! Jag har monsterrabarber i år. :D Det har varit lite taniga plantor och jag har gödslat lite varje år. Förra året gödslade jag mer, i år vräkte jag på hästgödsel och vattnade med hönsgödsel utblandat i vatten. Nu har jag rabarber som platsar på Jurassic park hehe.
 
Jag kan ha blivit attackerad av en hel massa blommor från Blomsterlandets reavagn. Jag vet inte ens var jag ska sätta dem, jag har slut på både vettiga krukor och plats.

Nej nu ljög jag. Plats finns det säkert nånstans. Värre är det med krukor..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 897
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp