Det behövs inte. Det är liksom inte gott
Rökta var helt ok men de är ju så små att de är jobbiga att äta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det behövs inte. Det är liksom inte gott
Låter ju gott! Synd jag inte dricker alkohol liksom!
För den som inte har provat men vill kunna föreställa sig smaken kan jag meddela att jag och min kompis på en fest en gång fick slut på Minttu (och då behöver man ju mer, eller...?) och helt sonika ersatte den med Colgate utblandad i vodka. Det smakade nästan precis likadant! Roligt hade vi också, fast kompisen hade märkligt nog ont i magen dagen därpå. Ingen aning om vad det kan tänkas ha berott påDen är vedervärdig Särbon älskar den
Hittade till och med bildbevis! Fast det var visst någon shady skotsk tandkräm, inte Colgate. Säkert därför hon fick ont i magen!För den som inte har provat men vill kunna föreställa sig smaken kan jag meddela att jag och min kompis på en fest en gång fick slut på Minttu (och då behöver man ju mer, eller...?) och helt sonika ersatte den med Colgate utblandad i vodka. Det smakade nästan precis likadant! Roligt hade vi också, fast kompisen hade märkligt nog ont i magen dagen därpå. Ingen aning om vad det kan tänkas ha berott på
Nädu!
Men nu blev jag nyfiken, är det nåt speciellt du tänker på?
Men fil har ni väl? Eller? Har ni bara sån på literförpacking? HAR NI INGEN KNACKORV? how?!Ni stoppar allting i lådor, ni tycker allt blir bättre med råg, ni har en gäng saker som ser goda ut men visar sig mest vara sura eller sega geggor, eller båda
Men det är sagt med kärlek Viili, knackkorv och klappgröt är barndom för mig. Men gott är det ju inte så här i efterhand
Kalakukko är nåt brödfanskap men med nån äcklig fiskmos inuti.Vad är det för underligheter ni pratar om? Inbakade kålrötter? Kalakukko, muikko?
Men fil har ni väl? Eller? Har ni bara sån på literförpacking? HAR NI INGEN KNACKORV? how?!
Vispgröt med bär? Är det bara vi som äter det? Mannagrynsgröt med lingon? Anyone? Noone?
På finlandssvenska är viili just fil. Filmjölk finns inte.Men viili och fil är inte samma sak för mig! Viili heter filbunke på svenska, fil är kort för filmjölk. Filbunke finns i Sverige men snittåldern på de som är det är nog ungefär 97 år Säljs av Valio som är rätt stort i Sverige med.
Har inte hittat någon motsvarande knackkorv i vanliga butiker nej. Det närmaste är väl typ prinskorv men den är mycket mindre. Klappgröt har har aldrig stött på i Sverige iaf! Men kanske finns… i
Vad är ens finncrisp? Jag har bara hört det på buke.Med tanke på finsk mat. När jag jobbade i butik sålde vi (såklart) Finn crisp. Inget konstigt ned det. Det märkliga var att de också fanns på hyllan med internationell mat. Där var förpackningen mycket större, på Finska (antar samma som säljs i Finland) och typ 400 % dyrare. Och sålde jättebra Funderade många gånger på om det var någon billig b-version som säljs utanför Finland och äkta vara måste specialimporteras
Vad är ens finncrisp? Jag har bara hört det på buke.
Aha googlade och det är alltså surskorpor? Alltså tunna sura knäckebröd bakade på råg?
Utgår från att de som allt annat finskt är gjorda av råg
Jag utgick också från att de fanns i Finland eftersom så många köpte de finska paketen hos oss. Saken blir allt märkligare
Mannagrynsgröt är ganska vanligt i Sverige! Jag är dock uppväxt med att äta det med jordgubbssylt istället för lingonsylt, alternativt kanel & sockerPå finlandssvenska är viili just fil. Filmjölk finns inte.
Gör ingen gröt på mannagryn?
Ni har till och med lyckats göra mjölkalternativ av saken, såg jag häromdagen https://www.alpro.com/fi/tuotteemme/juomat/ruis-drinks/ruisjuoma/Visa bifogad fil 102391
Lokala distilleriet
Mannagrynsgröt är ganska vanligt i Sverige! Jag är dock uppväxt med att äta det med jordgubbssylt istället för lingonsylt, alternativt kanel & socker
Uppväxt med mannagrynsgröt med lingonsylt och mjölk Äter det fortfarande ibland som comfort food.