Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sladd, batteri eller bensin?

Jag har en som går med sladd men tomten är stor och förlängningskabeln når inte så långt.
Köp en längre kabel istället. Jag har två motorsågar, en el och en bensin men kör i princip bara med den som går på el även om jag måste ha 70-80 meter kabel och kommer köpa med kabel igen när den här tar slut (gammal och sliten) :)
 
Idag fick vi upp gungorna till pergolan också. De fick 👍 av sonen. Den stora ska han enligt egen utsago slappa i med kompisar i sommar.
Visa bifogad fil 70879
Köpte en vanlig gunga också och en cirkelgunga (?) så att de kan byta när de vill ha annat.

Krokar till hängmattan ska upp och någon typ av förvaring ska fixas till de sakerna som inte sitter uppe men sen börjar den bli klar. Eller vänta, jag ska plantera funkior nere vid rosorna också.
Gungor hör nästan till en trädgård tycker jag :)

Men tar de inte i staketet bakom när man gungar högt?
 
Köp en längre kabel istället. Jag har två motorsågar, en el och en bensin men kör i princip bara med den som går på el även om jag måste ha 70-80 meter kabel och kommer köpa med kabel igen när den här tar slut (gammal och sliten) :)
Jag tycker kabeln är jobbig.
 
Nu blev jag lite avundsjuk! Visa bifogad fil 70880
Mina surt förvärvade ramslökar växer inte alls lika riktigt som jag hoppats :cautious: Kanske vågar plocka något enstaka blad i år, annars får de nog mest växa på sig och så hoppas jag på förökning i beståndet till nästa år :laugh:
Mina står vid bäcken där det är ganska fuktigt och jag kalkat extra för deras skull.

Det enda är den ständiga kampen mot den otroligt frodiga kirskålen. :rage: I övrigt växer de fint.
 
Kom hem efter en veckas jobbresa och inser att hälften av allt i pallkragarna har dukat under av torka, trots att sambon varit ute med vattenslangen :arghh::cry: Vad ända in i.....?!?!?! För att förtydliga: plantorna stod fortfarande kvar i krukor under fiberduk i väntan på utplantering i nämnda kragar. Så ja, det är ju helt självförvållat, logiskt sett vet jag ju att de torkar mycket fortare i en liten kruka än i jorden :meh: Imorgon är det jag som åker iväg till handelsträdgården och tröstshoppar blommor att fylla upp med istället
 
Kom hem efter en veckas jobbresa och inser att hälften av allt i pallkragarna har dukat under av torka, trots att sambon varit ute med vattenslangen :arghh::cry: Vad ända in i.....?!?!?! För att förtydliga: plantorna stod fortfarande kvar i krukor under fiberduk i väntan på utplantering i nämnda kragar. Så ja, det är ju helt självförvållat, logiskt sett vet jag ju att de torkar mycket fortare i en liten kruka än i jorden :meh: Imorgon är det jag som åker iväg till handelsträdgården och tröstshoppar blommor att fylla upp med istället
Hade nästan lite samma upplevelse ikväll. Mannen har vattnat men det slokade solrosor i både stora och små krukor samt ringblommor i för små krukor. Så de senare förstår jag men solrosor i ganska stora krukor... Kom igen? Fjantblommor. Tror de piggar på sig, många såg ut att ta upp vattnet så de flesta har nog inte dött.
I morgon blir det utplantering av så mycket som möjligt! Har en rolig åker av kvickrot i stora bädden som måste grävas rent med. Måste sätta upp en kant mot gräsmattan, vandrar in därifrån hela tiden så ingen idé att rensa supernoga iaf...

Växter som stått en vecka i tunnel med skuggduk kan man väl sätta ut nu utan solskydd?
 
IMG_20210520_182320.webp

Någon som vet vad detta är för något? Just denna står bland ett gäng tulpaner. Har en hög i häcken med.
 
Köpt en idag. Den höll inte batteri så länge. Körde väl typ 20 minuter? Men den fick jobba hårt i kirskålsskogen. Men det den gjorde - det gjorde den bra.
Åh nej!
Jag har inte kommit längre än att prata med dem i butik, jag vet att det finns olika batterier. Den jag har varit inne på kostar 1600-1700 i normal pris. Var det den du köpte?
Har en röjsåg, men vill ha något mindre, men ändå rejält.
På 20 minuter hinner man ingenting. :down:
 
Köpte mig en uppstammad ros av okänd modell som numera bor i den nyanlagda rabatten. Enligt uppgift ska den hålla sig till ca 80 cm höjd och blomma lär den göra :up:

196177373_4749089821775113_2838967604666080862_n.jpg

195708605_4749089778441784_5636352410913848215_n.jpg


Knopparna är rätt små och färgmässigt ser det nästan ut som en peaceros, men någon sådan borde det ju inte vara kan jag tycka, så ni rosnördar (;)) vad finns det fler för rosor som har den färgsättningen och inte blir högre än 80 cm?
 
Jag och många gillar Little Gem, sedan tycker jag det är trevligt att blanda med mörkt rödbladiga sorters plocksallat, tror den sorten jag har på gång nu helt enkelt hette "Red salad bowl". Har även odlat Gustafs sallat tidigt på året, härligt grön och fräsch när man längtar efter det där första hemodlade. Men den funkar ju säkert nästan när som helst på året.

Förra året testade jag också rosensallat/radicchio "Palla Rossa" och har ett gäng på gång som ska planteras ut - så snart jag hinner... de är lite mer speciella med beska i smaken och godast (tycker jag) att värma eller ha tillaga på något sätt. Men dessutom lite extra vackra att titta på när de växer!

Tack för bra tips👌 🤗 hittills har jag bara direktsått i pallkrage. Drar du upp små plantor från frö som du sätter ut? Har sett en del videor där dom sätter ut små salladsplantor. Måste man ha växthus då? Hade haft lust att testa lite olika färger, låter fint ^^ plockar man Little gem som en planta som man skördar hela huvudet på? Rucollan och portlak klipper jag bara av och sen kommer det upp nytt ☺️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 919
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp