Just ifråga om motorsport så är min uppfattning faktiskt tvärtom. På 40-50-60-talet var acceptansen för motorbuller snudd på oändlig, det tycker jag det räcker att höra dåtida motorcyklar och bilar för att ana. Idag finns bullergränser både vid källa och mottagare s a s, bullervallar, inskränkningar i verksamhetsomfattning etc. Min uppfattning är snarare att acceptansen/toleransen för bullerstörningar sänkts rejält över tid. Dels i absoluta tal, dels s a s relativt genom att förtätningar och etableringar av bostadsområden kommit att närma sig anläggningar som tidigare varit oproblematiskt placerade. Varken mitt grannskap eller det @sthu refererar till är särskilt tätbebyggt eller högexploaterat; befolkningstätheten ligger runt 30-40 pers/km2 och det borde finnas hyfsat gott om plats.Men rent generellt så bullrar ju vägar, motorbanor betydligt mer nu än de gjorde på 60-talet. Exempelvis.
Där jag bodde förut, i Mölndal, fick kommunens största förening stryka på foten när Blixås enduro- och motocrossbana tvingades stänga. När banan byggdes i början av 60-talet låg den helt oproblematiskt, och faktiskt även långt in på 90-talet. Sedan bestämde kommunen att det var just i den riktningen som bostadsområdet Torrekulla nödvändigtvis behövde expandera. (Och, just ja, golfbanorna Hills och Torrekulla behövde ju oundvikligen skövla 120 hektar strövområde i direkt anslutning - men det blev av någon anledning aldrig en särskilt kontroversiell fråga.)
Det var litet bittert när Mölndals kommun skickade ut en broschyr till hushållen med info om det rikliga föreningslivet i kommunen - med en bild från Blixåsbanan på omslaget, efter att beslut om verksamhetens upphörande tagits. Efter det har den föreningen, med stor andel ungdomsverksamhet, harvat runt i limbo i försök att hitta ny lokalisering för en bana. NIMBY in absurdum. (Just nu finns ett förslag som möjligen skulle kunna bli verklighet, men som bygger på elmotorcyklar.)
Visserligen har Mölndals kommun 10-20 ggr högre befolkningstäthet än min och @sthu:s kommuner och jag förstår att stadsbyggnad har andra utmaningar med de förutsättningarna. Men det finns rejält mycket skog både i Mölndals och Kungsbacka kommuner...