Orkar man pendla långt till jobbet?

seahawk

Trådstartare
Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag vantrivs på mitt nya jobb pga dålig arbetsmiljö, två erfarna kollegor började strax innan mig, den ena sa upp sig efter 5 månader och den andra letar aktivt efter nytt jobb.

Jag kommer eventuellt få möjlighet att gå tillbaka till mitt gamla jobb. I så fall skulle jag behöva åka dit (40 mil) ca 2-3 dagar varannan vecka och jobba resten på distans.

Min fundering är nu om man orkar pendla så i det långa loppet, eller om man tröttnar?
Finns det någon här som pendlar långt eller bara har tanker om det?

Jag letar jobb i området där jag bor också men det kommer vara svårt att hitta ett nytt jobb här och jag är rädd för att ledsna totalt på nuvarande jobb om jag är kvar för länge...

Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag vantrivs på mitt nya jobb pga dålig arbetsmiljö, två erfarna kollegor började strax innan mig, den ena sa upp sig efter 5 månader och den andra letar aktivt efter nytt jobb.

Jag kommer eventuellt få möjlighet att gå tillbaka till mitt gamla jobb. I så fall skulle jag behöva åka dit (40 mil) ca 2-3 dagar varannan vecka och jobba resten på distans.

Min fundering är nu om man orkar pendla så i det långa loppet, eller om man tröttnar?

Jag letar jobb i området där jag bor också men det kommer vara svårt att hitta ett nytt jobb här och jag är rädd för att ledsna totalt på nuvarande jobb om jag är kvar för länge...
Om det inte är mer än varannan vecka 2 - 3 dagar så tror jag garanterat att du orkar, om du är ok med att jobba på distans utan någon fysisk kontakt med kollegor. Hur löser du boendet på annan ort och vad håller dig kvar där du är nu?

Finns det någon möjlighet att jobba på tåg om du ska åka det när du pendlar? Jag tänker att i och med att det bara är varannan vecka är det kanske görligt. Sen får du väl fundera igenom detta med att jobba på distans så mycket passar dig som individ och hur arbetsuppgifterna isåfall förläggs utifrån det. Nu är det skillnad också i och med att du känner till jobbet och kollegorna du får då har man ju redan bra kontaktytor

Någon möjlighet att flytta tillbaka till den orten med tiden?

Om det inte är mer än varannan vecka 2 - 3 dagar så tror jag garanterat att du orkar, om du är ok med att jobba på distans utan någon fysisk kontakt med kollegor. Hur löser du boendet på annan ort och vad håller dig kvar där du är nu?
Jag känner ju nästan alla kollegor sedan innan så tror inte jag kommer att sakna den fysiska kontakten på samma sätt som om det var ett nytt jobb.
Boende har jag inte löst ännu, men tänkte undersöka b&b eller liknande. Vet inte riktigt hur utbudet ser ut ännu men det är såklart en viktig aspekt att boende funkar.

Jag flyttade för att vara närmare familjen (hade ingen familj där jag bodde/jobbade tidigare) så att flytta tillbaka är tyvärr inget alternativ för närvarande.

Finns det någon möjlighet att jobba på tåg om du ska åka det när du pendlar? Jag tänker att i och med att det bara är varannan vecka är det kanske görligt. Sen får du väl fundera igenom detta med att jobba på distans så mycket passar dig som individ och hur arbetsuppgifterna isåfall förläggs utifrån det. Nu är det skillnad också i och med att du känner till jobbet och kollegorna du får då har man ju redan bra kontaktytor

Någon möjlighet att flytta tillbaka till den orten med tiden?
Ja, jobba på tåget är möjligt (i alla fall stor del av sträckan). Distans tror jag bör funka i och med att jag känner kollegorna sedan tidigare och redan har etablerade kontakter, men såklart svårt att vara helt säker innan man testat.

Jag flyttade tillbaka till hemorten för att komma närmare familjen så det är tyvärr inget alternativ att flytta tillbaka för närvarande.

Finns typ vandrarhem eller annat billigare boende? När jag är ute och kajkar runt i Sverige kan jag ofta hitta boenden gör en bra bit under tusenlappen inkl frukost (orter som Skara, Grängesberg etc). Så det kan kanske vara ett alternativ att sova över ibland. Är man stammis kan man också ofta deala lite.

Jag har ”bara” ca 25 mil till jobbet, men har jobbat med ett liknande upplägg sedan jag flyttade tillbaka till uppväxtorten 2017. Innan pandemin var jag till kontoret 2 dagar varje vecka och hyrde ett övernattningsrum i Stockholm. Då var jag den enda som jobbade på distans de dagar jag var hemma.
Numera jobbar hela kontoret blandat distans/hemifrån och jag är där sisådär 1-2 dagar varannan vecka i snitt.

Hade nog inte orkat fortsätta så som jag hade det innan pandemin, men nuvarande upplägg älskar jag och är tacksam så länge jag kan ha möjligheten att göra så! Jag är rejält introvert och får mitt lilla sociala behov tillfredsställt de få dagar jag är på kontoret, och har ett självständigt arbete som kräver mycket fokus och koncentration.

För min del gör det dock mycket att jag har så pass “nära” att det ändå är fullt görbart att åka över dagen och inte alltid behöva övernatta, och att jag kan vara ute i sista sekund med att boka tågbiljetter utan att riskera att det är fullbokat eller svindyrt. Tar mig strax under 4 timmar dörr till dörr, så är borta mellan ca 04:30-21:00 under en kontorsdag. Skulle nog gå att korta ner restiden en bra bit om jag tog bilen en större del av sträckan, men jag hatar att köra bil och lägger mycket hellre lite extra tid på att bara kunna slappna av på tåget.

Jag skulle gå tillbaka till gamla jobbet! Det låter som absolut görbart, i mina ögon.

Som jag ser det är den egna familjesituationen helt avgörande. Är det bara en själv att ta hänsyn till så hade det funkat fint för mig. Hittat nåt prisvärt boende, kanske airbnb/motsv.

Ja, jobba på tåget är möjligt (i alla fall stor del av sträckan). Distans tror jag bör funka i och med att jag känner kollegorna sedan tidigare och redan har etablerade kontakter, men såklart svårt att vara helt säker innan man testat.

Jag flyttade tillbaka till hemorten för att komma närmare familjen så det är tyvärr inget alternativ att flytta tillbaka för närvarande.

Då hade jag gett det en chans att åka varannan vecka är ändå betydligt bättre än varje vecka. Att trivas med sitt arbete är ju trots allt en väldigt viktig grund i livet. Vet inte hur du har det med utrustning för att jobba hemifrån nu men om du ska jobba så mycket hemifrån kan det ju vara värt att fråga arbetsgivaren om de kan bidra till till exempel ett höj - och sänkbart skrivbord.

Jag jobbade 15 mil bort 3 dagar per vecka i två år, jag hade absolut kunnat åka 40 mil enkel väg varannan vecka 2-3 dagar en period om jag trivdes på jobbet och hittade en prisvärd övernattning.

Jag hade nog tyckt det var värt att testa åtminstone, när det bara är varannan vecka. Hade det krävts varje vecka hade nog jag tyckt att det blev lite långt.
Ibland finns det prisvärda hotell som ofta huserar just arbetare där både frukost och middag ingår till ett överkomligt pris. Jag bodde på ett sånt i Sundsvall för ett par år sedan, tror det blev 1500 kr för 2 nätter ink frukost och middag. Men det gäller ju att det finns utrymme i lönen för både övernattning och själva resandet.

Jag jobbar i Linköping och har i alla två kollegor som bor i Stockholm och pendlar hit vissa dagar, och även 2-4 kollegor som bor i Malmö/Lund och som "veckopendlar" så att de är här några dagar i rad under veckan (via övernattningslägenhet eller liknande). Det verkar fungera för dem.

Jag tror det kan funka då jag har bekanta med liknande upplägg.
Det som har varit svårt har väl varit om de haft djur, barn eller liknande saker som gör att de måste ordna passning.

Det blir ju som en arbetsresa varannan vecka. Så det beror ju helt på hur du själv känner inför det. Själv gillar jag inte att resa alls och tycker att det låter horribelt. Men inser att andra människor heller gör så än att dagpendla 2h 3-4 dagar i veckan som jag gör.

Har du vänner kvar på jobborten kan du ju passa på att umgås med dom under de dagar du är där. Det finns ju många som veckopendlar och de verkar ju tycka det fungerar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: seahawk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 067
Senast: lizzie
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 423
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 339
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ge ditt personnummer
  • Sommartid
  • Minuspoäng på tenta

Hund, Katt, Andra Djur