Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var ute och kvällsvattnade och upptäckte att båda våra svarta vinbärsbuskar var fullkomligen dränkta av bladlöss :arghh:

Det är ganska gamla buskar (ca 10 år skulle jag gissa) så jag antar att de överlever. Men vad tror ni om årets skörd?

Gjorde en lite desperat akutinsats genom att knipsa av de värsta grenarna, spola med hård stråle med vattenslangen och spraya med såpvatten så gott det gick. Lär ju få upprepa...

Har ni några andra specialknep? Läst om t-sprit men känns ju inte helt optimalt när det är bärbuskar :p
 
Var ute och kvällsvattnade och upptäckte att båda våra svarta vinbärsbuskar var fullkomligen dränkta av bladlöss :arghh:

Det är ganska gamla buskar (ca 10 år skulle jag gissa) så jag antar att de överlever. Men vad tror ni om årets skörd?

Gjorde en lite desperat akutinsats genom att knipsa av de värsta grenarna, spola med hård stråle med vattenslangen och spraya med såpvatten så gott det gick. Lär ju få upprepa...

Har ni några andra specialknep? Läst om t-sprit men känns ju inte helt optimalt när det är bärbuskar :p
Jag upptäckte samma på mina smultron och jordgubbar imorse :arghh: det fullkomligt kryllade på plantorna och i jorden runt om. Jag har dränkt dom i såpvatten och klämt ihjäl en massa men vet inte vad mer jag kan göra...
 
Slänger kommunen vårlökarna bara sådär varje år? Vilket enormt slöseri, undrar kommunen jag bor i gör samma, skulle inte förvåna mig om de också gör så.
De lökar och plantor som man sätter i urnor och ettåriga planteringar är oftast så hårt drivna att de inte ger någon blomning år två. Påsk och pingstliljor kanske eventuellt planteras ut. Men det kan ju vara bra att det som kostar pengar är personalens arbete inte inköpet av själva växterna, det är en struntsumma i sammanhanget. Så i det privata så är det växterna som kostar mest pengar för din tid är gratis i verksamhet är det personalen som kostar mest pengar växterna är oftast en struntsak.
 
Var ute och kvällsvattnade och upptäckte att båda våra svarta vinbärsbuskar var fullkomligen dränkta av bladlöss :arghh:

Det är ganska gamla buskar (ca 10 år skulle jag gissa) så jag antar att de överlever. Men vad tror ni om årets skörd?

Gjorde en lite desperat akutinsats genom att knipsa av de värsta grenarna, spola med hård stråle med vattenslangen och spraya med såpvatten så gott det gick. Lär ju få upprepa...

Har ni några andra specialknep? Läst om t-sprit men känns ju inte helt optimalt när det är bärbuskar :p

Jag upptäckte samma på mina smultron och jordgubbar imorse :arghh: det fullkomligt kryllade på plantorna och i jorden runt om. Jag har dränkt dom i såpvatten och klämt ihjäl en massa men vet inte vad mer jag kan göra...

Nyckelpigor och tvestjärtar! :D
 
Har ett problem, växterna håller på att ta över våra uteplatser, nu står det krukor i alla hörn och dom breder ut sig samt kryper upp i möblerna .... börjar bli svårt att få plats till människor. Vet inte riktigt hur jag ska få stopp på invasionen :o:angel:

Måste få till nån bra "kruka" till ett vildvin med, osäker på vad jag vill ha till den.

Har en alunrot i kruka som jag klippte ner lite på måfå, den har kommit upp jättefint och jag tror den kommer blomma längre fram 🤗

Och min lilla odlingslåda har blivit en djungel, ruccolan sprutar upp och ärtorna har fått blommor ☀️👌
 
Det här är det finaste i vår trädgård just nu :love:

20210603_193934.webp


På andra plats kommer petuniorna i fönsterlådan, jädrar vad de verkar trivas! Tack @Sel för pepp att testa trots att de enligt regelboken inte "ska" trivas här :D
 
Det här är det finaste i vår trädgård just nu :love:

Visa bifogad fil 70845

På andra plats kommer petuniorna i fönsterlådan, jädrar vad de verkar trivas! Tack @Sel för pepp att testa trots att de enligt regelboken inte "ska" trivas här :D
Åh, allium! <3 Jag hoppas att mina visar nosen snart så småningom också. Humlorna ÄLSKAR dem!
Så roligt med petuniorna också! De flesta blommor är faktiskt inte så kinkiga, det är lite som med bäst-före datum sådär. :D
 
Sallad lr sallat ^^ kan man blanda det hej vilt i en pallkrage? Har just nu portlak och ruccola, det var mkt enklare än vad jag trodde och så kul att ha egen sallad ist för att handla i butik. Vad odlar ni för sorter och har ni nån favorit en måste ha? ☺️
 
Fortfarande inga fuchsia :arghh:

Tomatplanta i självvattnande kruka = fiaso, den dör utan extra vattning ovanpå också. Sommarblommorna åkte ut permanent men ska omplanteras imorgon. De dör av vattenbrist om jag inte är där konstant.
 
Sallad lr sallat ^^ kan man blanda det hej vilt i en pallkrage? Har just nu portlak och ruccola, det var mkt enklare än vad jag trodde och så kul att ha egen sallad ist för att handla i butik. Vad odlar ni för sorter och har ni nån favorit en måste ha? ☺️

Jag och många gillar Little Gem, sedan tycker jag det är trevligt att blanda med mörkt rödbladiga sorters plocksallat, tror den sorten jag har på gång nu helt enkelt hette "Red salad bowl". Har även odlat Gustafs sallat tidigt på året, härligt grön och fräsch när man längtar efter det där första hemodlade. Men den funkar ju säkert nästan när som helst på året.

Förra året testade jag också rosensallat/radicchio "Palla Rossa" och har ett gäng på gång som ska planteras ut - så snart jag hinner... de är lite mer speciella med beska i smaken och godast (tycker jag) att värma eller ha tillaga på något sätt. Men dessutom lite extra vackra att titta på när de växer!
 
Åh, allium! :heart Jag hoppas att mina visar nosen snart så småningom också. Humlorna ÄLSKAR dem!
Så roligt med petuniorna också! De flesta blommor är faktiskt inte så kinkiga, det är lite som med bäst-före datum sådär. :D
Haha, bra liknelse! :D

Och ja, allium är väldigt poppis bland humlorna kan jag meddela! De verkar rätt förtjusta i petuniorna också, och så har vi ett gäng riddarsporrar som är på väg att slå ut. Enda gången jag ångrar att vi valde att satsa på en "bee friendly garden" är när jag försöker få ha mitt vinglas ifred när jag sitter där ute :meh::p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 929
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp