Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Eller hur! Jag "tvingar" med Tiger vissa dagar men det är ju a la tar den lilla ponnyn först och drar lite i hans långa rep om han stannar och jag tänker vi nog borde bara fortsätta gå i det läget. Men då är jag extra tålmodig nästa tur och ser till att ha tid för honom att ta in världen och få välja väg osv. Jag är ju egentligen mer för att god rörelse är den viktigaste rörelsen, vilket det ju inte blir med handbromsen i och att inte "ta" av det sparade positiva kapitalet. Men ibland känner jag ändå att de stått still för mycket, underlaget är alldeles för mjuk i hagen så de behöver lite variation, tråkiga bootsprovningar för att få mer positiva promenader sen osv. Och ja det är fasen svårast att avgöra där tycker jag!
Ja är ju lite samma här. Hon behöver sättas igång och röra sig mer. Och vi kan ju inte vara på ridbanan sju dagar i veckan liksom. Det är "illa nog" att vi är där på vardagarna pga att hon inte vill ut på promenad i mörkret

Jag tänkte faktiskt tanken på snöre. Sen tänkte jag på hur skillad jag är på att trassla in saker och övergav iden med snöre 😅 För någon rimligare borde det funka 😅
Vi har lekt med tanken på ett flexikoppel 😂 men det var inte ett helt realistiskt förslag. Metspö har också kommit på tal, alltså sådant som man snurrar upp (är inte fiskekunnig...!). 😁

Träning mot mer framåt utan tvång på promenad påbörjad. Första försöken. Lättlärd fläckis ❤️

Blev dock hundleksak istället för ärtpåse

Nehe fick inte med filmen som bifogad fil, får väl länka (hoppas det är okej)

https://www.instagram.com/reel/DGv5LVJtfmI/?igsh=MTBtd2pscHdkaHJxOA==

Superfint!
Jag är på liknande resa nu, började idag med att gå typ tjugo meter fram och tillbaka utanför hagen ensamma, med fasta targets. Kunde gått längre, lillen ville det, om det inte varit för att det är isgata överallt. Men att den här lilla strängen smält fram vid grinden var underbart!
Övade också "sänka huvudet" när hans fokus försvann och han började titta på saker. Funkade jättebra.

Nu kan våren komma så vi får komma igång igen!!

Superfint!
Jag är på liknande resa nu, började idag med att gå typ tjugo meter fram och tillbaka utanför hagen ensamma, med fasta targets. Kunde gått längre, lillen ville det, om det inte varit för att det är isgata överallt. Men att den här lilla strängen smält fram vid grinden var underbart!
Övade också "sänka huvudet" när hans fokus försvann och han började titta på saker. Funkade jättebra.

Nu kan våren komma så vi får komma igång igen!!
Härligt! Här har isen smält så vi har lera. Nästan så jag saknar isen 🙈 (vi har broddar,men förstår det är bättre med en oskodd!)
Hoppas den snart smälter för er så ni kan gå längre.

Jag tänkte att vi börjar sen när vi lämnar hagen med att gå runt stallet och så med kast-targeten - dvs ofarlig runda först som redan funkar. Men för att verkligen få till det. Och så får vanliga promenaderna vara med light-tvång ett litet tag till (hon behöver rörelsen av längre turer)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: Edla
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 236
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 609
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 509
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka