Ja, folk blir lite förblindade av att orden negativ, positiv, och straff är så extremt värdeladdade.
Ett exempel på "negativ bestraffning":
Hästen ser dig som en resurs (ex jagar bort andra från dig). Du vill träna att avslappnat hänga i hagen. När hästen går upp i varv och blir för hårdhänt buffande och aggressivt jagar andra, så lämnar du hagen. Du har nu tagit bort resursen, för att minska ett beteende (aggressionen).
Men man kan väl knappast betrakta det som ett elakt straff, eller hur?
Och positiv förstärkning, lägga till något för att öka ett beteende, kan ju lika gärna vara att man slår travhästen med spöet en gång för att öka flyktinstinkten... OCH det kan ses som negativ förstärkning (fortsätt slå tills hästen springer snabbare sen sluta slå).
Och gällande "tryck" och att undvika tryck, det är faktiskt omöjligt. Vår närvaro, det faktum att vi vill att hästen ska göra något, att vi tittar på den, vårt kroppsspråk, det är tryck det med.
Det blir lite låg vetenskaplig nivå och skenheligt att säga att man "enbart jobbar med positiv förstärkning och utan tryck".
Och det blir lite destruktivt att tro att ens häst kommer att tycka illa om en för att man har grimma och grimskaft, eller för att man ber den gå undan när den är obekvämt nära...
Men med det sagt så tränar jag ju som sagt mycket med klicker och belöning . Det är effektivt, smidigt, lätt att få pedagogiskt och logiskt, åtminstone i markmoment. Ridningen är en annan femma, haha...
Tror det är delvis därför jag tog så lång tid på mig innan jag ens försökte utforska belöningsbaserat mera. Jag fick inte ihop hur jag skulle kunna vara både tydlig (vilket jag uppfattar att min häst önskar) och inte "använda tryck". Nu hoppas jag våga lita lite på min känsla och känna efter lite vad jag och min häst kan ha glädje av och för hjälp att tänka med positiv förstärkning än negativ förstärkning. För iaf i mig sitter det väldigt hårt att ge någon typ av hjälp och sedan ge efter.