Tråden för spår

Noll motivation idag också så jag bröt efter typ 100m och satte henne i bilen!
Svårt att komma ur upptagsrutan, PINKADE i rutan (alltså hur mycket fuck you kan en hund peka till sin förare!!?) valde bort spåret ett par gånger men kom iväg efter många om och men. Spårade snurrigt typ 75 m, ut på en liten mosse där jag kände att nu fäster hon verkligen. Valde bort det flera gånger igen. Då bröt jag.
Ny domare idag så förklarade läget och han förstod, såg ju och hur omotiverad hon var..

Nog för att hon är hormonell och ”löper” men alltså nån måtta får det va. Hon har aldrig varit påverkad av löp tidigare.
Dock har hon cystor på både äggstockar och lite på livmodern så hon ska kastreras om nån månad. Kanske är det en förklaring till problemet men jag är tveksam..

Så tillbaka till ritbordet- hitta sätt att motivera hunden och tvinga folk att lägga spår åt oss så hon inte har min doft att gå på alls. Det är min plan!
 
Provade att dra en klöv en kort rak bit idag och då provade han faktiskt nosen lite och hittade fram 😁 har även lagt ett spår ute på vallen som gamlingen ska gå ikväll. Med ganska många vinklar. Får se hur det går 😁
20230730_150615.jpg
 
Vårt nattgamla spår gick ganska bra. Mycket störningar i form av folk och lösa hundar så min hund tappade koncentrationen lite men det är väl egentligen bra träning så det kändes ändå bra.

Nu har jag precis lagt ett spår som vi ska ta imorgon bitti där vi ska träna på upptaget och återgångar.
 
Nej men så trist spår! Jag var så pepp och kände mig laddad och hunden var så glad och sen var hon bara som en jäkla virvelvind i spåret. Hon fick upp spåret men sen virrade hon bort sig tidigt så då gick jag tillbaka till starten med henne och började om. Men hon gick i sicksack hela vägen och vid återgången gick hon rakt fram och tappade spåret. Blä vad trist, jag blev orimligt besviken… Hunden verkade ha kul i alla fall så försöker tänka på det, men vi lär verkligen träna mer innan vi kan gå öppenklass.
 
Nej men så trist spår! Jag var så pepp och kände mig laddad och hunden var så glad och sen var hon bara som en jäkla virvelvind i spåret. Hon fick upp spåret men sen virrade hon bort sig tidigt så då gick jag tillbaka till starten med henne och började om. Men hon gick i sicksack hela vägen och vid återgången gick hon rakt fram och tappade spåret. Blä vad trist, jag blev orimligt besviken… Hunden verkade ha kul i alla fall så försöker tänka på det, men vi lär verkligen träna mer innan vi kan gå öppenklass.

Det är okej att bli besviken… man får ta nya tag och peppa upp sig igen med att man inte kan vara på topp varje gång — hur skulle det se ut liksom :)
 
Det är okej att bli besviken… man får ta nya tag och peppa upp sig igen med att man inte kan vara på topp varje gång — hur skulle det se ut liksom :)

Tack! Så är det ju såklart men när man står där i spåret och allt rör ihop sig alltså, fy vad trist! Ska lägga ett kortare spår nästa gång och lägga återgången tidigt så hon är pigg och har orken kvar. Sen direkt till klöven efter det.
 
Spårade igår, la ett 200 m spår med en metallapport, liggtid dryga timmen. Startade med 100 m patrullering där han jobbade riktigt bra, fastnade på lite rabbis ett par gånger men gick att få loss utan allt för mycket bök, jättefint spårupptag, tog upp spåret fint efter bytet till spårsele och ok markering på apporten. Mkt nöjd!
 

Bifogade filer

  • IMG_0335.jpeg
    IMG_0335.jpeg
    37,1 KB · Visningar: 8
Revanschspår idag. La ett 100 m långt spår igår kväll för att känna att vi visste vad vi gjorde idag. Hon tog sig an spåret, lite rörig i början, och gick sen vidare. Sen korsade spåret över en stig och där gick hon åt båda håll för att kolla men vände och hittade tillbaka självmant. Massa gott och beröm sen vid klöven!
IMG_7355.jpeg
 
Så roligt med all aktivitet i tråden och att det är så många som spårar :)
Jag har min buke-inlogg på min jobbdator som varit avstängd hela semestern så jag har inte kunnat kommentera men läser från mobilen.

Vi har legat lågt med spår i juli, jag var lite mätt på det efter att vi tog tredje 1:an sista juni och hunden har varit löpig och omotiverad. Men när löpet tog slut sa hunden att nu vill hon bli aktiverad, så nu har vi börjat spårträna igen. Jag la ett eget spår tidigare i veckan som gick fint. Nästa vecka ska vi resa bort och jag tänkte passa på att gå ett prov där, för aktivering och träning. Och så har vi anmält till ett ordinarie prov sista helgen i augusti :nailbiting:
 
Idag blev det ett nytt, kort spår på gräsmatta för att boosta motivationen och dra ner nosen. (och lite smygträning inför kursen i IGP/BSL/FH-spår i slutet av månaden)

Egentligen är det ju helt meningslöst att använda GPS på den här typen av spår, det går inte att få tillräcklig noggrannhet. Men körde appen för skojs skull!

Egentligen är det 9 raka 90 graders-vinklar, kunde ju ta riktmärken mot hus och annat. Det blåste en stadig vind från väst, vilket helt klart hade flyttat spårkärnan en bit, men hon körde på bra med nosen låst i backen :) Och mer på spåret än vad appen förmår att visa.

IMG_2039.jpeg
 
Spår 1200 Meter idag i fantastisk fin skog med 8 apporter. Jag gjorde bort mig när jag la spåret och råkade korsa det på 2 ställen plus att apport 4 och slutet låg väldigt nära varandra..Han redde ut det ändå och fick med sig alla pinnar. Riktigt stolt över min grabb idag🥰🐾
 
600 m, drygt 9 timmars liggtid och världens jäkla spöregn under hela den tiden!
Lova klarade det galant, trots att hon på ett par ställen behövde vada igenom vattenfyllda diken. Hunden som hatar att bli blöt. Jag är så stolt! 🥰
Och hon var mallig som vanligt när hon hittade klöven. Mitt hjärta smälter när hon sätter näsan i vädret och travar iväg med den och ser ut att säga "titta på mig! Jag är bäst i hela världen!" 😍
 
Spår på valpträffar för Mint idag igen.
Först fick han ett litet kort på bara typ 40m på grusplan men ingen liggtid och många korvar. Sist vi provade det var han ofokuserad och förstod knappt att där fanns ett spår. stor skillnad idag, då var näsan på direkt men det blir lite mycket ögon som letar korvockså vilket gör att små löv lockar också.

Efter det fick han ett lite längre spår med 45min liggtid som började på grusig backe i en elgata med en apport/godisburk och vidare in i skogen. Andra gången han får ett sånt tydligt terrängskifte i spåret och löser det utan problem. Snabbt en vinkel och vidare i skogen en kort sträcka till slutet med godisburk/apport. Där kom han av spåret nån meter men vindade in slutet ändå -duktig liten spårMint 🤎
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 064
Senast: Roheryn
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Emiro
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 313
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp