Tråden för spår

Åysan fick ett spår på 1100 m idag. Ny plats och ny spårläggare. Hon gjorde ett superfint upptag med framstår efter en kort analys. Sen löste hon hela spåret fint på cirka 18 minuter. Tyvärr blev ett par pinnar kvar i skogen men det gjorde mig inget idag. Hellre att vi kommer runt spåret i tid och missar någon pinne i dagsläget. Hon stressade inte så det var inte slarv.
 
Nu var det ett tag sedan vi spårade senast. Det blev betydligt rakare än jag tänkt mig 😅 B hade lite bråttom och galopperade över en apport, plus att hon slarvade rätt friskt med att ha nosen i backen. Ska ta tag i det där med att åka till spårmarker med lägre vegetation, det höga blåbärsriset bakom huset gör det enkelt att ”fuska”.

Nåja, all and all så blev det ju mission accomplished. Ser fram emot spårkursen om några veckor, behöver inspiration.

IMG_1841.jpeg
 
Nu var det ett tag sedan vi spårade senast. Det blev betydligt rakare än jag tänkt mig 😅 B hade lite bråttom och galopperade över en apport, plus att hon slarvade rätt friskt med att ha nosen i backen. Ska ta tag i det där med att åka till spårmarker med lägre vegetation, det höga blåbärsriset bakom huset gör det enkelt att ”fuska”.

Nåja, all and all så blev det ju mission accomplished. Ser fram emot spårkursen om några veckor, behöver inspiration.

Visa bifogad fil 124075
Va duktigt!
 
Testet med synretning för Wisslan funkade, hon fick 2 korta spår med 27 och 23h liggtid som hon löste fint. Sen tog klövarna slut..
Flugägg -hur gör ni som viltspårar långa liggtider såhär års? Det blir ju ägg direkt och jag kan inte göra annat än å kasta klöven efter en användning!

Funderat på att låta den ligga i en plastbytta i skogen eller en påse?
Alt märka upp slutet noga och gå dit bakvägen och lägga dit den innan påsläpp?
Andra förslag?
 
Testet med synretning för Wisslan funkade, hon fick 2 korta spår med 27 och 23h liggtid som hon löste fint. Sen tog klövarna slut..
Flugägg -hur gör ni som viltspårar långa liggtider såhär års? Det blir ju ägg direkt och jag kan inte göra annat än å kasta klöven efter en användning!

Funderat på att låta den ligga i en plastbytta i skogen eller en påse?
Alt märka upp slutet noga och gå dit bakvägen och lägga dit den innan påsläpp?
Andra förslag?

Har för mig det var @AraSlei som tipsade om att ta hem klöven, och sen dagen efter bära med den i ryggsäcken och kasta ut den när man når spårslutet med hunden.
 
Testet med synretning för Wisslan funkade, hon fick 2 korta spår med 27 och 23h liggtid som hon löste fint. Sen tog klövarna slut..
Flugägg -hur gör ni som viltspårar långa liggtider såhär års? Det blir ju ägg direkt och jag kan inte göra annat än å kasta klöven efter en användning!

Funderat på att låta den ligga i en plastbytta i skogen eller en påse?
Alt märka upp slutet noga och gå dit bakvägen och lägga dit den innan påsläpp?
Andra förslag?
Har bara samma förslag som ovan, att ta med den och kasta ut i efterhand. Annars tycker jag att det funkar att lägga den i en påse.

Har även testat att lägga slutet typ 25 m från en väg och sen lagt en lång lina, typ 50 m runt ett träd (så spåret slutar vid trädet) så att båda ändarna är vid vägen. När vi sen ska gå spåret så har jag Knutit klöven i ena änden, dragit i andra änden så klöven hamnar vid trädet, på så sätt blir det inte så mycket ny vittring där ute. Kräver att terrängen är bra så det inte finns så mycket att fastna i.
 
Hade en så kass promenad-med-spår igår 😂 Det mesta gick fel, inklusive vädret (redan halvvägs på en 8 km promenad klafsade skorna av vatten och byxorna klistrade längs benen).

B hade noll lust att spåra, om än hon tog några delar av spåret riktigt fint när hon väl kom på vad vi gjorde. Länge sedan vi spårade i så mycket regn, det påverkade doftbilden mer än jag trodde.

Provade på impuls att lägga en skogspinne som slutapport för första gången, och den hajade hon till vid. När jag frågade ”Vad är det där för något?” så markerade hon. Tror jag går över till skogspinnar nu, känns mer ekonomiskt och miljömässigt vettigt.
 
Kan ju lägga till att när jag kom hem och landade i soffan så var instaflödet tjockt av ”Åååh vilket fantastiskt spår vi gått”-inlägg. Jaja, nån får väl bjuda på motsatsen då som balans 😅
 
Idag blev det äntligen ett spår efter närmare 1 månads uppehåll. Väldigt fin skog med hyfsat enkel terräng. Mycket blåbärsris men inga jobbiga bergshällar eller liknande. La enbart 600 meter men 7 apporter plus slut. Vill börja lugnt nu efter skadan. Vi missade en apport men han jobbade väldigt bra så jag är nöjd🙂🐾
 
Vi gick ett ca 500 m spår idag i bitvis väldigt svårt terräng. Det var mer igenvuxet än vad instruktören kom ihåg, men då hade hon redan börjat och tänkte att det fick bli ett litet test för att se hur pass mogen Lova har blivit i spåret.
Det var mycket färska slag, legor, uppbökat etc efter gris, men det gick väldigt bra ändå!
Hon visade legorna, men gick tillbaka till sin uppgift. Ett par gånger ville hon dra åt fel håll, men ringade istället och hittade rätt. Klockren i vinklarna, även när de var luriga och vek av från en stig.
Jag är så himla stolt! 🥹
Vilken skillnad mot hur hon var för bara några veckor sedan! Mindre flams och trams, mer fokus på uppgiften och mycket mer självständig.

Vi ska ha en träning till nästa vecka, sen kommer nog instruktören säga att vi ska boka prov i öppen klass. :nailbiting:
 
Jag har kommit av mej och har inte spårat på ett tag :( så mycket som kommit emellan hela tiden. Blir så besviken på mej själv när jag tappar. Samma med ridningen. Jag får sån prestationsångest :( hade behövt nån som drog i mej, har så svårt att komma igång själv. Är jag igång så går det bra men det krävs så lite för att jag ska tappa allt. Gud vad jag känner mej gnällig. Kanske bara bra med lite paus om man ska va positiv
 
Jag har kommit av mej och har inte spårat på ett tag :( så mycket som kommit emellan hela tiden. Blir så besviken på mej själv när jag tappar. Samma med ridningen. Jag får sån prestationsångest :( hade behövt nån som drog i mej, har så svårt att komma igång själv. Är jag igång så går det bra men det krävs så lite för att jag ska tappa allt. Gud vad jag känner mej gnällig. Kanske bara bra med lite paus om man ska va positiv
Jag känner igen det där. Nu har jag ju kursen och en väldigt engagerad och peppande instruktör, men jag hade gärna haft en träningskompis. Jag är lite orolig för att jag ska få prestationsångest om det går dåligt på proven i öppen klass. Att jag ska tappa sugen och komma av mig i träningen. Men jag VILL ju göra det här, för både hund och jag tycker att det är skitkul när vi är igång. Sen är det ibland lite segt att ta tag i spårläggning. En spark i arslet hade varit bra! Och någon att turas om att lägga spår åt varandra med.
 
Wissla löste ett 400m långt, 23h gammalt spår igår. Det var klurigt på sina ställen, ffa bloduppehållet som kom ganska tidigt och andra vinkeln med en ganska lång återgång tog en bra stund innan och hon hittade ut på sista sträckan. Men när hon väl gjorde det så fick hon snabb belöning för det var Max 50m till klöven därifrån!

Har bokat prov imorrn igen. Inga jättestora förhoppningar - kan gå men det kan lika väl skita sig!
I så fall blir det nog inga fler prov nu utan att vi måste träna på mer och öka motivationen och viljan att kämpa vidare även när det blir ”för” svårt!
 
Imorgon ska vi testa på nattgammalt spår första gången, ska bli väldigt intressant att se hur det går. Skulle vara kul att gå öppenklass men jag var så nöjd och lättad efter vårt godkända anlagsprov att jag kom av mig lite 😄
 
Plötsligt så händer det 😅 fick ur tummen och lade ett litet spår på 500m. Gick skitbra 🤩 Han släpper gärna spåret men är jag still och väntar eller gör en harkling, beroende på hur borta han är, så hittar han tillbaka. Blev lite kortare idag för det gjorde så ont i höfterna när jag gick. Har promenerat för långt i helt fel skor ett par dar, så jag var typ död när spåret var lagt och jag gick tillbaka till bilen 😅
 
Försöker komma igång med valpspår men kommer inte ihåg riktigt hur jag gjorde när gamlingen var valp. Har lagt ut lite godis/mat och så men oftast tar han en bit sen avbryter han och tar han kontakt med mig. Kommer liksom ingenstans 😅
 
Försöker komma igång med valpspår men kommer inte ihåg riktigt hur jag gjorde när gamlingen var valp. Har lagt ut lite godis/mat och så men oftast tar han en bit sen avbryter han och tar han kontakt med mig. Kommer liksom ingenstans 😅
På valpkursen visade de minirutan, testat det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 061
Senast: Roheryn
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Emiro
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 053
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 313
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp