Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde blommor skulle locka tills sig humlor och bin, men än så länge är det bara getingar som verkar sätta sig på dom innan de surrar in till mig om jag inte har dörren stängd. Katten börjar jaga och jag får döda dem med en hoprullad tidning innan hon tar dem och det blir vet nästa.
 
Jag trodde blommor skulle locka tills sig humlor och bin, men än så länge är det bara getingar som verkar sätta sig på dom innan de surrar in till mig om jag inte har dörren stängd. Katten börjar jaga och jag får döda dem med en hoprullad tidning innan hon tar dem och det blir vet nästa.
Getingar? Getingar är inte intresserade av blommor väl? Är du säker på att det inte är bin?
Hur ser de ut?

Det finns hundratals arter bin.



(Se skillnad på bin, getingar och flugor | Hjälp bina (hjalpbina.se) )
 
Getingar? Getingar är inte intresserade av blommor väl? ÄR du säker på att det inte är bin?
Hur ser de ut?

Det finns hundratals arter bin.

De har getingmidja och surrar mot fönsterrutan? Vet ärligt inte exakt hur de ser ut eftersom jag dödar dem så fort jag hör/ser en surra mot rutan och katten förbereder sig för jakt. Såg en av dem sitta i en blomma i balkonglådan.

Edit: Den kanske förberedde sig för invasion och kamouflerade sig som ofarligt bi.
 
De har getingmidja och surrar mot fönsterrutan? Vet ärligt inte exakt hur de ser ut eftersom jag dödar dem så fort jag hör/ser en surra mot rutan och katten förbereder sig för jakt. Såg en av dem sitta i en blomma i balkonglådan.

Edit: Den kanske förberedde sig för invasion och kamouflerade sig som ofarligt bi.
Bin har midja.

Jag är skapligt säker på att du dödar oskyldiga nyttiga bin :)

https://artfakta.se/artbestamning/artnycklar/apiformes-2002991-fullbildade-bin
 
Fast de är gula och svarta och inte långhåriga (vad jag kan se). Däremot såg jag som sagt en humla men den surrade runt tomatplantorna. Schasade bort den eftersom jag ville att tomatplantor, katt och humla gärna skulle leva.
Gul, svart och inte hårig är väl en alldeles perfekt beskrivning av ett bi?
Hur menar du att bin ska se ut i dina ögon?

Om du varken vill ha bin eller humlor vid dina blommor och tomater så kanske du ska plasta in allt? Eller skaffa plastblommor ;)
 
Gul, svart och inte hårig är väl en alldeles perfekt beskrivning av ett bi?
Hur menar du att bin ska se ut i dina ögon?

Om du varken vill ha bin eller humlor vid dina blommor och tomater så kanske du ska plasta in allt? Eller skaffa plastblommor ;)

Inte som en geting.

Det är bara trevligt med surrande(?) humlor det var bara just då som jag schasade iväg den - försiktigt. Eftersom alla och allt borde överleva och frodas. Förhoppningsvis kom den tillbaka när vi gick in och tog med sig familjen. Hmm, undrar om de inte tycker om fuchsior och det är därför de inte vill blomma? :idea:
 
Inte som en geting.

Det är bara trevligt med surrande(?) humlor det var bara just då som jag schasade iväg den - försiktigt. Eftersom alla och allt borde överleva och frodas. Förhoppningsvis kom den tillbaka när vi gick in och tog med sig familjen. Hmm, undrar om de inte tycker om fuchsior och det är därför de inte vill blomma? :idea:

Ta det lugnt, det är för tidigt! Allt har ju precis börjat komma igång.
 
Gul, svart och inte hårig är väl en alldeles perfekt beskrivning av ett bi?
Hur menar du att bin ska se ut i dina ögon?

Om du varken vill ha bin eller humlor vid dina blommor och tomater så kanske du ska plasta in allt? Eller skaffa plastblommor ;)
Mina bin är håriga
20210401_111948.webp
 
Ogräsättika. Hur nära kan man spraya växter som man är rädd om? @tanten ? Jag har en hård "stråle", men vill inte riskera att döda någon växt jag vill behålla.

OT, men jag gillar att de behöver skriva att medlet inte är selektivt på förpackningen :laugh:
 
Screenshot_20210531-193611.webp

Jaha. Fått leverans av trädgårdsmästaren. En vitbrokig lönn som jag beställde för att "den är ju jättefin, behöver en sån" och fem syrenhortensior 'compacta' som visserligen ska bo runt en uteplats. Problemet är att uteplatsen inte är byggd än och inte ens är planerad att byggas i år. Bra planerat, som vanligt. Råkar veta att jag beställt minst en buske till som INTE HELLER har en planerad plats. :meh: 🤷
 
Mohahaaa! Behold: Kvickrotssarkofagen i Nordvästra Skåne. Vad sa du, kvickroten? Ville du ha lite ljus? Nej förstår du lille (o)vän. Ljuset tog ju slut! :(:cry: För dig, och för typ de närmaste två åren. Det var väl VÄLDIGT tråkigt och oturligt! Lycka till med att bre ut dig på betongplattan. Vi ses kanske i nästa liv.

:D:D:D

9210806E-00F0-4F06-A466-58A87C0488C8.webp
 
Om det finns en gång korsar fibern den på två ställen.

Jag har jobbat med kabelutsättningar, jag vet hur ett sökband ser ut ;) Dessutom grävde de ner den förra veckan så det syns var de har plöjt.
Mitt bekymmer är att om vi gräver upp kommer fibern ligga ovanpå och det är ju inte så lämpligt.
Jaha, ja då har du ju koll på läget. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 956
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp