Jo, fast det du beskriver är ju ett annat scenario, att inte respektera ålagda begränsningar. Alla verksamheter har ju att rätta sig efter myndighetsregleringar och begränsningar av olika slag och olika skäl. Det är, vågar jag påstå, alla arrangörer inom motorsport medvetna om. Och synnerligen angelägna om att uppfylla, i vetskap om att hela deras existens hänger löst.
Men med buller är det litet annorlunda än med andra typer av störningar. Det går utmärkt att mäta och kvantifiera buller, men störupplevelsen korrelerar inte förutsägbart med ljudnivån. Det går fint, och är inte alls ovanligt, att uppleva bullerstörning redan när man överhuvudtaget kan uppfatta ljudet ifråga - och det är ofta svårt att bullerbegränsa på den nivån att det överhuvudtaget inte får uppfattas något störljud alls.
Därför engagerar sig en del inflyttade till exempelvis motorbanors närhet i att begränsa verksamheterna ytterligare, ner under den redan reglerade nivån, om inte på andra sätt så genom att ytterligare minska exponeringens tid (läs: antal verksamhetsdagar eller -tillfällen).
Den motorbana jag bor nära är sedan länge begränsad till tio (10) dagar per kalenderår, under vilka man får bedriva verksamhet som bullrar upp till satta gränsvärden. Övriga dagar på året får man också bedriva verksamhet men den får då i princip inte höras överhuvudtaget.