Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte hunnit ngt trädgårderande alls denna helgen 😱 det kliar ordentligt i fingrarna och jag hade kanske önskat att vi hade en dag till innan jobbveckan börjar, men men
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Monterade ihop droppbevattning med påse igår. Hittills mycket nöjd. Lär köpa fler. :up:

Ger upp det här med bolltistlar. Har letat överallt. Vill inte beställa på nätet. Nu struntar jag i det. Och gråter. :arghh:

Vad gör man åt bleka blad? (Tomat o paprika.) Mer näring?

Bolltistlar? Är det någon specialsort du är ute efter? Annars ska du inte behöva gråta över ett så lättlöst problem! Jag tror inte jag har sparat fröer från min om det är det du ville ha, men är inte 100 och kan kolla i förråden. Men går det att gräva av en bit och skicka så får du gärna mot porto! Men det är en helt vanlig blålila. Men blir stor och ståtlig, brukar vinna över mig i höjd/längd och jag är 170 cm...
 
Ja nu var jag kanske lite optimistisk när jag tittar närmre, bolltisteln har en bit kvar till 170 cm men en del av moderplantan är nog svår att baxa ner i något enkelt att skicka... skulle vara om jag kan hitta någon lite mindre självsådd avkomma i närheten.
 
Nöjd med även denna trädgårdsdag även om det blir mindre gjort när man är ensam med barn. Med barnet iklätt solglasögon (skyddsglasögon som mamma 😎) och hörselkåpor samt på behörigt avstånd kunde jag ta mig an lite ogräs i landet med min lilla eldrivna trimmer. :) (Som alltså inte är särskilt högljudd 😅) Gick ovanligt bra! Inget haveri och nu ser man varmbänken igen. En del kvar runt bärbuskar men en god start.

I natt ska det vara så varmt så nu bor allting ute. Kan man direktså gurka nu tro? Jag grävde rent i varmbänken och tänkte jag kunde ha gurka där under glas. Har inte lyckats så bra med frilandsgurka innan men denna vindskyddade plats med skydd kanske funkar. Blir det kallt nu efter de grott kan jag täcka med glas och filtar...
 
Idag har jag äntligen gjort en rabattkant på ena sidan om husets entré! Jag har dessutom planterat åtta nya plantor. Det var inte helt enkelt, tulpaner och små bebis-allium exakt överallt! :laugh:
IMG_20210530_130840.webp
 
Bolltistlar? Är det någon specialsort du är ute efter? Annars ska du inte behöva gråta över ett så lättlöst problem! Jag tror inte jag har sparat fröer från min om det är det du ville ha, men är inte 100 och kan kolla i förråden. Men går det att gräva av en bit och skicka så får du gärna mot porto! Men det är en helt vanlig blålila. Men blir stor och ståtlig, brukar vinna över mig i höjd/längd och jag är 170 cm...

Ja nu var jag kanske lite optimistisk när jag tittar närmre, bolltisteln har en bit kvar till 170 cm men en del av moderplantan är nog svår att baxa ner i något enkelt att skicka... skulle vara om jag kan hitta någon lite mindre självsådd avkomma i närheten.
Det är just såna jag vill ha. :banana:

Frön eller klump kvittar.
Skickar pm.
 
Då borde det ligga ett band ovanpå kabeln med metallslinga i så man kan upptäcka kabeln vid grävjobb. Det är ett brett plastband i knallig färg. Om man går från huset där kabeln går in borde den vara ganska lätt att hitta. :) Så kan man ju gräva försiktigt efter plastbandet och se om den går där gången är.
Om det finns en gång korsar fibern den på två ställen.

Jag har jobbat med kabelutsättningar, jag vet hur ett sökband ser ut ;) Dessutom grävde de ner den förra veckan så det syns var de har plöjt.
Mitt bekymmer är att om vi gräver upp kommer fibern ligga ovanpå och det är ju inte så lämpligt.
 
Är det någon som vet om Allium kommer tillbaka i år efter att ha blivit nedtrimmad? Min man glömde av att de även växte fritt vid stenmuren vid de liljor han fick av sin mamma, så han drog ner allt utom liljorna för att ge dom utrymme att växa på. Att den kommer igen nästa år det vet, för den har självsått sig lite överallt :love:
 
Är det någon som vet om Allium kommer tillbaka i år efter att ha blivit nedtrimmad? Min man glömde av att de även växte fritt vid stenmuren vid de liljor han fick av sin mamma, så han drog ner allt utom liljorna för att ge dom utrymme att växa på. Att den kommer igen nästa år det vet, för den har självsått sig lite överallt :love:
Tror de är ganska långlivade?

Jag har hittat allium i min trädgård. Sånt som inte syntes när jag flyttade hit men som samlat kraft och kommit upp efter att åratal av vanskötsel upphört.

Bland annat en ensam berglök som tittade upp vid husgrunden. Jag flyttade den till pallkragen där jag har ett litet BB. Den har nu förökat sig så pass att ajg kunnat flytta ut flera till nya ställen.
 
Tror de är ganska långlivade?

Jag har hittat allium i min trädgård. Sånt som inte syntes när jag flyttade hit men som samlat kraft och kommit upp efter att åratal av vanskötsel upphört.

Bland annat en ensam berglök som tittade upp vid husgrunden. Jag flyttade den till pallkragen där jag har ett litet BB. Den har nu förökat sig så pass att ajg kunnat flytta ut flera till nya ställen.

Ja, dom är riktigt sega och överlever det mesta. Våra allra första allium kom fram när vi rensade en vägg av sly den första våren vi bodde här. Numera finns de lite överallt i trädgården :love: Tänkte mest om någon vet ifall den växer upp igen i år, för jag älskar att de är lite överallt i trädgården.
 
Ja, dom är riktigt sega och överlever det mesta. Våra allra första allium kom fram när vi rensade en vägg av sly den första våren vi bodde här. Numera finns de lite överallt i trädgården :love: Tänkte mest om någon vet ifall den växer upp igen i år, för jag älskar att de är lite överallt i trädgården.
Kommrr sannolikt upp igen men oklart om de orkar blomma detta år.
 
Jag gjorde en överslagsberäkning på hur mycket de kommer avkasta och det är knappt det räcker faktiskt.

Jordgubbar på friland ger ungefär en liter per kvadratmeter och jag har 40 kvm, alltså 40 liter. Hälften kommer säkert ätas direkt och då återstår 20 liter att frysas in för ett helt år vilket inte är så väldans mycket. Blir till att hålla koll så fåglarna inte kommer åt dem.
Jag tyckte vid första anblick att det lät väldigt lite.
Hur gör jordgubbsodlare för att tjäna pengar på det hela? (köpte förvisso igår första jordgubbarna för i år, 60 kr/l)
En planta förväntas ge 200-250 g, har man 4-5 st / kvadratmeter så stämmer det. Men du har ju ett HAV av jordgubbar.
 
Jag tyckte vid första anblick att det lät väldigt lite.
Hur gör jordgubbsodlare för att tjäna pengar på det hela? (köpte förvisso igår första jordgubbarna för i år, 60 kr/l)
En planta förväntas ge 200-250 g, har man 4-5 st / kvadratmeter så stämmer det. Men du har ju ett HAV av jordgubbar.
Jag räknade fel, de siffror jag hittade gav en avkastning på ungefär 1 kg och inte liter per kvadratmeter, 10 000 kg per hektar på friland (beror säkert en del på sort, gödsling, eko eller konv osv men ungefär). Så det dubblar i ett slag vad jag fick det till.

Men om jag får 250 gram räknar per planta och säg att jag har tio (lågt räknat) per meter det skulle ge 40 x 2,50 = 100 kg = 200 L, nog lite i mesta laget för mina behov :)

Nu kom jag också ihåg varför jag inte brydde mig om att förnya jordgubbslandet förra gången jag hade jordgubbar - skörden sammanfaller med att körsbären är mogna och jag har två stora träd som ger mängder. Men jag ser ändå mycket fram emot jordgubbarna, jag skall frysa in så att jag har för hela vinterns behov.
 
Senast ändrad:
Jag räknade fel, de siffror jag hittade gav en avkastning på ungefär 1 kg och inte liter per kvadratmeter, 10 000 kg per hektar på friland (beror säkert en del på sort, gödsling, eko eller konv osv men ungefär). Så det dubblar i ett slag vad jag fick det till.

Men om jag får 250 gram räknar per planta och säg att jag har tio (lågt räknat) per meter det skulle ge 40 x 2,50 = 100 kg = 200 L, nog lite i mesta laget för mina behov :)

Nu kom jag också ihåg varför jag inte brydde mig om att förnya jordgubbslandet förra gången jag hade jordgubbar - skörden sammanfaller med att körsbären är mogna och jag har två stora träd som ger mängder. Men jag ser ändå mycket fram emot jordgubbarna, jag skall frysa in så att jag har för hela vinterns behov.
Jag blev lite lugnad nu. Tänkte att mina framtida jordgubbsplanteringar inte skulle räcka till 🙈🤣
 
20210531_102100.webp


Äntligen.

Hade inte sambon ryckt in igår så hade jag nog inte ens orkat halvvägs. Spenderade även ett par timmar på gräsklipparen. Lördagen låg jag småbakis och åkte sen in till stan för tidigt mors dag-firande.

Nu går vattenspridaren över lådorna här och jag filosoferar fortfarande över vad kommande kålbädd ska hålla till.
 
Hela plattan med plastkniv och allt föll av grästrimmern när jag skulle röja lite 🙈

Googlade lite på artikelnumret och ev. går det att köpa tråd till den istället för plastknivarna men jag är inte helt säker. 🤔

Någon som har koll?

IMG_20210531_124257.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 956
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp