WSLPZF
Trådstartare
Det här är så intressant! Och fint analyserat.Det är det absolut svåraste för både mig och min häst. Och jag ska villigt erkänna att jag verkligen har svårt och oftast tänker fel där. Både jag och min häst slår knut på oss själva för att duga. Jag behöver lära mig hur jag slutar belöna prestation, eftersom både han och jag hela tiden har så himla lätt att känna så stor förväntanspress för att prestera något. Och då fryser han fast och går in i sin egna värld antingen som synligt stressad eller så blir han så trött att han somnar. Och jag blir bara ännu mer stressad än jag försökt att inte vara redan när jag tänker att vi ska göra något
Jag har egentligen en ganska bra idé numera tror jag av hur jag behöver förhålla mig till honom och till prestation. Men det är ju såklart också min akilleshäl att vara lugn, avspänd och inte känna mig pressad.
Rent praktiskt är mitt mantra att allt min häst gör är helt perfekt. Allt jag gör är helt perfekt. Inte öka något tryck, vilket för mig är så svårt när man kommer från traditionell hästhantering och dessutom oftast startar med en häst som tycker idén om att gå utanför stalldörren är ångestframkallande. Och så kan jag mata honom hur mycket som helst med godis, för honom är godis inget värt i jämförelse med trygghet och avslappning men gör det lättare för mig att locka ut honom ur hans skal i vissa lägen.
Just nu så har jag landat i att ta bort alla former av "hjälper". Jag vill kunna vara den lugna som tar över känsloläget istället för att påverkas av honom när han blir osäker. Och han behöver tid. Och jag vill låta bli att öka trycket. Så då kändes det logiskt att helt enkelt göra det lättare för mig att öva mig i att lugnt fokusera och låta honom få sin tid. Det är faktiskt nästan lättare för mig nu än när jag dessutom hela tiden funderade över när jag skulle hjälpa honom på traven i rätt riktning och hur.
Min häst (alla hästar?) är enormt lyhörd när jag lyckas skala av mig en del av allt "blurr" och det är så coolt att hur han hajar till, connectar och följer min tanke. Likväl som när jag ser att han hör mig men inte just då är bekväm nog att utföra det jag ber om och hur processerna går tills att han vågar.
Har noll aning om detta inlägget platsade här eller inte för jag lyckas aldrig fatta hur man kan göra något utan negativ förstärkning? Jag har ju visserligen en idé om att när jag tex önskar att han flyttar sig i stallgången när jag fixar med hovarna så har jag en varm och mjuk bild I huvudet av hur jag önskar att han flyttar sig/vart han ställer sig men helt klart upplever ju min häst det som ett mentalt tryck. Han har också lätt för att gissa sig till mentala tryck och försöka följa dem för att behaga mig.
Jag håller med om att det är svårt ibland att balansera det vi vill att hästen ska göra med hästens frivillighet att utföra det: alltså tryck. Och tänker att det också är ett prestationskrav som man lägger på sig själv, att vara perfekt i att endast kommunicera utan tryck. Men jag tror inte att det är möjligt eller kanske ens så värst nödvändigt. Alla har vi ju gränser i livet någonstans. Vi kan inte göra precis allt. Jag fick igår förklara för en ponny att allt gräs inte är hans, alltid. Det känns inte alls lika bra som den fina kommunikation vi har annars (han kan även lämna gräs på signal, men inte igår). Men vi kommer ju över det.
Om man tränar utan tryck och kommunicerar utan tryck så långt det bara är möjligt så anser jag absolut att det är "good enough". Man kan ju bara göra det man kan göra, liksom. Hästarna får absolut kommunicera sin vilja här, och jag kommunicerar min, och oftast vill vi samma saker. Annars får situationen avgöra hur det blir. (Jag är inte lika bra på att formulera mina tankar som du är känner jag!)
Vi är i samma fas här med att ta bort hjälperna, speciellt med ena ponnyn som till hundra procent betraktar dem som förgiftade signaler. Vi byter dem mot andra signaler, och så ser vi längre fram om vi kan byta tillbaka till att använda traditionella hjälper som signaler (utan eskalerande tryck) och om han är okej med det. Han har tidigare gjort precis som du beskriver, antingen synbart stressad eller nedstängd. Det är en helt annan häst numera.