Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så nöjd med dagens fångst! :D
Kommunen har planterat ut sommarblommor idag och skänkte bort alla vårblommor, brukar vara ett väldigt tryck har jag förstått men i år jobbar jag i närheten av avstjälpningsplatsen så jag tog en lunchpromenad dit. Och lyckades få med mig flera kilo med vårlökar :love: Ser inte mycket ut för världen, men ska sättas ut inför nästa vår!
(och ett par penséer högs upp i kassen som jag bara inte kunde med att inte rädda! :angel:)

1622634009225.webp
 
Så nöjd med dagens fångst! :D
Kommunen har planterat ut sommarblommor idag och skänkte bort alla vårblommor, brukar vara ett väldigt tryck har jag förstått men i år jobbar jag i närheten av avstjälpningsplatsen så jag tog en lunchpromenad dit. Och lyckades få med mig flera kilo med vårlökar :love: Ser inte mycket ut för världen, men ska sättas ut inför nästa vår!
(och ett par penséer högs upp i kassen som jag bara inte kunde med att inte rädda! :angel:)

Visa bifogad fil 70747

Vilket bra initativ! Här blommar det för fullt så jag antar att eventuella lökar och växter är bortskänkta för länge sedan.
 
Fick ett ryck när jag ändå skulle gå förbi med gräsklipparen 🙈
Vet att det är alldeles för högt för den egentligen men tänkte att det var så mycket som ändå låg ner pga gårdagens grävande och därför kommer ta ett tag innan jag kan ta det med trimmern så jag tänkte att det som går att klippa klipper jag, resten kommer bara lägga sig ner. 😁

IMG_20210602_134105.webp


Tanken är att ha gräs mellan grusgången och slänten som är bakom träden. Själva slänten ska få blommor.

Hur hade ni gjort där det ska vara gräs? Där är en hel del gräs redan men även mycket ogräs. Lite ojämnt precis vid övergången till grus men annars helt ok.
 
Funderar på att låta allt dö och installera en japansk zenträdgård. Gud vad mycket vatten det går åt när det är varmt och soligt. Lobelian tror jag redan är död och den planterades (och vattnades) i förrgår. Borde kanske investera i självvattnande blomlådor till nästa år.
 
Funderar på att låta allt dö och installera en japansk zenträdgård. Gud vad mycket vatten det går åt när det är varmt och soligt. Lobelian tror jag redan är död och den planterades (och vattnades) i förrgår. Borde kanske investera i självvattnande blomlådor till nästa år.
Täcker du något? Det är en av anledningarna till att jag täckodlar.
 
Täcker du något? Det är en av anledningarna till att jag täckodlar.

Nja, det är några krukor som hänger på en av balkongväggarna, två blomlådor och två yay, självvattnande krukor med en fuchsia och en tomatplanta i. Sedan några mindre blomkrukor och en hink. Men jag kanske ska täckodla?

Vi pratar inte direkt Ulriksdals slottsträdgård om man säger så...
 
Nja, det är några krukor som hänger på en av balkongväggarna, två blomlådor och två yay, självvattnande krukor med en fuchsia och en tomatplanta i. Sedan några mindre blomkrukor och en hink. Men jag kanske ska täckodla?

Vi pratar inte direkt Ulriksdals slottsträdgård om man säger så...
Jag hade nog försökt, det gör skillnad. Sen kanske det räcker för dig att köpa täckbark att lägga överst (det kan säkert någon annan svara på) så att vattnet inte avdunstar lika fort.
Jag har gjort så på min framsida där jag har blommor i kruka och tycker det funkar.
Det går ju fortfarande åt en del vatten.
 
Nja, det är några krukor som hänger på en av balkongväggarna, två blomlådor och två yay, självvattnande krukor med en fuchsia och en tomatplanta i. Sedan några mindre blomkrukor och en hink. Men jag kanske ska täckodla?

Vi pratar inte direkt Ulriksdals slottsträdgård om man säger så...
Problemet med många blomlådor är att jordvolymen är alldeles för liten. De torkar ut alldeles för fort. Kan du byta till några större krukor? En tomat skulle jag ha i minst 15-20 liter till exempel.
 
Så nöjd med dagens fångst! :D
Kommunen har planterat ut sommarblommor idag och skänkte bort alla vårblommor, brukar vara ett väldigt tryck har jag förstått men i år jobbar jag i närheten av avstjälpningsplatsen så jag tog en lunchpromenad dit. Och lyckades få med mig flera kilo med vårlökar :love: Ser inte mycket ut för världen, men ska sättas ut inför nästa vår!
(och ett par penséer högs upp i kassen som jag bara inte kunde med att inte rädda! :angel:)

Visa bifogad fil 70747
Varför låter de inte lökarna vara kvar?
 
Jag är iväg på jobb i trakter jag besöker annars också. Denna gång ska jag minsann stanna på Klockargårdens handelsträdgård, så det så! Har aldrig varit där innan. Börjar bli lite av en rutin att besöka lokala handelsträdgårdar när jag är ute på rull. 😎 Lite förvillande dock, jag var nyligen på Klockaregårdens handelsträdgård men den ligger i en annan del av landet, icke att förväxla! Vet ej vad jag hoppas på men som vanligt, något man inte kan köpa var som helst. Roliga sorter av funkia eller solhatt drar oftast min uppmärksamhet.

Galet blommande äppelträd planerat förra året får pryda dagens inlägg.
IMG_20210602_210649_724.webp
 
Jag är uppenbarligen ingen blom/växtperson. Har redan tröttnat på att vattna och vattna. Inte bara tomaterna som definitivt bor för trångt utan alla andra blommor och växter också. De enda som klarar sig hyggligt är kryddväxterna. Resten slokar efter en dag på min sydvästbalkong utan mer vatten.

Äsch, de får väl dö. Iofs lever min fuchsia och det har faktiskt fått lite små gröna knoppar så alltid något.

Självbevattningskrukan för tomatplantan blev ett fiasko, den började sloka rejält trots att självbevattningspinnen ligger på max.
 
@MJLee jag förstår dig, tycker det är mycket tråkigare att vattna inomhus växter än att pula i trädgården.
De självbevattnare jag har hört funkar bäst är de man spjuten man skruvar fast pet flaskor.
Finns lite överallt, beroende på om du vill köpa i butik eller på nätet.
 
Så nöjd med dagens fångst! :D
Kommunen har planterat ut sommarblommor idag och skänkte bort alla vårblommor, brukar vara ett väldigt tryck har jag förstått men i år jobbar jag i närheten av avstjälpningsplatsen så jag tog en lunchpromenad dit. Och lyckades få med mig flera kilo med vårlökar :love: Ser inte mycket ut för världen, men ska sättas ut inför nästa vår!
(och ett par penséer högs upp i kassen som jag bara inte kunde med att inte rädda! :angel:)

Visa bifogad fil 70747

Slänger kommunen vårlökarna bara sådär varje år? Vilket enormt slöseri, undrar kommunen jag bor i gör samma, skulle inte förvåna mig om de också gör så.
 
Jag har hoppat över gräsklippningen på större delen av gräsmattan och det blir så fint. Gjorde det en gång innan för ett antal år sedan men det blev inte bra, det var för mycket näring i marken och ogräset tog snabbt överhanden men nu efter ganska många år utan gödsel är marken margrare och det lyckas förhoppningsvis bättre. Dessutom kommer jag också regelbundet gå över med lien och ta de större ogräs jag ser. Skall se om jag kan ta några bilder och lägga upp.

En sak med en stor trädgård som min är att det alltid finns saker att upptäcka, även för mig som känner trädgården så väl. Precis så vill jag ha en trädgård, det skall vara ett äventyr - den vilda trädgården.
 
Någon som vet vad det här är? Finns på 2 ställen i trädgården, kommer inga blommor och verkar inte bli mer från år till år. Bladen vissnar ner snart och tidigare år har jag då kört över det med gräsklipparen..

635BFEB9-5206-41A3-801C-BFADFB3DB0AE.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 930
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp