Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet, jag skulle länkat men då var den sidan inte kvar. Beställde i höstas utan problem iaf :)

Då är det bara o välja samma färg på alla tre :idea: :)

Nova: http://www.bukefalos.com/threads/hasproblem-vad-kan-det-vara.1282313/

Kort sammanfattat så har han troligtvis skadat korsbandet höger bakknä i våras i hagen. 6 månader och 5 besök hos evidensia resulterade i förslag om utdömning när de inte hittade felet och han till slut fick nog och inte lät dem sticka honom mer (han lärde sig sparkas för första gången i sitt 10-åriga liv, min superrädda häst som sätter bakbenen under magen om han blir tillsagd).

Under tiden reds han helt enl vets rekommendationer (hältan syntes knappt på böjprov). Alla träningar vi varit på har han alltså varit skadad och bara blivit sämre och sämre och dragit på sig sekundära inflammationer.

Min fina, fina lilla häst med jordens största will to please gav till slut helt upp och det gör mig så himla ont.

Kort sammanfattat så har han troligtvis skadat korsbandet höger bakknä i våras i hagen. 6 månader och 5 besök hos evidensia resulterade i förslag om utdömning när de inte hittade felet och han till slut fick nog och inte lät dem sticka honom mer (han lärde sig sparkas för första gången i sitt 10-åriga liv, min superrädda häst som sätter bakbenen under magen om han blir tillsagd).

Under tiden reds han helt enl vets rekommendationer (hältan syntes knappt på böjprov). Alla träningar vi varit på har han alltså varit skadad och bara blivit sämre och sämre och dragit på sig sekundära inflammationer.

Min fina, fina lilla häst med jordens största will to please gav till slut helt upp och det gör mig så himla ont.
Hur är det med honom nu då? Förutom ekligt regn i öronen ;)

Hur är det med honom nu då? Förutom ekligt regn i öronen ;)

:D

Bra med humöret, vi tar det bitvis och gör det på hans villkor numera. Vill han inte ta på sig grimman (= betyder att vi ska ut o gå, vi har inte grimma annars) så väntar jag tills han vill stoppa ner nosen. Och så får han massor med godis mest hela tiden :p

Vi ska på första återbesöket 9 mars. Hoppas korsbanden ser fina ut då o att frambenet är bättre även om det nog behöver behandlas iaf en gång till trodde vet. Tills dess är det fortfarande hagvila. Vi gör en minipromenad på typ 5 min 1 gång i veckan för att vända det till något positivt att göra grejer igen.

Han är ju tyvärr den sortens häst som lider i det tysta och jag behöver verkligen öva på att inte stressa utan faktiskt lyssna på honom, på riktigt. Han gör ju alltid allt man ber om utan ett ljud vilket inte minst synts hela förra sommaren. Men det betyder ju inte att det på något vis är bra för det!

Lilla vännen! :(:love:

Bra med humöret, vi tar det bitvis och gör det på hans villkor numera. Vill han inte ta på sig grimman (= betyder att vi ska ut o gå, vi har inte grimma annars) så väntar jag tills han vill stoppa ner nosen. Och så får han massor med godis mest hela tiden :p

Vi ska på första återbesöket 9 mars. Hoppas korsbanden ser fina ut då o att frambenet är bättre även om det nog behöver behandlas iaf en gång till trodde vet. Tills dess är det fortfarande hagvila. Vi gör en minipromenad på typ 5 min 1 gång i veckan för att vända det till något positivt att göra grejer igen.

Han är ju tyvärr den sortens häst som lider i det tysta och jag behöver verkligen öva på att inte stressa utan faktiskt lyssna på honom, på riktigt. Han gör ju alltid allt man ber om utan ett ljud vilket inte minst synts hela förra sommaren. Men det betyder ju inte att det på något vis är bra för det!
Fina Tiger! Jag och Duna skickar massor av styrkekramar till dig och honom! :love:

Men Tiger! :( Han är en favoritmara hos mig. :love: Hopplöst när de är sådär snälla, min valack är fullblod till sättet och så fånig för minsta lilla sår, men ibland är det verkligen en fördel. Hoppas han blir bra och glad igen. :)

Himla tråkigt med Tiger! Klart du ska lyssna på honom ordentligt nu men tänk på att hästar är lite som små barn...ger man dom lillfingret så...:eek: i hanteringen menar jag då o inget annat. Är inte säkert att han inte vill ut o gå bara för att han inte sänker huvudet utan kan också vara ett litet test av dig.

Himla tråkigt med Tiger! Klart du ska lyssna på honom ordentligt nu men tänk på att hästar är lite som små barn...ger man dom lillfingret så...:eek: i hanteringen menar jag då o inget annat. Är inte säkert att han inte vill ut o gå bara för att han inte sänker huvudet utan kan också vara ett litet test av dig.

Du hade förstått om du såg honom, det är jag alldeles säker på :) Och eftersom jag ägnat 8 år att göra vissa saker på traditionellt vis med noll framgång så tänker jag försöka testa lite utanför min lilla box nu. Han är liksom inte den typen av häst som klampar på och tar över någon enda gång.

Just nu har jag lärt honom tigga :angel:vilket ledde till att han för första gången i sitt liv tog en liten sockerbit försiktigt ur handen :idea: han har aldrig riktigt fattat det där innan utan bara snabbast möjligt försökt få in.godisen i munnen :p

Ja det hade jag säkert! :o Han låter precis som en extremt gullig liten mara som står mig väldigt nära...han är också sådan, lägg till ovanligt väluppfostrad, kommer från Irland, och ber om lov om allt men är en klippa på tävlingsbanan! Jag älskar Connemaror!:love:

Tjolahopp!
Nu är det snart vår och jag har fifflat ihop dom första tävlingsanmälningarna för våren. Mjukstartar med Pay & Ride den 7 mars, sen blir det klubbtävling i hoppning dagen efter och så toppas detta med en lokal hopptävling den 14 mars.

Känns bra att hoppträning idag gick uruselt och att vi höll på att dö på vägen till träningen eftersom häst tyckte att det var en bättre idé att nästan hoppa nerför ett stup istället för att gå förbi en stillastående bil med motorn på. Samma häst tyckte att det var helt ok att en långtradare med släp fräste förbi mitt framför näsan i 80 knyck ca 3 minuter tidigare. Logiken hos en häst? Don´t ask me. :confused:

Hade också tänkt hoppa den 14 mars men gav upp det. Vi hoppade pay and jump förra lördagen 60 cm, vilket gick fint ibland och galet vissa hopp, och har bara en hoppträning innan den 14.. Väldigt synd då jag inte hittat 80 på lokal tävling annars. Vore en bra start på karriären.
Kände att 60 går bra att hoppa i korsgalopp och kass galopp men 80 cm blir nog värre..
Så nu tränar vi galoppombyten. Är detta året han har fattat att man kan göra det överhuvudtaget. Och då händer det allt som oftast att han byter fram och inte bak.. I måndags gjorde han dock många fina byten både på åttvolt och diagonalerna. Sen att förstå att man kan byta på ett rakt spår om man tagit fel är en helt annan sak men det kommer väl.
I tisdags så gjorde han även galoppombyte när jag tömkörde och bytte varv. BYT är ett bra kommando. :)
Ni fd dressyrare: Är det okey att säga BYT när man tävlar dressyr?? ;)

Jag jobbar hårt på att se en långsiktig plan med mitt förbannade ben :P blivit lite gladare sen jag fått rehab inbokad och hoppas kunna börja hoppträna igen i april/maj någon gång. Så tänkte något i stil med att åka på första hoppningen i juni, hinna med någon dressyr innan och sen starta i Revinge i juli... så hoppas jag det ska fungera. I brist på förmåga att sitta i en hoppsadel(som är den enda jag äger) har jag och Duna börjat roa oss med diverse andra påhitt såsom arbete från marken i kapson, skritta runt i skogen i repgrimma, lite akademisk ridkonst med mera.... faktiskt riktigt roligt nu när vi kommit igång litegrann :) . Hoppa får hon också göra en del fast med min medryttare i sadeln skönt att hon inte blir helt stående trots min oförmåga att rida. Lär i alla fall bli mästare på barbackaridning om det ska fortsätta såhär.

;) // Pink

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar