Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Det där har jag alltid undrat över. Över 20 år med frekventa åsknedslag men nåt aggregat har inte gått åt skogen nån gång. Har inga speciella åskskydd installerat heller. Tur? Tåliga aggregat?

(Har dock elaggregatet installerat med brandfri skiva bakom för att minska risken för brand om det blir nåt sånt fel.)
Vad brukar gå sönder i stället?
Här har det mesta gått åt skogen utom just tv och dator
Värmepanna vattenpump frys lysrörsarmaturer skymningsrelä laddbar dammsugare
Och ett flertal elaggregat
Men inte tv eller dator
 
Vad brukar gå sönder i stället?
Här har det mesta gått åt skogen utom just tv och dator
Värmepanna vattenpump frys lysrörsarmaturer skymningsrelä laddbar dammsugare
Och ett flertal elaggregat
Men inte tv eller dator
Luftvärmepump , telefonledningar, telefonuttag, telefon, sot och rök inne, klotblixt, adsl-router, transformatorstation, två gigantiska granar, ett stort körsbärsträd, stationär PC.
 
Luftvärmepump , telefonledningar, telefonuttag, telefon, sot och rök inne, klotblixt, adsl-router, transformatorstation, två gigantiska granar, ett stort körsbärsträd, stationär PC.
Om vi funderar vidare finns det kanske vatten ådror eller vattenledningar som leder blixten åt nåt håll
Tänk om man kunde ta till vara den kraften som finns i en blixt
 
Nu undrar jag om det är vanligt att man drar ut sladden till tv, router och andra elapparater til natten? Jag blev precis dumförklarad av en person som tydligen gör det pga brandrisken. Jag tänkte att brandrisken hos en modern platt-tv var så liten att de flesta inte gör det?
Jag har en kompis som gör så.
 
Jag tänker att fermenterade drycker är smart och har tidigare tänkt skriva till dig om andra fermenterade drycker som kvass (rödbetskvass är fantastiskt när den blir bra, har en äppel- och kryddversion på g till julen). Skillnaden mellan kombucha och kvass är att kombucha-kulturen är mjölksyrebakterier och jästsvampar medan kvass är övervägande mjölksyrabakterier. Dessutom kan sockerhalten i köpekombucha vara en faktor (typ candidasvamp går ju att få i kroppen tex vid högt sockerintag i samband med andra faktorer). Kombucha är ju väldigt hälsotrendigt samtidigt som den vad jag förstått har bäst hälsoeffekter om kulturen fått omvandla de tillsatta sockerarterna mer än vad som sker i köpte-varianterna. Det finns lättgooglad info om samband kombucha-candida men inget tydligt svar på om den hjälper eller förvärrar candida.

Det jag vill säga att olika kvass är bland de bästa icke alkoholhaltiga måltidsdryckerna i mina ögon/smaklökar, så gillar du kombucha och har tvek på dess hälsoeffekter, så kan det verkligen vara värt att experimentera själv med frukt- och grönsakskvass. Kvass har nämligen probiotika (mjölksyrebakterier) gemensamt med kombucha, men mindre socker som kan göda candida och mindre jästsvamp som eventuellt kan öka obalans i en redan skadad tarmflora men annars inte är något problem. Eller göra egen kombucha där du har kontroll över efterfermenteringen och mängden socker som är kvar när den dricks (dvs du gör den mer lik vinäger 🙈). Jag öppnade precis en plommonkvass från i somras. Torr, spritsig, något platt smak men med roliga toner av mandel (från kärnorna?) och en lätt plommonig rund eftersmak. Kul! Och alkoholfri.

Helt oefterfrågat recept på rödbetskvass, vilket är min ”stapeldryck”: två medelstora rödbetor skivade, lite skivad ingefära, ev ett halvt äpple skivat (och/eller några matskedar vassle), 10 gram salt, lägg i 2-liters snäpplocksburk och fyll upp med vatten, låt stå med locket på tills små bubblor rör sig uppåt i burken när den snurras, sila av. Lagra gärna minst en v i kylen. Drick och njut.
Jag dricker bara pappas hemmagjorda kombucha pga den köpa är för söt och dyr, ibland får den stå i några extra veckor på lagring också (osäker på hållbarheten men den är LÅNG!). Däremot har jag hört att det kan finnas lite alkohol i hemmagjord kombucha. Finns det någon sanning i det?

Undrar också om det funkar att lagra köpekombucha för att få bort set söta eller är den för "ren"?
 
Var på affären idag och stod framför tidningshyllan ett tag. Väckte några frågor.

Läser barn idag serietidningar? Skulle vilja köpa en prenumeration till mina syskonbarn för jag minns hur glad jag blev när Penny kom.

Och vilka köper Fantomen? Hur kan det löna sig att trycka den och sälja i butik?
 
Var på affären idag och stod framför tidningshyllan ett tag. Väckte några frågor.

Läser barn idag serietidningar? Skulle vilja köpa en prenumeration till mina syskonbarn för jag minns hur glad jag blev när Penny kom.

Och vilka köper Fantomen? Hur kan det löna sig att trycka den och sälja i butik?
Mina barn prenumererar på Bamse, och blir överlyckliga varje gång den kommer i brevlådan 😍

Fantomen kan jag dock inte svara på.
 
Nu undrar jag om det är vanligt att man drar ut sladden till tv, router och andra elapparater til natten? Jag blev precis dumförklarad av en person som tydligen gör det pga brandrisken. Jag tänkte att brandrisken hos en modern platt-tv var så liten att de flesta inte gör det?
Min särbo drar ur mikro, kaffekokare osv. Förut tvn också men det har han slutat med. Men han är patologiskt nojig. Jag har dock anammat att inte ladda mobilen över natten.
 
Min särbo drar ur mikro, kaffekokare osv. Förut tvn också men det har han slutat med. Men han är patologiskt nojig. Jag har dock anammat att inte ladda mobilen över natten.
Jag laddar inte heller något över natten. Mobilen lägger jag på laddning när jag kliver upp. Andra saker laddar jag när jag är hemma och vaken.
 
Jag dricker bara pappas hemmagjorda kombucha pga den köpa är för söt och dyr, ibland får den stå i några extra veckor på lagring också (osäker på hållbarheten men den är LÅNG!). Däremot har jag hört att det kan finnas lite alkohol i hemmagjord kombucha. Finns det någon sanning i det?

Undrar också om det funkar att lagra köpekombucha för att få bort set söta eller är den för "ren"?
Vad jag hört är att fermenteringsprocessen även bryter ner alkohol så att det är väldigt låga halter. Här fanns en tydlig förklaring (dock utan källor).

Om du vill efterfermentera köpekombucha hemma så behöver du hälla upp den på ett kärl med större öppning då kombuchans fermentering kräver syre. Provar du fermentera i flaskan, även med öppen kork, kan du få en obalanserad fermentering där andra bakterier än kombuchans tar över eftersom de bakterierna som hör till kulturen är gjorda för att verka med syretillförsel och då dör. De dör alltså inte i kylskåpet för då kyls de och är bara vilande medan rumsvärmen gör att de vaknar och behöver socker och syre för sin överlevnad. Det gör ju också att kulturen dör om/när allt socker är omvandlat, men att den dör är inte dåligt i sig (död probiotika gör även den viss nytta) bara att den då kan ge plats till andra bakterier vilket vi inte vill. Dvs byt till en burk och smaka då och då så du når din mål-fermenteringsgrad. Det bör ske inom två veckor (beroende på hur länge den fermenterat innan köp). Det förutsätter såklart att kulturen är levande och inte har pastöriserats innan försäljning. Detta är hur jag lärt mig och läst mig till.
 
Var på affären idag och stod framför tidningshyllan ett tag. Väckte några frågor.

Läser barn idag serietidningar? Skulle vilja köpa en prenumeration till mina syskonbarn för jag minns hur glad jag blev när Penny kom.

Och vilka köper Fantomen? Hur kan det löna sig att trycka den och sälja i butik?
Säljer dom fortfarande Fantomen? Nostalgi!

Jag tror tidningsprenumeration skulle uppskattas av barnen, men det var en bra fråga. När jag var liten hade jag prenumeration och jag tyckte om det. Innehållet kanske har förändrats men barn är ju barn och kan nog uppskatta det även idag. :)
 
Jag har spenderat en del av min tid idag med att fundera över när man aktivt började kapa navelsträngen efter födseln istället för att låta den ramla av när den förtvinat. Någon som vet?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 529
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 863
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp