Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Låter ju gott! Synd jag inte dricker alkohol liksom! :meh:
:D

Den är vedervärdig :yuck: Särbon älskar den :cautious:
För den som inte har provat men vill kunna föreställa sig smaken kan jag meddela att jag och min kompis på en fest en gång fick slut på Minttu (och då behöver man ju mer, eller...?) och helt sonika ersatte den med Colgate utblandad i vodka. Det smakade nästan precis likadant! Roligt hade vi också, fast kompisen hade märkligt nog ont i magen dagen därpå. Ingen aning om vad det kan tänkas ha berott på :angel:
 
Sen på bollen kan jag meddela att inte heller jag har ätit en mosbricka någon gång. Tror faktiskt inte att jag någonsin ätit korv från ett gatukök. Förmodligen för att jag inte bott i Sverige permanent sedan jag var 18. Det närmsta jag kommer är falafel, uppväxt i Malmö som jag är. Men Sibylla, tunnbrödsrulle, mosbricka och allt sånt är helt främmande för mig. Däremot blev jag väldigt sugen på potatismos efter att ha läst här, så det har jag ätit nu! :D
 
För den som inte har provat men vill kunna föreställa sig smaken kan jag meddela att jag och min kompis på en fest en gång fick slut på Minttu (och då behöver man ju mer, eller...?) och helt sonika ersatte den med Colgate utblandad i vodka. Det smakade nästan precis likadant! Roligt hade vi också, fast kompisen hade märkligt nog ont i magen dagen därpå. Ingen aning om vad det kan tänkas ha berott på :angel:
Hittade till och med bildbevis! Fast det var visst någon shady skotsk tandkräm, inte Colgate. Säkert därför hon fick ont i magen! :idea:
 

Bifogade filer

  • 970101_10151505608754055_663866163_n.jpeg
    970101_10151505608754055_663866163_n.jpeg
    28,1 KB · Visningar: 96
Mosbricka? Aldrig hört! Uppväxt strax söder om Göteborg i Kungsbacka och här heter det halv special grillad, eller hel special med valfria tillbehör.. Dom har varierat med åren. Favoriten är gurkmajonäs. Eller 2 kokta med mos.

Enda gången man äter mos på en bricka är med köttbullar sås och lingon!
 
Ni stoppar allting i lådor, ni tycker allt blir bättre med råg, ni har en gäng saker som ser goda ut men visar sig mest vara sura eller sega geggor, eller båda :D

Men det är sagt med kärlek :p Viili, knackkorv och klappgröt är barndom för mig. Men gott är det ju inte så här i efterhand 😅
Men fil har ni väl? Eller? Har ni bara sån på literförpacking? HAR NI INGEN KNACKORV? how?!
Vispgröt med bär? Är det bara vi som äter det? Mannagrynsgröt med lingon? Anyone? Noone?
 
Men fil har ni väl? Eller? Har ni bara sån på literförpacking? HAR NI INGEN KNACKORV? how?!
Vispgröt med bär? Är det bara vi som äter det? Mannagrynsgröt med lingon? Anyone? Noone?

Men viili och fil är inte samma sak för mig! Viili heter filbunke på svenska, fil är kort för filmjölk. Filbunke finns i Sverige men snittåldern på de som är det är nog ungefär 97 år :p Säljs av Valio som är rätt stort i Sverige med.

Har inte hittat någon motsvarande knackkorv i vanliga butiker nej. Det närmaste är väl typ prinskorv men den är mycket mindre. Klappgröt har har aldrig stött på i Sverige iaf! Men kanske finns… i
 
Med tanke på finsk mat. När jag jobbade i butik sålde vi (såklart) Finn crisp. Inget konstigt ned det. Det märkliga var att de också fanns på hyllan med internationell mat. Där var förpackningen mycket större, på Finska (antar samma som säljs i Finland) och typ 400 % dyrare. Och sålde jättebra :laugh: Funderade många gånger på om det var någon billig b-version som säljs utanför Finland och äkta vara måste specialimporteras :p
 
Men viili och fil är inte samma sak för mig! Viili heter filbunke på svenska, fil är kort för filmjölk. Filbunke finns i Sverige men snittåldern på de som är det är nog ungefär 97 år :p Säljs av Valio som är rätt stort i Sverige med.

Har inte hittat någon motsvarande knackkorv i vanliga butiker nej. Det närmaste är väl typ prinskorv men den är mycket mindre. Klappgröt har har aldrig stött på i Sverige iaf! Men kanske finns… i
På finlandssvenska är viili just fil. Filmjölk finns inte.

Gör ingen gröt på mannagryn?
 
Med tanke på finsk mat. När jag jobbade i butik sålde vi (såklart) Finn crisp. Inget konstigt ned det. Det märkliga var att de också fanns på hyllan med internationell mat. Där var förpackningen mycket större, på Finska (antar samma som säljs i Finland) och typ 400 % dyrare. Och sålde jättebra :laugh: Funderade många gånger på om det var någon billig b-version som säljs utanför Finland och äkta vara måste specialimporteras :p
Vad är ens finncrisp? Jag har bara hört det på buke.

Aha googlade och det är alltså surskorpor? Alltså tunna sura knäckebröd bakade på råg?
 
Vad är ens finncrisp? Jag har bara hört det på buke.

Aha googlade och det är alltså surskorpor? Alltså tunna sura knäckebröd bakade på råg?

Utgår från att de som allt annat finskt är gjorda av råg :D

Jag utgick också från att de fanns i Finland eftersom så många köpte de finska paketen hos oss. Saken blir allt märkligare 😅
 
Mannagrynsgröt är ganska vanligt i Sverige! Jag är dock uppväxt med att äta det med jordgubbssylt istället för lingonsylt, alternativt kanel & socker :d
Uppväxt med mannagrynsgröt med lingonsylt och mjölk ☺️ Äter det fortfarande ibland som comfort food.

Fast klappgröt/vispgröt är inte samma sak som mannagrynsgröt med sylt. Eller ja ingredienserna är väl samma, men i Finland kokas gröten med sylten/bären så att allt blir en rosa gegga 😅
 

Bifogade filer

  • 48550C26-1E3D-4B8B-946A-5F7970F09923.jpeg
    48550C26-1E3D-4B8B-946A-5F7970F09923.jpeg
    55,4 KB · Visningar: 62

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 528
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 858
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp