Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Jag är ursvensk med ursvensk stam, dock är vi östkustfolk. Jag är uppvuxen både med klappgröt och filibunk. Så hette det hos oss. Filibunk är ju varken fil eller långfil, men man sätter fil att mogna på något sätt (tänk er som en surdeg fast med fil).
Min mormor kom på att istället för att ha lingon i klappgröten så kan man ha i lite kakao - då äter barnet (jag) bättre... :angel:
 
Finska pinnar finns inte ns i finland vad jag vet, inte med det namnet i allafall.

Det är inte fult att kalla någon för finne, men visst kan säkert det också, som det mesta annat, användas i nedsättande ton.
Ett helt neutralt kort är Finländare om man är osäker.

Tack, det alternativet hade jag inte tänkt på. För kvinnor tänker jag att finska eller finskor skulle fungera men jag kom inte på någon manlig motsvarighet.

Aldrig sett, aldrig hört.

Då undrar jag hur dom har fått namnet finska pinnar, de innehåller inte ens råg!
 
Ett skatteavdrag minskar den inkomst du betalar skatt på.

Om du tex har en inkomst på 100 000 kr och betalar 30% i skatt blir din skatt 30 000 kr. Om du gör ett skatteavdrag med 10 000 kr blir din skatt istället 27 000 kr (90 000*30%).


En skattereduktion minskar istället själva skatten. I första exemplet blev din skatt 30 000 kr. Om du får får en skattereduktion med 10 000 kr så behöver du bara betala 20 000 kr i skatt.

En skattereduktion har alltså mycket större effekt på hur mycket skatt du betalar. Ett skatteavdrag är mer värt för den som betalar hög skatt, om du betalar 50% i skatt blir effekten av ett avdrag mycket större än om du betalar 30% i skatt. En skattereduktion är lika stor för alla, oavsett vad man tjänar.

Fråga gärna om det är krångligt beskrivit.
Supertydligt! Nu har jag lärt mig något nytt idag :D
 
@em-pirre
1665154691526.png


Jag har ärligt talat aldrig varit så förtjust i dem så i mitt tycke missar du inget ... :o

Wikipedia säger att de är ett svenskt påhitt, men danskarna verkar kalla det något liknande?
Finska pinnar är en typ av småkakor gjorda av mördeg. Kakorna formas små och avlånga som pinnar.[1] Ovanpå kakorna läggs pärlsocker och krossad mandel.[2] Trots namnet är bakverket ett svenskt påfund.[3] Liknande bakverk finns dock i flera länder.[3] På danska kallas de för finskbrød.[4]
 
Jag har ätit klappgröt ett par gånger på 80-talet men då var den gjort på svartvinbärssaft. Mannagrynsgröt kan jag inte äta utan att få kväljningar, jag vet inte vad det är som får mig att spy av den, konsistensen eller mjölksmaken?
 
Är finska pinnar populära i Finland?

Och är det fult att kalla människor som bor i Finland för finnar? Vad ska man i så fall säga istället?

Vad är finska pinnar? 😅

Mvh finne (men kanske man borde säga finsk. Vi säger inte svenne om er, det tänker jag att är lite fult)

Finska pinnar finns inte ns i finland vad jag vet, inte med det namnet i allafall.

Det är inte fult att kalla någon för finne, men visst kan säkert det också, som det mesta annat, användas i nedsättande ton.
Ett helt neutralt kort är Finländare om man är osäker.
Jag har alltid trott att med finne menas finskspråkiga personer i Finland, alltså de med finska som förstaspråk. Medan finländare kan användas också om andra som är bosatta i Finland, så som finlandssvenskar, samer bosatta i Finland, osv.
 
Jag har alltid trott att med finne menas finskspråkiga personer i Finland, alltså de med finska som förstaspråk. Medan finländare kan användas också om andra som är bosatta i Finland, så som finlandssvenskar, samer bosatta i Finland, osv.
Finskspråkig. Finlandssvensk. Tvåspråkig finländare
 
:meh:
Jag protesterar. Vispipuuuro är inte gegga!

Lingonen kokas och skalen silas ifrån. Mannagrynsgröten oh lingonen vispas tills konsistensen är som fromage. Lite frasig, det ska frasa när man tar av den! Och den äts kall.

Den variant jag är uppväxt mede var det ingen sylt i. Man använde osötade lingon. Alltså bara bären. Och gjorde som rårörda lingon (utan socker) som sen silades, inga skal i gröten.

Sötningen tillkom när gröten vispades.

/mvh klappgrötens vänner

Under mina barndomssomrar rådde det väldigt delade meningar ifall klappgröten skulle göras med sylt eller bär. Fanns helt klart två olika läger 😅 (detta var alltså bland i huvudsak finlandssvenskar i Finland). Men jag är helt klart team bär :D
 
Hur gör alla dessa DIY-bloggare när de slipar möbler inför ommålning? Med slipdammet menar jag. Har tänkt måla om en bokhylla men jag orkar varken bära ut den eller plasta in allt annat och då hamnar ju dammet överallt. Väl? 😆
 
Jag har alltid trott att med finne menas finskspråkiga personer i Finland, alltså de med finska som förstaspråk. Medan finländare kan användas också om andra som är bosatta i Finland, så som finlandssvenskar, samer bosatta i Finland, osv.

Jag skulle svara Ja och Nej på den frågan, för att göra det ännu lite svårare :D

Pratar jag, som finlandssvensk boende i finland, om en finne, så menar jag nog en finskspråkig finländare.
Men när någon utanför finland pratar om en finne, så är det nog alla finländare som menas :)
 
Hittade till och med bildbevis! Fast det var visst någon shady skotsk tandkräm, inte Colgate. Säkert därför hon fick ont i magen! :idea:
Vill inte vara en killjoy men blanda med tandkräm är ingen bra idé. En tub tandkräm kan döda och fulla människor kan få för sig att sätta i sig mer än vad som är bra, med värre följd än magont då. (Och ja, det finns fall där människor dött av att äta tandkräm.)

Så, det var mitt PSA, back to regular programming.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 528
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 861
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp