Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså du har inte riktigt fattat det här med att vara skåning. Vilket iofs är försvarbart med att det verkar jäkligt segt för dig att bli skåning på riktigt :p

Det ÄR längre att köra från Skåne än tvärtom, därför flyttar man hit där terrängbanorna finns :D

Du inser att jag är född och uppvuxen i Skåne? :cool:

Alltsååå... Är denna gruppen fortfarande för gröngölingar inom fältävlan eller har alla blivit proffs nu sedan tråden startade?
:D:D

Var kan jag vända mig för att lära mig ALLT om fälttävlan?
Är ju teoretiker så jag gillar att läsa mig till saker..
Några förslag på var det finns bra info? ;)

Alltsååå... Är denna gruppen fortfarande för gröngölingar inom fältävlan eller har alla blivit proffs nu sedan tråden startade?
:D:D

Var kan jag vända mig för att lära mig ALLT om fälttävlan?
Är ju teoretiker så jag gillar att läsa mig till saker..
Några förslag på var det finns bra info? ;)

TR? Där står allt!

Ok.. Jag ställer väl frågan (orna) här då...
HUR gör jag?? :)
I vilken ände ska man börja.
Jag har en häst och en sadel - är det en bra början?? :p:D

@Blomskan Man börjar med att leta upp en vettig tränare och en bana att träna på. Sen provar man för att se om det är kul och om man kommer över hindren eller inte. Om man tar sig över och känner att man vill tävla så säger man till tränaren att man vill ta fälttävlanskortet. :D

@Blomskan Man börjar med att leta upp en vettig tränare och en bana att träna på. Sen provar man för att se om det är kul och om man kommer över hindren eller inte. Om man tar sig över och känner att man vill tävla så säger man till tränaren att man vill ta fälttävlanskortet. :D

Tackar! Har provat så pass mkt att jag vet att det är skitkul! Får väl försöka hitta mig en tränare då.. :) Synd bara att det är så glest mellan banorna.. :(

Om du hintar om område du befinner dig i så kan vi ge dig tips på tränare? Jättekul att fler vill in i sporten, om du måste investera i nåt så är det en bra väst, hästen klarar sig lätt med sina vanliga skydd tillsvidare. En bra hjälm är också A och O. Vad är då en bra hjälm? Jo en godkänd terränghjälm som inte är täckt av t ex sammet, den behöver glida mot marken om du skulle råka trilla av.

Om du hintar om område du befinner dig i så kan vi ge dig tips på tränare? Jättekul att fler vill in i sporten, om du måste investera i nåt så är det en bra väst, hästen klarar sig lätt med sina vanliga skydd tillsvidare. En bra hjälm är också A och O. Vad är då en bra hjälm? Jo en godkänd terränghjälm som inte är täckt av t ex sammet, den behöver glida mot marken om du skulle råka trilla av.

Tackar för tipsen.. :)
Jag befinner mig på Västkusten en bit norr om Göteborg.
Sivert "Sibban" Jonsson håller träningar i inomhusterräng en bit härifrån. Ska försöka vara med på dessa framöver.
Har även hintat till en tjej som håller på med fälttävlan att hon gärna får höra av sig när det ska vara träningar utomhus. Så jag får följa med och prova på det..

Lite följdfrågor då.. :)
Vad ska jag titta efter för märkning för att veta att västen är godkänd?
Ska hjälmen ha någon särskild märkning eller är det en "vanlig" jockehjälm som gäller?
Trilla av????? Näe fy så otäckt! DET tänker jag inte göra! :D:D:D:D:bump::bump:

Vet inte om jag delat detta här (delade nog bara på fb?) men HÄR finns något kul ni alla GRANTERAT vill vara med på: http://www4.idrottonline.se/RidoKSSporren-Ridsport/Falttavlan/SugarCupSaltyCup2015/ En serie stilbedömd terrängritt för häst 80 cm :)

Det är dock oxå i Blekinge så lite långt för vissa här gissar jag :)
Nu kanske det inte är så stort eller tar så lång tid, men om boxplats behövs finns det troligtvis lediga boxar på ridskolan i Ronneby. Ett stor anläggning som är ca 3 år gammal och det är stora och fräscha boxar där hästarna trivs riktigt bra. (Min häst älskade iaf sin box ;), och nej, jag fick verkligen ingen hemlängtan nu :crazy::cry::heart). Det tar ca 10-15 min att köra till Hobys terrängbana därifrån.

Tackar för tipsen.. :)
Jag befinner mig på Västkusten en bit norr om Göteborg.
Sivert "Sibban" Jonsson håller träningar i inomhusterräng en bit härifrån. Ska försöka vara med på dessa framöver.
Har även hintat till en tjej som håller på med fälttävlan att hon gärna får höra av sig när det ska vara träningar utomhus. Så jag får följa med och prova på det..

Lite följdfrågor då.. :)
Vad ska jag titta efter för märkning för att veta att västen är godkänd?
Ska hjälmen ha någon särskild märkning eller är det en "vanlig" jockehjälm som gäller?
Trilla av????? Näe fy så otäckt! DET tänker jag inte göra! :D:D:D:D:bump::bump:
En vanlig godkänd ej sammetsklädd hjälm duger finfint :). Dvs allt mellan jofa och gpa går bra ;).

Vad är att föredra..? Med eller utan skärm??
EN skärm som lätt går av :). Jag vill ha skärm som sol och näs skydd men hamnar man på huvudet så ska den gå av eller vikas.
Min Harrys horse hjälm har bara en tunn plast skärm som är klädd i läder, den går att böja på och kommer inte hålla om man smäller huvudet i gräset ;).
Den är också glatt, välventilerad, ställbar i nacken och väldigt lätt. Samt billig ^_^, en perfekt hjälm dvs, man använder den gärna även då det är kokhett och tillräckligt billig för att man ska ha råd att slänga den efter 4 år eller om man tappar den I golvet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 524
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar