Tråden för spår

Tänkte vi skulle ta ett litet ”mersmaksspår” efter junis värmeutmaning. 100 meter och fem apporter, i förlåtande blåbärsris efter ett par små regnskurar under tidig em. Men herrejävlar vad mygg 🥵

Nå, hon tog alla apporterna, sen hade i alla fall jag bråttom in. Markeringarna är inte perfekta, mer ”Kolla här är den! Öh! Kolla! Här!”

Länk med kort instagramklipp
 
Nu har jag testat appen och gått ett litet spår med valpen. Märkte att det var lite svårt i svängarna men han hittade snabbt tillbaka. Tror det hade gått snabbare om jag inte behövt lyfta min mamma över staketet. I slutet hände något vet inte om det var appen eller hunden😅😂. Startade appen lite för tidigt hemma också så början stämmer inte.
 

Bifogade filer

  • 2252611E-172B-44FD-8E2B-79BEB5AEEDED.png
    2252611E-172B-44FD-8E2B-79BEB5AEEDED.png
    40,4 KB · Visningar: 21
Jag chansade på dog tracks. Betalar en gång eller är det per månad? Har aldrig använt betalningsappar, så jag har ingen aning om hur det funkar
 
Jag chansade på dog tracks. Betalar en gång eller är det per månad? Har aldrig använt betalningsappar, så jag har ingen aning om hur det funkar

Bara testat Dog tracks, och man kan ha någon abonnemangsvariant men den skiter jag i så har bara betalat engångsavgiften. Man kan ändå spara spår, dela med vänner osv :) Provade den funktionen när vi var och spårade med några rottiskompisar i måndags. Vi la spår åt varandra och skickade sen spåret, så kunde man ta det som vanligt och jämföra.
 
Bara testat Dog tracks, och man kan ha någon abonnemangsvariant men den skiter jag i så har bara betalat engångsavgiften. Man kan ändå spara spår, dela med vänner osv :) Provade den funktionen när vi var och spårade med några rottiskompisar i måndags. Vi la spår åt varandra och skickade sen spåret, så kunde man ta det som vanligt och jämföra.
Såg inget om abonnemang nånstans. Tänker så jag inte har missat nått och får betala multum för nått jag inte vill ha.
 
Såg inget om abonnemang nånstans. Tänker så jag inte har missat nått och får betala multum för nått jag inte vill ha.

Har du inte skapat konto så och påbörjat någon prenumereration borde det vara safe. Jag tycker att det var väldigt tydligt när man höll på att snubbla in på den stigen.
 
Då hoppar vi in här också när jag nu haft tid att läsa ifatt mej på er andra 😊
Det här är Mint, drygt 4månaders Kelpie som tränas för bruksspår.

Jag har valt att introducera spår för honom med hjälp av näring (godis i stegen) med fokus på noggrannhet, självständighet och motivation -allt det där som jag slarvade med och gjorde ”fel” med den äldre tiken. Än så länge har han bara spårat på kort och allt som oftast väldigt torr vall. Sista veckorna har längden varierat mellan 100 och uppåt 280m, en vinkel och liggtider från 30min till 1h. Försöker vara noga med variationen där! Vad det gäller näring så varierar det där också, just nu allt från i några steg efter varandra till uppehåll på uppemot 20steg utan och små depåer eller burkar. Så åter igen variation.
Det som fascinerar mej mest med den här lilla killen är hans koncentrationsförmåga i spåret, och orken! 🥰

Tanten då, (Kelpie 10år) hon är lite halvt sjukpensionär sen ett par år pga skada men har godkänt resultat i elitspår iaf. Nu spårar hon viltspår istället och har ett godkänt anlagsprov. Vill verkligen få till ett championat men hon har det svårt med dom långa liggtiderna. Och nu med valpen så har det tyvärr blivit ett uppehåll i spårandet med henne.

Mint i spåret!
(Ska försöka få in en film från insta på spårunderverket)
IMG_3216.jpeg
 
Jag har haft ett uppehåll i spårträningen med valpen då det har varit så torrt och varmt. Han har visat så himla fina spåregenskaper att jag inte velat utmana honom med så svåra förhållanden för tidigt. Men nu har det kommit en del regn så i eftermiddag har jag gett mig sjutton på att vi ska åka till fotbollsplanen och lägga ett litet bebisspår igen!
 
I veckan tog vi vårt tredje 1:a pris, så nu har vi championatet :love: Alla tre proven har gåtts i juni så inget syns i hunddata ännu, men snaaart så :D
Min instruktör tycker att vi ska börja träna på norska spår, men jag vet inte. Många verkar satsa på nordiskt viltspårschampionat, men jag tycker det känns omständligt att hålla på och åka utomlands med hunden. Det blir långa resor när man bor i Stockholm. Jag har hittat ett ordinarie prov i närområdet i augusti som jag överväger att anmäla oss till.
 
Vi är nu klara med personspår kursen 😊 hon är så himla duktig, jag hoppas att jag har råd att gå någon mer fortsättningskurs. Hon tycker dock det är alldeles för tråkigt att hon inte får gå dom andras spår också 😂
IMG_20230702_131203.jpg
 
I veckan tog vi vårt tredje 1:a pris, så nu har vi championatet :love: Alla tre proven har gåtts i juni så inget syns i hunddata ännu, men snaaart så :D
Min instruktör tycker att vi ska börja träna på norska spår, men jag vet inte. Många verkar satsa på nordiskt viltspårschampionat, men jag tycker det känns omständligt att hålla på och åka utomlands med hunden. Det blir långa resor när man bor i Stockholm. Jag har hittat ett ordinarie prov i närområdet i augusti som jag överväger att anmäla oss till.

Grattis till championatet!!
 
Kurs idag, patrullstigen gick jättebra, spåret helt åt skogen...200 m slingrigt skogsspår med mig som spårläggare, 2 h liggtid. Spårupptaget och första halvan gick jättebra, sen tappade han helt och jag virrade bort mig, han markerade inte apporten och hittade spårslutet med mer tur än skicklighet...Han tycker det är lite tråkigt att spåra när jag lagt spåret så han tappade motivationen när jag blev osäker, spårar vi någon annan "fastnar" han bättre i spåret och är mer uthållig. Så på det igen, ska lägga ett bäbisspår nu ikväll och se om det fungerar bättre.
 
Då har jag provat dogtrack. Vete sjutton om jag är särskilt nöjd. På 4 ställen visar den helt fel, fastän jag hade full mottagning på symbolen. Men jag ska ge det ett par gånger till. Nästan hela spåret var åt skogen för hunden fick vittring på vilt som antagligen var väldigt nära och han blev helt tokig, suck. Inte nöjd idag..
 
Då har jag provat dogtrack. Vete sjutton om jag är särskilt nöjd. På 4 ställen visar den helt fel, fastän jag hade full mottagning på symbolen. Men jag ska ge det ett par gånger till. Nästan hela spåret var åt skogen för hunden fick vittring på vilt som antagligen var väldigt nära och han blev helt tokig, suck. Inte nöjd idag..

Det är trixigt med mobilens inbyggda GPS :) Dogtracks lämnar en del att önska ändå, men låter förnuftigt att testa lite mer!

*typ kl*
Här pausar vi spåret lite just nu till förmån för söket. Men i augusti har vi två spårkurser inbokade!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 061
Senast: Roheryn
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
424
Senast: Emiro
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 313
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp