Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Vill inte vara en killjoy men blanda med tandkräm är ingen bra idé. En tub tandkräm kan döda och fulla människor kan få för sig att sätta i sig mer än vad som är bra, med värre följd än magont då. (Och ja, det finns fall där människor dött av att äta tandkräm.)

Så, det var mitt PSA, back to regular programming.
Nä, det är tur att vi kommit en bit sedan dess (till mitt försvar var detta alltså 10-12 år sedan)! Tror att vi insåg detta själva också, Minttu-intaget till trots, och därför höll oss till en shot var av "uppfinningen".
 
Har följt diskussionen om finskt mat och undrat om jag någonsin ätit något finskt. Om finns crisp faktiskt är finskt så har jag ju det. Har alltid trott namnet var någon form för fånig marknadsföring, verkar som det iaf är delvis rätt ändå 😅 surskorpor låter ju inte sååå spännande ändå 😛

Vi hade ofta finns crisp hemma i uppväxten, tror mamma såg det som ett nyttigare alternativ till ljusa kex. Men det smakar surt, har lagt en del tid på att hitta pålägg som dämpar det sura,, utan framgång^^

fick väldig lust att göra karelska piroger med äggsmör och kommer med en kanske ändå ganska dum fråga då svaret varierar från person till person, men... Är det gott? 😁
Karelska piroger är ätbara, till skillnad från en del andra finska specialiteter (memma :stop:). Ska du testa nåt, så gör klappgröt. Det är gott!
 
Under mina barndomssomrar rådde det väldigt delade meningar ifall klappgröten skulle göras med sylt eller bär. Fanns helt klart två olika läger 😅 (detta var alltså bland i huvudsak finlandssvenskar i Finland). Men jag är helt klart team bär :D
Eller som min hedning till make som påstår att svärmor gjorde klappgröten på det hon skummade av när hon kokade lingonsylt :eek:
Tyvärr så lever hon inte längre, men jag vet att det var hon och jag mot maken (när han påstod saker som gjordes när han var barn) ;):love:
 
Karelska piroger, smördegskryssen med plommonkompott, kålrotslåda - Lika gott alltsammans!

För att inte tala om ärtsoppan gjord på gröna ärtor.
:d:d:d


Däremot är jag lika skeptisk som mina ungdomar på lägret i Saarijärvi när vi fick köttfärssås och spaghetti.
Köttfärssåsen var just det. Sås - dvs brunsås - med köttfärs i. :nailbiting::arghh:😮
 
Karelska piroger, smördegskryssen med plommonkompott, kålrotslåda - Lika gott alltsammans!

För att inte tala om ärtsoppan gjord på gröna ärtor.
:d:d:d


Däremot är jag lika skeptisk som mina ungdomar på lägret i Saarijärvi när vi fick köttfärssås och spaghetti.
Köttfärssåsen var just det. Sås - dvs brunsås - med köttfärs i. :nailbiting::arghh:😮
Ungdomarna i Saarijärvi ska sättas på tukthus! sånt kan man inte göra!
 
Karelska piroger, smördegskryssen med plommonkompott, kålrotslåda - Lika gott alltsammans!

För att inte tala om ärtsoppan gjord på gröna ärtor.
:d:d:d


Däremot är jag lika skeptisk som mina ungdomar på lägret i Saarijärvi när vi fick köttfärssås och spaghetti.
Köttfärssåsen var just det. Sås - dvs brunsås - med köttfärs i. :nailbiting::arghh:😮
Det har jag heller aldrig hört om, så det är nog inget finskt utan helt enkelt en dålig kock.
 
Karelska piroger, smördegskryssen med plommonkompott, kålrotslåda - Lika gott alltsammans!

För att inte tala om ärtsoppan gjord på gröna ärtor.
:d:d:d


Däremot är jag lika skeptisk som mina ungdomar på lägret i Saarijärvi när vi fick köttfärssås och spaghetti.
Köttfärssåsen var just det. Sås - dvs brunsås - med köttfärs i. :nailbiting::arghh:😮
Min bästa vän är sambo med en finne och han gör köttfärssås med brunsås. Det är tydligen riktigt vidrigt äckligt. :yuck:
 
Funderar på om jag har risk för näringsbrist då jag gjort en helomvändning i kosten på grund av priserna, har nästan helt slutat med mejeriprodukter och kött, äter smörgåsar utan bordsmargarin, äter inte keso eller fil längre för jag har inte råd med det längre på daglig basis. Äter mindre frukt men när jag är på kontoret, 1-2 dagar per vecka, har vi frukt och då försöker jag äta tre varje dag.

Köper en del mejeriprodukter för att ha till bakning men då är det ju typ 50 gram smör på två limpor och creme fraiche eller nåt liknande till grytor som det kan bli många portioner av. så det kan ju vara två deciliter creme fraiche på sex portioner som jag äter 1-2 gånger per vecka. Äter kyckling relativt ofta då det är billigt att köpa en hel och göra många portioner på om man gör gryta av det. Slutat med en hel del färska grönsaker, köper mer frysta. Har just nu lax hemma för jag köpte en hel laxsida när det var erbjudande. Kanske borde man ta kontakt med vården för att kolla upp så att man inte får näringsbrist dock brukar de ju inte vara så pigga på att testa något bara för att man själv till testa det och inte har några symtom.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 528
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 861
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp