Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, men lite trött på hönsen nu. Jag hittade farmors hönsnät på rulle med stolpar fastsatta och satte runt halva rabatten, åt det håll hönsen brukar hålla sig. Funkade icke. Men det ska finnas en rulle till så jag ska försöka rota fram den i morgon. Det går ändå bra för alla växter - utom för solhattarna, mina favoriter! :rage: Allt annat är så stort nu att deras vilda krafsande mest är till min glädje för det har aldrig varit så lite ogräs där. Om de bara kunde låta bli att krafsa sönder solhattarna som växer så sakta! Jag vill också sätta ut sommarblommor där men de kommer ju gå sönder på nolltid. Måtte staketet hjälpa. Fult är det med. :meh:
 
Hunden har gått i mina nysådda land :rage::arghh:. Förmodligen, till 99,9%, för att äta hästbajs som fanns kvar.
Har varit och köpt stolp och rep nu. Förhoppningsvis fattar han vinken bara av att det sitter ett staket för.
 
Är lite frustrerad på mig själv, har insett att även om jag inte vill odla mycket så vill jag odla lite av allt. :banghead:
Hade behövt planera bättre på vad jag odlar i trädgården och vad jag hade kunnat så/ sätta utanför.
Ska jag ha det som behöver vara under duk (ser tråkigt ut) utanför, eller ska jag ha bär och liknande i trädgården för att kunna mumsa på det lite då och då?
 
Skriver här hoppas det passar. Kan ngn rekommendera ngt snyggt växtligt att ha på en balkong i norrläge? Dvs inte speciellt soligt. Gärna en högre växt som kan stå i en stor kruka på golvet, men allt välkommet!
Vill helst att växten ska kunna överleva vintern men kanske omöjligt? Eller om den kan övervintra i källaren typ (varmt men mörkt).
mvh kan alltså inget om växter 😅😅
 
Okej, men lite trött på hönsen nu. Jag hittade farmors hönsnät på rulle med stolpar fastsatta och satte runt halva rabatten, åt det håll hönsen brukar hålla sig. Funkade icke. Men det ska finnas en rulle till så jag ska försöka rota fram den i morgon. Det går ändå bra för alla växter - utom för solhattarna, mina favoriter! :rage: Allt annat är så stort nu att deras vilda krafsande mest är till min glädje för det har aldrig varit så lite ogräs där. Om de bara kunde låta bli att krafsa sönder solhattarna som växer så sakta! Jag vill också sätta ut sommarblommor där men de kommer ju gå sönder på nolltid. Måtte staketet hjälpa. Fult är det med. :meh:

Jag var klar med utplantering av Märta, Arne, Lokförare Bergfält och Saxbo strax före kl 22 i kväll - mycket jox att binda upp för de hade stått på förodling lite väl länge i växthuset och rotat sig duktigt i krukorna. Men kunde bara inte släppa planterandet förrän allt var tillslutet och hönssäkringen nogsamt kontrollerad för jag hade riskerat att tappa det helt om jag kommit ut i morgon bitti och de trashat alltihop. Ska inte säga att jag föredrar fågelinfluensarestriktioner, men ja, vissa poänger hade det ju.... :cautious:
 
Skriver här hoppas det passar. Kan ngn rekommendera ngt snyggt växtligt att ha på en balkong i norrläge? Dvs inte speciellt soligt. Gärna en högre växt som kan stå i en stor kruka på golvet, men allt välkommet!
Vill helst att växten ska kunna överleva vintern men kanske omöjligt? Eller om den kan övervintra i källaren typ (varmt men mörkt).
mvh kan alltså inget om växter 😅😅
Uppstammat svart vinbär i stor frostsäker/isolerad kruka? Inget man har för blommorna men de är fina uppstammade tycker jag!
 
Jag var klar med utplantering av Märta, Arne, Lokförare Bergfält och Saxbo strax före kl 22 i kväll - mycket jox att binda upp för de hade stått på förodling lite väl länge i växthuset och rotat sig duktigt i krukorna. Men kunde bara inte släppa planterandet förrän allt var tillslutet och hönssäkringen nogsamt kontrollerad för jag hade riskerat att tappa det helt om jag kommit ut i morgon bitti och de trashat alltihop. Ska inte säga att jag föredrar fågelinfluensarestriktioner, men ja, vissa poänger hade det ju.... :cautious:
De har inte vågat sig upp till landet igen efter att vi jagat bort dem därifrån, det är ganska långt från hönsgården och de måste ut på lite öppna gräsytor för att ta sig dit. Det är inte riktigt deras grej. Men rabatten kan de smyga fram till via gamla dasset och högt gräs... De hade gått dit igår kväll tydligen och gått runt avspärrningen. Ska idag försöka få till en tät avspärrning så jag kan åka iväg och mannen kan släppa ut hönsen. Såg nåt litet ledset blad av solhatt hänga kvar på plantorna men jämfört med hur många plantor det borde vara där så är det ju tämligen nedslående.
De får faktiskt vara i hönsgården tills det är fixat.

Tur jag har en massa små små frösådda plantor av solhatt som precis börjat sätta karaktärsblad i en annan pallkrage lååååångt bort från hönsens bekvämlighetszon. :up:
 
Skriver här hoppas det passar. Kan ngn rekommendera ngt snyggt växtligt att ha på en balkong i norrläge? Dvs inte speciellt soligt. Gärna en högre växt som kan stå i en stor kruka på golvet, men allt välkommet!
Vill helst att växten ska kunna överleva vintern men kanske omöjligt? Eller om den kan övervintra i källaren typ (varmt men mörkt).
mvh kan alltså inget om växter 😅😅

Funkia (Hosta)? Eller alunrot (Heuchera)? Eller en kombo (beroende på hur stor kruka). De är enkla och lättskötta. Plus att funkia går att äta. Båda blommar.

https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/perenner/underbara-funkia/

https://www.wexthuset.com/fakta-och...-perenna-vaxter/20-perenner-som-trivs-i-kruka
 
Jag var klar med utplantering av Märta, Arne, Lokförare Bergfält och Saxbo strax före kl 22 i kväll - mycket jox att binda upp för de hade stått på förodling lite väl länge i växthuset och rotat sig duktigt i krukorna. Men kunde bara inte släppa planterandet förrän allt var tillslutet och hönssäkringen nogsamt kontrollerad för jag hade riskerat att tappa det helt om jag kommit ut i morgon bitti och de trashat alltihop. Ska inte säga att jag föredrar fågelinfluensarestriktioner, men ja, vissa poänger hade det ju.... :cautious:
Jag tänkte lite till på hönsens påverkan och det är ju inte så dumt att ha snigelfritt. Hönsen kan jag relativt enkelt stänga ute från odlingarna men att invaderas av sniglar är svårare. Men sen efter ytterliggare lite funderande undrar jag om inte de ätit mina grodor också, har inte sett någon i år och är det så är det inte kul för de är nog de djur jag mest vill bevara i trädgården. Och förra gången jag hade jordgubbar och sniglarna (inte mördarsniglar) gav sig på jordgubbarna ryckte grodorna ut och utrotade sniglarna i jordgubbslandet på några få dagar.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 945
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp