Aldrig sett, aldrig hört.Det är småkakor. Inte runda utan "pinnar". Pärlsocker uppepå.
I min hjärna är finska pinnar lika lika fult som wienerbröd eller hamburgare. Dvs något med geografisk anknytning i namnet?
Visa bifogad fil 102437
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig sett, aldrig hört.Det är småkakor. Inte runda utan "pinnar". Pärlsocker uppepå.
I min hjärna är finska pinnar lika lika fult som wienerbröd eller hamburgare. Dvs något med geografisk anknytning i namnet?
Visa bifogad fil 102437
...och används med fördel som måltidsdryckMenade att det ni kallar viili/fil är filbunke på svenska och verkligen inte vanligt. Här säljs filmjölk på enliterstetra som kallad fil och är helt annorlunda i smak och framför allt konsistens.
Finns i de där lådorna med billiga småkakor.Aldrig sett, aldrig hört.
Finska pinnar finns inte ns i finland vad jag vet, inte med det namnet i allafall.
Det är inte fult att kalla någon för finne, men visst kan säkert det också, som det mesta annat, användas i nedsättande ton.
Ett helt neutralt kort är Finländare om man är osäker.
Aldrig sett, aldrig hört.
Supertydligt! Nu har jag lärt mig något nytt idagEtt skatteavdrag minskar den inkomst du betalar skatt på.
Om du tex har en inkomst på 100 000 kr och betalar 30% i skatt blir din skatt 30 000 kr. Om du gör ett skatteavdrag med 10 000 kr blir din skatt istället 27 000 kr (90 000*30%).
En skattereduktion minskar istället själva skatten. I första exemplet blev din skatt 30 000 kr. Om du får får en skattereduktion med 10 000 kr så behöver du bara betala 20 000 kr i skatt.
En skattereduktion har alltså mycket större effekt på hur mycket skatt du betalar. Ett skatteavdrag är mer värt för den som betalar hög skatt, om du betalar 50% i skatt blir effekten av ett avdrag mycket större än om du betalar 30% i skatt. En skattereduktion är lika stor för alla, oavsett vad man tjänar.
Fråga gärna om det är krångligt beskrivit.
Åh toppen! Och jag fick känna mig lite smartSupertydligt! Nu har jag lärt mig något nytt idag
Bästa som finns. Fyllda med potatismos då. Ris är en hädelsefick väldig lust att göra karelska piroger med äggsmör och kommer med en kanske ändå ganska dum fråga då svaret varierar från person till person, men... Är det gott?
Ja det måste vara svenskt. Aldrig sett i Finland.@em-pirre
Visa bifogad fil 102442
Jag har ärligt talat aldrig varit så förtjust i dem så i mitt tycke missar du inget ...
Wikipedia säger att de är ett svenskt påhitt, men danskarna verkar kalla det något liknande?
Är finska pinnar populära i Finland?
Och är det fult att kalla människor som bor i Finland för finnar? Vad ska man i så fall säga istället?
Vad är finska pinnar?
Mvh finne (men kanske man borde säga finsk. Vi säger inte svenne om er, det tänker jag att är lite fult)
Jag har alltid trott att med finne menas finskspråkiga personer i Finland, alltså de med finska som förstaspråk. Medan finländare kan användas också om andra som är bosatta i Finland, så som finlandssvenskar, samer bosatta i Finland, osv.Finska pinnar finns inte ns i finland vad jag vet, inte med det namnet i allafall.
Det är inte fult att kalla någon för finne, men visst kan säkert det också, som det mesta annat, användas i nedsättande ton.
Ett helt neutralt kort är Finländare om man är osäker.
Finskspråkig. Finlandssvensk. Tvåspråkig finländareJag har alltid trott att med finne menas finskspråkiga personer i Finland, alltså de med finska som förstaspråk. Medan finländare kan användas också om andra som är bosatta i Finland, så som finlandssvenskar, samer bosatta i Finland, osv.
Jag protesterar. Vispipuuuro är inte gegga!
Lingonen kokas och skalen silas ifrån. Mannagrynsgröten oh lingonen vispas tills konsistensen är som fromage. Lite frasig, det ska frasa när man tar av den! Och den äts kall.
Den variant jag är uppväxt mede var det ingen sylt i. Man använde osötade lingon. Alltså bara bären. Och gjorde som rårörda lingon (utan socker) som sen silades, inga skal i gröten.
Sötningen tillkom när gröten vispades.
/mvh klappgrötens vänner
Ja där ser man!På förekommen anledning
Karelskapiroger funkar bra om man ska muta mig på något sätt!På förekommen anledning
Jag har alltid trott att med finne menas finskspråkiga personer i Finland, alltså de med finska som förstaspråk. Medan finländare kan användas också om andra som är bosatta i Finland, så som finlandssvenskar, samer bosatta i Finland, osv.
Vill inte vara en killjoy men blanda med tandkräm är ingen bra idé. En tub tandkräm kan döda och fulla människor kan få för sig att sätta i sig mer än vad som är bra, med värre följd än magont då. (Och ja, det finns fall där människor dött av att äta tandkräm.)Hittade till och med bildbevis! Fast det var visst någon shady skotsk tandkräm, inte Colgate. Säkert därför hon fick ont i magen!