Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gula tuplaner
 

Bifogade filer

  • 20210530 Tulpaner gula.webp
    20210530 Tulpaner gula.webp
    214,1 KB · Visningar: 27
Köpte en liten kruka för att hänga på balkongräcket och planterade en lobelia i den. Nu är det definitivt nog!

Tittar varje dag om det blir några blommor på min fuchsia. Tycker mig ana en eller två små knoppar med färg. Vet någon hur snabbt det går för en fuchsia att blomma? Planterade om den och tog ut den på balkongen för några veckor sedan. Mycket blad som växter friskt men inga blommor.
 
Planterat om tomaterna. En av den i en självvattnad kruka. Ska bli intressant och se hur mycket pinnen som meddelar vattennivån går ner innan bladen börjar sloka.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Köpte en liten kruka för att hänga på balkongräcket och planterade en lobelia i den. Nu är det definitivt nog!

Tittar varje dag om det blir några blommor på min fuchsia. Tycker mig ana en eller två små knoppar med färg. Vet någon hur snabbt det går för en fuchsia att blomma? Planterade om den och tog ut den på balkongen för några veckor sedan. Mycket blad som växter friskt men inga blommor.
Du är så otålig! :)

Mina ömt vårdade fuchsior har bara nån enstaka knopp än.
De som redan blommar har stått i växthus med optimal belysning och värme. Har man planterat om en växt så behöver den göra mer och nya rötter, och när det är klart har den tid att blomma.
 
Alltså det här katten på råttan, råttan på repet etc som inträffar så ofta när man ska försöka vara en god "självhushållare":

Eftermiddagens projekt: plantera i krukor och sätta om tomater. Låter ju enkelt.
Då ska krukorna fyllas med jord.
Då ska den gamla jorden från i fjol blandas upp med brunnen hästgödsel.
Eftersom den bäst brunna hästgödseln ligger längst ner i stacken på gödselplattan, så ska den mindre brunna hästgödseln förpassas till höger på gödselplattan. Där ligger det dock väldigt välbrunnen hästgödsel som det hunnit växa in kvickrot i.
Då ska den först vändas och packas allra längst ut på kanten och täckas med tidningar och kartong i tjocka lager så att det blir en fri (och ogräsfri) yta att placera den andra gödseln på.
Samtidigt med vändandet och packandet så identifieras en massa fula nässlor som växer intill stallväggen.
Då måste man ju även passa på att rensa bort dem och göra gödselvatten på dem.
Då så får man fortsätta att rensa nässlor på andra ställen för att fylla gödselvattentunnan ordentligt.

Sedan har typ hela dagen gått och jag har nästan hunnit glömma vad plan A var som gjorde att jag hamnade vid nässelvattnet. Fast jag har åtminstone satt ut en del aster och dahlior.

(Jo, det händer att jag köper jord i påsar också. Men inte idag)
 
Åh suck. Min man har lyckats övervattna minst två dahlior så de föll isär helt vid omplanteringen. En karma lagoon och en miracle princess men chansade ner dom i jorden ändå. Om de växer så är det plus och om de inte växer så behöver de inte plockas upp i höst. Inte lätt att ha koll på vad de olika växterna i växthuset så jag får räkna med lite svinn när jag inte gör det själv :) 4 dahlior kvar att plantera men där ligger vi efter med bädden som ska fyllas med jord. Så de får stå kvar lite till i växthuset.

Förövrigt så njuter jag av se hur växter fullkomligt exploderar med grönska och knoppar nu av solen. Underbart!
 
Jag kommer aldrig kunna åka på semester för då dör allting om jag inte har någon som kan komma och vattna varannan dag
 
Vi hämtade brunnen gödsel i stallet idag. Det bokstavligen sprattlade i den av mask :up: !
Imorgon ska jag göra i ordning landet och så. Kanske i senaste laget men en del saker tror jag hinner upp ändå (morötter) och vissa saker ska ju skördas efterhand (rädisor).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 965
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp