Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

En dum fråga att ställa till en stor grupp människor; "Har alla *valfri uppgift*?" Exempelvis; "Har alla läst kapitlet? Har alla tränat på stämman?"

Vad ska jag svara på det? Ingen aning. JAG har läst kapitlet och tränat på stämman, men frågan var nu om alla har gjort det, och det vet jag ju inte.
 
En natt när jag inte riktigt sov och inte riktigt var vaken (har en tre månaders bebis så är där ganska mycket) så tänkte jag:

"Undrar vem det är som tillverkar min (bröst)mjölk? Är det H&M?"

Sedan funderade jag på hur min hjärna fungerar egentligen. Det är nog den dummaste frågan jag haft på ett tag.
 
Vad är ens finncrisp? Jag har bara hört det på buke.

Aha googlade och det är alltså surskorpor? Alltså tunna sura knäckebröd bakade på råg?

Fast när jag googlade verkade Finncrisp (alltså företaget) vara väldigt finskt? Togs fram till olympiaden till och med :D

Första gången jag ens hörde talas om finn crisp var det i en svensk podd, så då var jag tvungen att googla det också.
Och såg då att det var helt vanliga surskorpor :D
Populära här i finland också, men antar att velat ha ett lite sexigare namn än surskorpor när de skulle säljas i sverige.
 
Första gången jag ens hörde talas om finn crisp var det i en svensk podd, så då var jag tvungen att googla det också.
Och såg då att det var helt vanliga surskorpor :D
Populära här i finland också, men antar att velat ha ett lite sexigare namn än surskorpor när de skulle säljas i sverige.

Stärker ju min teori om att allt finskt ska innehålla så många delar av surt, geggigt och gjort av råg som möjligt 😅 Smått otroligt att inte julstjärnorna bakas på råg :D
 
Har följt diskussionen om finskt mat och undrat om jag någonsin ätit något finskt. Om finns crisp faktiskt är finskt så har jag ju det. Har alltid trott namnet var någon form för fånig marknadsföring, verkar som det iaf är delvis rätt ändå 😅 surskorpor låter ju inte sååå spännande ändå 😛

Vi hade ofta finns crisp hemma i uppväxten, tror mamma såg det som ett nyttigare alternativ till ljusa kex. Men det smakar surt, har lagt en del tid på att hitta pålägg som dämpar det sura,, utan framgång^^

fick väldig lust att göra karelska piroger med äggsmör och kommer med en kanske ändå ganska dum fråga då svaret varierar från person till person, men... Är det gott? 😁
 
Har följt diskussionen om finskt mat och undrat om jag någonsin ätit något finskt. Om finns crisp faktiskt är finskt så har jag ju det. Har alltid trott namnet var någon form för fånig marknadsföring, verkar som det iaf är delvis rätt ändå 😅 surskorpor låter ju inte sååå spännande ändå 😛

Vi hade ofta finns crisp hemma i uppväxten, tror mamma såg det som ett nyttigare alternativ till ljusa kex. Men det smakar surt, har lagt en del tid på att hitta pålägg som dämpar det sura,, utan framgång^^

fick väldig lust att göra karelska piroger med äggsmör och kommer med en kanske ändå ganska dum fråga då svaret varierar från person till person, men... Är det gott? 😁
Nu är det länge sedan jag ätit surskorpor, men jag brukade tycka att de var bäst endera med bara (ganska rikligt) smör, eller så med smör och någon mild ost :)
Vad gäller pirogerna så kan jag inte riktigt svara då jag är lite för hemmablind där för att kunna ge ett objektivt svar (men jag gillar dem åtminstone)
 
En dum fråga att ställa till en stor grupp människor; "Har alla *valfri uppgift*?" Exempelvis; "Har alla läst kapitlet? Har alla tränat på stämman?"

Vad ska jag svara på det? Ingen aning. JAG har läst kapitlet och tränat på stämman, men frågan var nu om alla har gjort det, och det vet jag ju inte.
Superdumt! Jag brukar fråga "är det någon som inte är klar" exv, blir ju mycket lättare att svara på 😅
 
Är finska pinnar populära i Finland?

Och är det fult att kalla människor som bor i Finland för finnar? Vad ska man i så fall säga istället?
 
Vad är skillnaden på ett skatteavdrag och en skattereduktion? :bag:

Ett skatteavdrag minskar den inkomst du betalar skatt på.

Om du tex har en inkomst på 100 000 kr och betalar 30% i skatt blir din skatt 30 000 kr. Om du gör ett skatteavdrag med 10 000 kr blir din skatt istället 27 000 kr (90 000*30%).


En skattereduktion minskar istället själva skatten. I första exemplet blev din skatt 30 000 kr. Om du får får en skattereduktion med 10 000 kr så behöver du bara betala 20 000 kr i skatt.

En skattereduktion har alltså mycket större effekt på hur mycket skatt du betalar. Ett skatteavdrag är mer värt för den som betalar hög skatt, om du betalar 50% i skatt blir effekten av ett avdrag mycket större än om du betalar 30% i skatt. En skattereduktion är lika stor för alla, oavsett vad man tjänar.

Fråga gärna om det är krångligt beskrivit.
 
Ni stoppar allting i lådor, ni tycker allt blir bättre med råg, ni har en gäng saker som ser goda ut men visar sig mest vara sura eller sega geggor, eller båda :D

Men det är sagt med kärlek :p Viili, knackkorv och klappgröt är barndom för mig. Men gott är det ju inte så här i efterhand 😅
Barndomens klappgröt var ju himmelriket! :love::d
Lagom frasig och inte för söt. Självklart gjord på lingon.

Har länge planerat att koka själv men har inte kommit mig för än.
 
Är finska pinnar populära i Finland?

Och är det fult att kalla människor som bor i Finland för finnar? Vad ska man i så fall säga istället?
Vad är finska pinnar? 😅

Mvh finne (men kanske man borde säga finsk. Vi säger inte svenne om er, det tänker jag att är lite fult)
 
Fast klappgröt/vispgröt är inte samma sak som mannagrynsgröt med sylt. Eller ja ingredienserna är väl samma, men i Finland kokas gröten med sylten/bären så att allt blir en rosa gegga 😅
:meh:
Jag protesterar. Vispipuuuro är inte gegga!

Lingonen kokas och skalen silas ifrån. Mannagrynsgröten oh lingonen vispas tills konsistensen är som fromage. Lite frasig, det ska frasa när man tar av den! Och den äts kall.

Den variant jag är uppväxt mede var det ingen sylt i. Man använde osötade lingon. Alltså bara bären. Och gjorde som rårörda lingon (utan socker) som sen silades, inga skal i gröten.

Sötningen tillkom när gröten vispades.

/mvh klappgrötens vänner
 
:meh:
Jag protesterar. Vispipuuuro är inte gegga!

Lingonen kokas och skalen silas ifrån. Mannagrynsgröten oh lingonen vispas tills konsistensen är som fromage. Lite frasig, det ska frasa när man tar av den! Och den äts kall.

Den variant jag är uppväxt mede var det ingen sylt i. Man använde osötade lingon. Alltså bara bären. Och gjorde som rårörda lingon (utan socker) som sen silades, inga skal i gröten.

Sötningen tillkom när gröten vispades.

/mvh klappgrötens vänner
Ja just så. Det är mannagröt man vispar med lingon. Sen äts den kall med kall mjölk. Mmmmm. Helt annan konsistens än annan kall gröt.
 
Är finska pinnar populära i Finland?

Och är det fult att kalla människor som bor i Finland för finnar? Vad ska man i så fall säga istället?
Finska pinnar finns inte ns i finland vad jag vet, inte med det namnet i allafall.

Det är inte fult att kalla någon för finne, men visst kan säkert det också, som det mesta annat, användas i nedsättande ton.
Ett helt neutralt kort är Finländare om man är osäker.
 
Vad är finska pinnar? 😅
Det är småkakor. Inte runda utan "pinnar". Pärlsocker uppepå.

I min hjärna är finska pinnar lika lika fult som wienerbröd eller hamburgare. Dvs något med geografisk anknytning i namnet?

1665153862107.png
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 528
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 858
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp