Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Superfina funkior på Lidl idag för 70 kr, tips tips. ;) Jag stod faktiskt över inköp. Var lite för trött för att engagera mig.

På kvällen åkte det ut lite ringblommor och pionaster på rad i landet. Kommer bli superfint tror jag! Stora härliga fyllda astrar i ljusrosa med ringblommor som drar åt rosa och terracotta. :d I sällskap med lök och morot.
IMG_20210531_192853_712.jpg

Sedan är allting som ska bo utomhus utställt utmed odlingsbäddarna inför lite frånvaro i veckan kan mannen vattna med vattenspridaren, både land och krukor på en gång. Vi har ju varit med om missöden förr :nailbiting: så det är bäst att göra plantskötseln enkel! Detta år kommer förhållningsordern om att inte vattna med duschmunstycke samtidigt som det är full sol och +25 vara lite mer tydlig. :D Hoppas på lite färre sönderbrända plantor än förra året då jag också var borta runt 1 juni, hade avhärdat lite dåligt och det var sol och +30 hela tiden. Vädret ser mer lagom ut i år och allt är vant vid solen. ☺️
 
Ogräsättika. Hur nära kan man spraya växter som man är rädd om? @tanten ? Jag har en hård "stråle", men vill inte riskera att döda någon växt jag vill behålla.

OT, men jag gillar att de behöver skriva att medlet inte är selektivt på förpackningen :laugh:
Aearosoler är ett nytt ord vi lärt oss under corona :D

Dvs små droppar. Sprejar du ogräsättika så dör allt som får droppar på sig. Jag penslar eller duttar där jag vill ha precision. Ättika använder man ju i matlagning så risken att få något på sig själv är inte så skrämmande.
 
Aearosoler är ett nytt ord vi lärt oss under corona :D

Dvs små droppar. Sprejar du ogräsättika så dör allt som får droppar på sig. Jag penslar eller duttar där jag vill ha precision. Ättika använder man ju i matlagning så risken att få något på sig själv är inte så skrämmande.
Jo, jag är inte alls rädd för egen del. :) Jag tänkte mest om ett ogräs är nära en annan växt, jag penslar/droppar och det sköljs ner i marken av regn osv, hur stor är risken att mer än ogräset skadas? Och hur liten mängd är dödligt? Dvs en droppe eller en "dos"? Jag har en del växter planterade i grövre grus för att förhindra hönsen att gräva upp rabatterna, men det är nästan omöjligt att rensa ogräs där.

Jag var ut igår och behandlade en del ogräs som inte var i närheten av något jag var rädd om, ska bli intressant att se resultat!
 
Jo, jag är inte alls rädd för egen del. :) Jag tänkte mest om ett ogräs är nära en annan växt, jag penslar/droppar och det sköljs ner i marken av regn osv, hur stor är risken att mer än ogräset skadas? Och hur liten mängd är dödligt? Dvs en droppe eller en "dos"? Jag har en del växter planterade i grövre grus för att förhindra hönsen att gräva upp rabatterna, men det är nästan omöjligt att rensa ogräs där.

Jag var ut igår och behandlade en del ogräs som inte var i närheten av något jag var rädd om, ska bli intressant att se resultat!
Ättika är ganska "milt". Jag har fått behandla flera gånger på tjockbladigare växter. Effektivast har det varit på gräset i gruset på uppfarten.
 
Ättika är ganska "milt". Jag har fått behandla flera gånger på tjockbladigare växter. Effektivast har det varit på gräset i gruset på uppfarten.
Tack! Då törs jag jobba mig lite närmare de plantor jag är rädd om. Det är mest maskrosor i skarvar som jag inte kommer åt att rensa för hand. Får vara envisare än dom helt enkelt :D
 
Dags att ta tag i trädgången 😱
Steg 1 skulle vara att röja ner gräs/ogräs men eftersom vi behöver reservdelar till trimmern så har jag nu påbörjat att gräva upp runt träden. Lite svårare med högt gräs runt 🙄
IMG_20210601_094327.webp
 
Dags att ta tag i trädgången 😱
Steg 1 skulle vara att röja ner gräs/ogräs men eftersom vi behöver reservdelar till trimmern så har jag nu påbörjat att gräva upp runt träden. Lite svårare med högt gräs runt 🙄
Visa bifogad fil 70690
Jag använder en lie, tycker den är betydligt bättre än en trimmer. Till den typen arbete skall det vara en med ett kortare och stadigare blad, då kan man även ta grövre ogräs och vildskott. :)
 
Gah. Hittade billig fiberduk på rusta. Köpte två.

Kommer hem och upptäcker att jag köpt drapålakan :banghead:
Det är resår runt kanten. Iofs inte någon katastrof, jag äger sax. Men väldigt onödigt.
De är ju hur bra som helst till pallkragarna :love: Vi har till och med lyckats få plats med bågar under som lyfter upp duken en aning
 
Jag använder en lie, tycker den är betydligt bättre än en trimmer. Till den typen arbete skall det vara en med ett kortare och stadigare blad, då kan man även ta grövre ogräs och vildskott. :)
Alltså jag är så klumpig att jag hade nog huggt av mig ett ben eller en arm med en lie 🙈
Jag har dålig koll på var min kropp börjar och slutar (finns något fancy ord för det) och går bokstavligen in i väggen flera gånger i veckan när jag ska gå igenom dörröppningar 🤣
 
  • Haha
Reactions: Sel
Jag föstår inte riktigt, gången av ölandssten har ju bara en grässvål över sig och fibern måste vara nedgrävd åtminste några decimeter. Att ta fram gången kan väl inte riskera skada fiberkabeln?

Tja, de har inte lagt fibern speciellt djupt. De kan ju förstås ha plöjt sönder hela gången.
 
Dags att ta tag i trädgången 😱
Steg 1 skulle vara att röja ner gräs/ogräs men eftersom vi behöver reservdelar till trimmern så har jag nu påbörjat att gräva upp runt träden. Lite svårare med högt gräs runt 🙄
Visa bifogad fil 70690
Förstår vad du menar! Mitt land runt bärbuskarna ser ut sådär nu med. Jag har inte riktigt gillat att gå med min eldrivna trimmer innan men i år fick jag liksom kläm på det och det är så najs! Har alltid varit nåt problem med att linan fastnar, eller tar slut. Den är ju rätt klen så man kan lätt köra runt bärbuskar utan att ta sönder busken. Nu har jag dock blivit så lat att jag vill skaffa en som går på batteri för att slippa ha förlängningssladd... :p Hoppas ni får trimmern lagad snart. :up:
 
Förstår vad du menar! Mitt land runt bärbuskarna ser ut sådär nu med. Jag har inte riktigt gillat att gå med min eldrivna trimmer innan men i år fick jag liksom kläm på det och det är så najs! Har alltid varit nåt problem med att linan fastnar, eller tar slut. Den är ju rätt klen så man kan lätt köra runt bärbuskar utan att ta sönder busken. Nu har jag dock blivit så lat att jag vill skaffa en som går på batteri för att slippa ha förlängningssladd... :p Hoppas ni får trimmern lagad snart. :up:
Vår är batteridriven 😁
Har beställt ny lamell nu så hoppas jag får den innan helgen.
 
Är det någon här som torkat bär och frukt själv? Tänkte ha till min overnight oats under vintern. Ffa då hallon och jordgubbar.
Jag har torkat jordgubbar och hallon i vårt torkskåp, blev riktigt bra och de blev helt torra så jag vågade försluta burkarna

Jordgubbarna skar jag så tunt det gick och de blev riktigt goda :d
Hallonen öppnade jag så de torkade jämnt, de tog sin lilla tid att torka men blev ok när det gäller smaken :)
 
Ringblommor. Jag vsr inte så pigg förra,sommaren så ogräsrensningen försummsdes. Och ringblommor tar det emot att rensa bort. I år märks det.
Det är alltså ringblomma det smågröna. (och lite nate men bortse från det)
 

Bifogade filer

  • 20210601_111608.webp
    20210601_111608.webp
    687,7 KB · Visningar: 22
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 945
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp