Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja?

Jag massakrerar mina plantor brutalt. Råkar bryta av dem. Eller knipsar fel skott när jag tjuvar. De bara växer.

Jag har bara ett tunnelväxthus - dvs ett tält. Mina har stått ute i ett par veckor och mår prima.
Det ska mycket till om tomater ska dö.
Det enda som kan ställa till det riktigt är om sommaren blir så kall att de inte mognar.

Men de står i växthus hela sommaren? De här är ute på balkongen
 
Påbörjade projekt rabattkant. Gick oväntat lätt! Undrar varför? :angel:

IMG_20210529_205537.webp
 
Räddade ett olivträd, en apelsin, tre lavendel och en påse ängsfröer från Lidls oömma behandling. De såg inte särskilt pigga ut (jo lavendeln var rätt fin), men de var billiga och jag tror jag kan rädda dem.
Men omplanteringen gick inte som planerat, jorden tog slut. Så nu har jag ingen fin bokashijord kvar, typiskt. Får skaffa köpejord.
Vill egentligen odla med så lite torv som möjligt (torv är ju inte särskilt miljövänligt egentligen). Någon som vet om det finns "återvunnen" jord på påse? Eller något annat sätt att få tag i den varan?
 
Appropå ogräs läste jag precis om Parkslide. Rötter 4 meter ned och försöker man få bort den genom att gräva upp sprider den sig ännu mer, likaså om man klipper. Inte ens ogräsmedel som Roundup fungerar utan gör bara problemet värre. Tur man inte har den, björnloka eller Spanska skogssniglar i trädgården.
 
Appropå ogräs läste jag precis om Parkslide. Rötter 4 meter ned och försöker man få bort den genom att gräva upp sprider den sig ännu mer, likaså om man klipper. Inte ens ogräsmedel som Roundup fungerar utan gör bara problemet värre. Tur man inte har den, björnloka eller Spanska skogssniglar i trädgården.
Parkslide har varit diskuterat några år nu. Har hört och läst skräckhistorier om folk som fått hus och trädgårdar förstörda. Man har testat olika metoder för bekämpning. Från hetvatten till gift.

Men tydligen så är grisar effektiva. Reportage i DN om en bonde som lånar ut två linderödssvin till kommuner. De utrotar effektivt varje tillstymmelse till sliden. :up:
 
Parkslide har varit diskuterat några år nu. Har hört och läst skräckhistorier om folk som fått hus och trädgårdar förstörda. Man har testat olika metoder för bekämpning. Från hetvatten till gift.

Men tydligen så är grisar effektiva. Reportage i DN om en bonde som lånar ut två linderödssvin till kommuner. De utrotar effektivt varje tillstymmelse till sliden. :up:
Spännande! Väldigt aktuell fråga och alla letar efter en fungerande lösning.
 
Vilken dag igår! Fick SÅ mycket gjort och energin bara flödade morgon till kväll! Alltså vad värme och sol gör med min kropp. :love:
Jag hivade ut alla växter ur tunneln och rensade ogräs i kanterna. På med markduk och flis och in med två nya pallkragar. Inte fyllda med jord än dock. Fick upp skuggväv och stoppade in vissa av de inomhusodlade växterna.

Jag rensade även ut vinterns växter i balkonglådorna på verandan, i sista laget och så skönt att ha gjort. Fyllde på med gödsel och planterade egna pluggplantor med sommarblommor. Vilken grej. Jag är nu helt hooked på det här att förodla även sånt man egentligen kan direktså. :) En blandning som aldrig hade hänt med köpta blommor. Det blir en gulorangeröd kavalkad med ringblommor, tagetes, låg solros, krasse, bubblaren rävsvans och lite lejongap i mixade färger som avbräck. En mix av höga, mellan och hängande växter. :)
IMG_20210529_101814182_HDR~2.webp

En stunds vila i solstolen med utsikt mot syren och lövlund...
 
Appropå ogräs läste jag precis om Parkslide. Rötter 4 meter ned och försöker man få bort den genom att gräva upp sprider den sig ännu mer, likaså om man klipper. Inte ens ogräsmedel som Roundup fungerar utan gör bara problemet värre. Tur man inte har den, björnloka eller Spanska skogssniglar i trädgården.
Jag skulle vilja påstå att det är en myt att man inte kan gräva bort parkslide. Det går visst men man måste vara noggrann och rensa bort alla rötter. Sen får man gå tillbaka under ett par år och ta det man missat.

Jag flyttade hit för 5 år sedan och parksliden jag hade har nu inte visat sig på ett par år.
 
Parkslide har varit diskuterat några år nu. Har hört och läst skräckhistorier om folk som fått hus och trädgårdar förstörda. Man har testat olika metoder för bekämpning. Från hetvatten till gift.

Men tydligen så är grisar effektiva. Reportage i DN om en bonde som lånar ut två linderödssvin till kommuner. De utrotar effektivt varje tillstymmelse till sliden. :up:
Albert och Herbert, jag läste om dem också att de gjorde ett försök med att låta dem gå ett par månader på kommunens mark i Härryda förra sommaren. Det vore ju bra om det lyckades men jag tror det är lite tidigt än att ta ut segern.

https://www.dn.se/sverige/grisar-sattes-in-mot-invasiv-vaxt-sa-blev-resultatet/
 
Jag skulle vilja påstå att det är en myt att man inte kan gräva bort parkslide. Det går visst men man måste vara noggrann och rensa bort alla rötter. Sen får man gå tillbaka under ett par år och ta det man missat.

Jag flyttade hit för 5 år sedan och parksliden jag hade har nu inte visat sig på ett par år.
Det är nog lite vanskligt att säga det generellt, det beror säkert på flera faktorer hur invasiv en sådan växt är och många har stora problem att bli av med den :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
54 974
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp