Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Hur går det för er alla? @Habina, hur går det med kast med liten hästgodis? Er andra? Lera/is, promenader/uppsuttet, annat kul?

Jag har blivit en bitter enstöring 😅 Nej bitter är väl fel ord men det verkar inte finnas någon gräns för hur kort mitt tålamod kan bli med bullshit inom hästvärlden. Jag är verkligen så över att argumentera för hästfokus i välfärdsdebatten, det borde ju vara varje hästmänniskas självklarhet men nej då. USCH säger jag bara.

R+-tränaren som vi tränade för förförra året (innan jag behövde jobba dagtid ett år vilket inte funkade med träningstiderna) har iaf svarat så hoppas vi kan få ihop någon träning framöver 😍 Tiger ställde sig demonstrativt på mattan häromdagen och stirrade glatt ut mig så jag tänkte att jag får ta tag i detta nu igen 😅

Idag har vi tränat för belöningsbaserad tränare.
Har inte klickat med denna häst tidigare utan bara övade scent work och födosök på olika sätt, så kändes bra att ha en tränare till hjälp för att komma igång.
Hästen är dock inklickad sedan tidigare med ägaren.

Vi började med targetövnimgar, vilket hästen fattade snabbt, la in många pauser.
Sedan testade vi om tömkörning kunde passa hästen. Ägaren gick bak med tummarna medan hästen gick till mig en bit bort och fick belöning när han kom fram. Utvecklade det sedan till att han skulle gå mellan två sockerbitar som jag la godis på.

Jättekul att se hur fokuserad hästen kunde vara och hur stolt han såg ut när han gick ensam där framme vid tömkörningen.
Roligt också att göra nya saker med en häst som är till åren.

Vi ska definitivt utveckla tömkörningen. 😊

Fick även erbjudande om att tömköra en liten ponny i stallet igen. Gjorde det för ett par år sedan när jag var i det stallet tidigare, så skulle vara roligt att fortsätta. 😊

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 119
Senast: Edla
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 338
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 675
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 557
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur får vi fler starter på klubbtävlingar?
  • Atletix
  • Födda -21
Tillbaka