Tråden för spår

Efter ett uppehåll pga värme och lite dålig motivation har vi den här veckan lagt två spår. Första spåret gick bra fram till vi kom till ett ställe där det hade bökat vildsvin, där tappade vovven spåret och det tog en stund innan hon hittade rätt (och jag fick hjälpa henne lite åt rätt håll). Jag ser ganska tydligt på henne när hon tappar spåret men jag tycker det är svårt att komma vidare därifrån för hon söker frenetiskt efter spåret och i min värld ser det bara rörigt ut. Men hon kanske har en struktur som jag inte borde lägga mig i…

Andra spåret gick betydligt bättre och det la jag mest för att vi skulle få lite självförtroende efter spåret innan. Hon gick klockrent i vinklarna och rakt på klöven 👍

Här väntar vi ut värmen…

Håller med om att det är svårt att veta hur mycket man ska ”hjälpa” ibland, försöker ha is i magen men är definitivt där och stör mer än jag borde…
 
Här väntar vi ut värmen…

Håller med om att det är svårt att veta hur mycket man ska ”hjälpa” ibland, försöker ha is i magen men är definitivt där och stör mer än jag borde…

Är nog också med och stör mer än jag borde. Är betydligt enklare att gå ett spår som någon annan lagt för då är jag ju tvungen att lita på hunden. Men då blir det desto svårare när hon ser ut att ha tappat spåret för då kan jag ju definitivt inte hjälpa till.

Har lärt mig att ta tillbaka henne till där hon tappade spåret men jag som har världens sämsta lokalsinne kan inte för mitt liv förstå hur jag ska komma ihåg vid vilken stubbe eller sten hon tappade spåret 😄
 
Instämmer helt i kasst lokalsinne. Blir bara cirkus när jag ska börja korrigera. Håller med om att det är lättare när nån annan lagt spåret då är man så illa tvungen att lita på hunden. Min kille är skadad så vi får tyvärr inte spåra just nu. Superfrustrerad hund men vad ska man göra. Hade tänkt starta appellspår i augusti men får skjuta på det. Ska dock lägga spår för SM i augusti så jag har nåt att se framemot😀
 
Idag har jag och Wissla varit dåliga på ett Öppenklass-spår 😔
Började riktigt bra med att direkt plocka upp spåret i rutan när hon först kom på det, fäste fint och första halvan gick bra. Sen började hon snurra, och snurra, och snurra men vi kom till sist vidare trodde jag men där hade hon nog gjort som hon brukar när hon inte löser ett problem och hittar tillbaka. Hon skenspårade för vi genade tydligen. Trillade på spåret igen och hon spårade en bit sen började hon snurra igen. Lät henne jobba ganska länge för hon ser ändå ut som att hon försöker lösa det men efter en bra stund så vänder jag mej till domaren och säger att jag bryter. Vi är då typ 2m ifrån spåret. Han visar på oss och hon tar upp det. I typ 5m sen går hon av och kollar annat. Tar upp det i 5m och går av. Och så håller hon på tills vi kommer ut i kanten på ett hygge och det blir ett terrängskifte, då spårar hon bra igen. Klarar skottprovet utan problem och spårar bra sista sträckan till klöven också.

Alltså denna hund, blir inte klok på henne!
Brist på motivation tillsammans med att hon inte har tillräckligt med pannben för att orka lösa svårigheterna?
Vissa gånger löser hon ett 700m sår på 17h liggtid utan problem. Och idag? Noup!

Fick lite tips av domaren som ska provas redan imorrn, lägger ett spår ikväll igen!
Och jo då, jag har anmält till ett till prov så får vi se då hur det går!
 
Alltså denna hund, blir inte klok på henne!
Brist på motivation tillsammans med att hon inte har tillräckligt med pannben för att orka lösa svårigheterna?
Vissa gånger löser hon ett 700m sår på 17h liggtid utan problem. Och idag? Noup!
Känner lite samma med Leffe. Egentligen spårar han bra men han blir så lätt distraherad. Jag får han oftast tillbaka igen om jag bara står still och väntar. Ibland räcker ett harklande. Men om det finns typ nått vilt som gömmer sig alldeles intill så släpper inte det. Vi provade 730 m förra helgen och spåret gick skit. Han var väldigt disträ och fick ju upp vittring på nått intill spåret som inte kunde släppa. Fick honom att ta spåret igen men han var knappt intresserad av klöven, vilket är ovanligt. Sen tog vi ett till spår på ca 700m några dagar efter och då går han super. Fick påminna några gånger att vi spårade när han släppte och blev distraherad men han tog spåret och gick så gott som precis i mitt spår. Känner verkligen att jag skulle behöva en kurs eller nått. Men det finns inget
 
Känner lite samma med Leffe. Egentligen spårar han bra men han blir så lätt distraherad. Jag får han oftast tillbaka igen om jag bara står still och väntar. Ibland räcker ett harklande. Men om det finns typ nått vilt som gömmer sig alldeles intill så släpper inte det. Vi provade 730 m förra helgen och spåret gick skit. Han var väldigt disträ och fick ju upp vittring på nått intill spåret som inte kunde släppa. Fick honom att ta spåret igen men han var knappt intresserad av klöven, vilket är ovanligt. Sen tog vi ett till spår på ca 700m några dagar efter och då går han super. Fick påminna några gånger att vi spårade när han släppte och blev distraherad men han tog spåret och gick så gott som precis i mitt spår. Känner verkligen att jag skulle behöva en kurs eller nått. Men det finns inget

Jag fick bla tipset av domaren idag att faktiskt lägga godis i spåret för att öka motivationen hos W. Och vid klöven belöna med supergodis /mat.
Förr, när vi kommit en bit i inlärning av personspår, struntade hon i godis i spåret men nu har hon ett mycket lägre tempo så godis kan funka nu. Tänker iaf testa!
Och så måste vi träna med andra spårläggare mer också!
 
Idag har jag och Wissla varit dåliga på ett Öppenklass-spår 😔
Började riktigt bra med att direkt plocka upp spåret i rutan när hon först kom på det, fäste fint och första halvan gick bra. Sen började hon snurra, och snurra, och snurra men vi kom till sist vidare trodde jag men där hade hon nog gjort som hon brukar när hon inte löser ett problem och hittar tillbaka. Hon skenspårade för vi genade tydligen. Trillade på spåret igen och hon spårade en bit sen började hon snurra igen. Lät henne jobba ganska länge för hon ser ändå ut som att hon försöker lösa det men efter en bra stund så vänder jag mej till domaren och säger att jag bryter. Vi är då typ 2m ifrån spåret. Han visar på oss och hon tar upp det. I typ 5m sen går hon av och kollar annat. Tar upp det i 5m och går av. Och så håller hon på tills vi kommer ut i kanten på ett hygge och det blir ett terrängskifte, då spårar hon bra igen. Klarar skottprovet utan problem och spårar bra sista sträckan till klöven också.

Alltså denna hund, blir inte klok på henne!
Brist på motivation tillsammans med att hon inte har tillräckligt med pannben för att orka lösa svårigheterna?
Vissa gånger löser hon ett 700m sår på 17h liggtid utan problem. Och idag? Noup!

Fick lite tips av domaren som ska provas redan imorrn, lägger ett spår ikväll igen!
Och jo då, jag har anmält till ett till prov så får vi se då hur det går!

Kämpa på 🖤

Min virrpanna fyller strax 2, så vissa saker skyller jag på åldern 😇 men sedan vi på allvar börjat träna apporter i spåret så har hon verkligen visat målmedvetenhet i att hitta dem. Hon kan ha hamnat off track, men vindar in apporterna och hittar tillbaka på så vis…
 
Jag fick bla tipset av domaren idag att faktiskt lägga godis i spåret för att öka motivationen hos W. Och vid klöven belöna med supergodis /mat.
Förr, när vi kommit en bit i inlärning av personspår, struntade hon i godis i spåret men nu har hon ett mycket lägre tempo så godis kan funka nu. Tänker iaf testa!
Och så måste vi träna med andra spårläggare mer också!
Försökte med godis förr förra gången, men då upplevde jag inte att det fick han mer intresserad. Får prova med nått som är ännu bättre då. Annars är han en godisgris som knappt kan vänta innan han får nått.
 
@TantAgda och @nightcrawler Har ni testat med gömmor i spåret? Och då väldigt tätt till en början. Just för att motivera att hålla kvar nosen i backen (det är ju inte alla ställen det funkar med godis i spåret pga myror eller liknande), sänka tempot för att inte missa nått gott osv.

Spåret är den största motiveringen för Tilda verkar det som, men har jag något supergott i gömmorna blir hon lite mer noggrann har jag märkt. Eller snarare hon vindar mer än spårar i marken. Vanligt godis skiter hon fullständig i, det är rått kött som är bästa godiset vid sök och det lägger man inte gärna på backen = fåglar och annat skit äter upp det 😂
 
@TantAgda och @nightcrawler Har ni testat med gömmor i spåret? Och då väldigt tätt till en början. Just för att motivera att hålla kvar nosen i backen (det är ju inte alla ställen det funkar med godis i spåret pga myror eller liknande), sänka tempot för att inte missa nått gott osv.

Spåret är den största motiveringen för Tilda verkar det som, men har jag något supergott i gömmorna blir hon lite mer noggrann har jag märkt. Eller snarare hon vindar mer än spårar i marken. Vanligt godis skiter hon fullständig i, det är rått kött som är bästa godiset vid sök och det lägger man inte gärna på backen = fåglar och annat skit äter upp det 😂

Det får nog bli små burkar i spåret för med liggtid på över 15h är risken stor att det försvinner som du säger, eller blir skitäckligt i värmen 🤢
 
@TantAgda och @nightcrawler Har ni testat med gömmor i spåret? Och då väldigt tätt till en början. Just för att motivera att hålla kvar nosen i backen (det är ju inte alla ställen det funkar med godis i spåret pga myror eller liknande), sänka tempot för att inte missa nått gott osv.

Spåret är den största motiveringen för Tilda verkar det som, men har jag något supergott i gömmorna blir hon lite mer noggrann har jag märkt. Eller snarare hon vindar mer än spårar i marken. Vanligt godis skiter hon fullständig i, det är rått kött som är bästa godiset vid sök och det lägger man inte gärna på backen = fåglar och annat skit äter upp det 😂
Ska prova. Testade med vanligt godis men det var väl sådär. Han blev inte särskilt mer pepp men han var ju över huvud taget inte så pepp den dagen. Vet inte vad jag ska ha för godis.
 
Där är det ju smutt med apporter istället :) Apport = belöning, men ur fickan 😁
Ja men tänkte mer för att öka intresset och fokuset för spåret :) likaså kastbelöningar om hunden följer ett böjt spår korrekt eller går på spåret åt rätt håll om man kommer från sidan.
 
Ja men tänkte mer för att öka intresset och fokuset för spåret :) likaså kastbelöningar om hunden följer ett böjt spår korrekt eller går på spåret åt rätt håll om man kommer från sidan.

Jo, jag förstod det :) Men OM man har jobbat med apporter och skapat ett högt värde i dem, så ger det samma effekt enligt min (för all del blygsamma) erfarenhet. Man tillför något värdefullt som ökar intresse och fokus.
 
Usch, gick bajs idag också! 😔
20h liggtid för att enligt domaren igår få bort så mycket som möjligt av min personliga doft i spåret som extra hjälp till henne. Stämde bra för enligt W fanns där inget spår alls, typ.. Snurr, snurr och snurr. Fäste aldrig riktigt och trotts att hon spårade en bit av första sträckan så gick hon av igen och la iväg åt ett annat håll och då bröt jag. Hon fick gå till bilen helt enkelt!

IMG_3332.jpeg

Hämtade klöven och plockade ut henne igen, band fast henne i skogen och hetsade henne på klöven och burken med gomat som hon skulle fått i slutet och gick /sprang iväg knappt 100m.
La alltså ett spår med synretning till henne för första gången på säkert 9 år!! Lät henne gå fram och nosa i starten innan vi gick till bilen igen. Ska bli intressant imorrn och se om det finns nåt spår enligt henne då 😊
 
Gjorde ett spår ikväll, med mycket vind. Började bra men så fick vi HUNDMÖTE 🥴😵. Som synes tappade han koncentrationen lite. Lade också lite gotte i spåret vilket jag inte brukar så där stannade han upp lite extra och plockade.

Spårade med lina första gången, och brände mig lite i handen. Tänkte att han nog skullr spåra brett i och med vind och färskt spår, så ville försöka störa så lite som möjligt. Men ja då kom en annan jyclr och trampade i spåret och störde. Jaja, nyttigt med lite. Störning ändå kanske och han tog ju upp det igen !
EE541F46-8B1B-4B9E-A839-1AE781B0B8C1.png
 
Wisslan löste spåret med synretning med bravur, trotts -pga omständigheter -en liggtid på 27h! Knappt 100m men hon spårade riktigt bra och fick massa gott vid klöven (som fö var helt full med flugägg 🤮)

La ett likadant till nu ikväll, band upp henne, hetsade på klöven och joggade iväg och ropade. Upp på en kulle så jag försvann ur synhåll för henne och fortsatte en liten bit till. Planen är inte fullt så lång liggtid men blir iaf 21h pga jobbet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 061
Senast: Roheryn
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Emiro
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 053
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 313
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp