Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Hjälp en idiot....
Det var långt mer än 10 år sen jag köpte en datorskärm. Mao ord är den jag har nu rätt oskarp...

Om jag ska skaffa ny så har jag lite att ta hänsyn till. Jag har ett hörnskrivbord och "hålet" där skärmen ska stå är 51 cm brett. Höjd 55.
Men nu mäter man väl inte skärmens bredd och inte i cm? Visst mäter man diagonalt, eller?

Hjälp en tant.
 
Hjälp en idiot....
Det var långt mer än 10 år sen jag köpte en datorskärm. Mao ord är den jag har nu rätt oskarp...

Om jag ska skaffa ny så har jag lite att ta hänsyn till. Jag har ett hörnskrivbord och "hålet" där skärmen ska stå är 51 cm brett. Höjd 55.
Men nu mäter man väl inte skärmens bredd och inte i cm? Visst mäter man diagonalt, eller?

Hjälp en tant.
Yes! Det mäts diagonalt och i tum... av någon dum anledning. :cautious:
 
Det finns slangar med metall, flätat eller spiral, på utsidan. Det stoppar möss att gnaga oftast i alla fall. Hur svårt det skulle vara att få tag på i storlek o anpassning för diskmaskin vet jag inte. Jag fick sätta en sådan ytterslang på ett ställe i stallet då mössen gillade att vara där. Och fånga mössen, så småningom. Möss älskar att följa rör och ledningar in i hus, så jag har fått täta med metallull i spackel runt ledningarna. Sedan dess har de inte tagit sig in. Går säkert att lägga metallnät eller ull i annat material också.
Har varit så lite möss här så jag har nästan glömt bort hur jag gjort, men i år verkar det vara mycket möss igen. Trist, de förstör en hel del.
 
Hur mycket är en "tuss"??
Om nån säger, kan du ge min häst en "tuss" hö, hur mycket bör den få då? 500 gram? 2 kilo? En 1 liters flyspåse hårdpackad, en full sopsäck, eller det jag har i stövlarna efter att ha packat hö till min egen häst? Hur mycket skulle du ge den hästen?
Bäst jag skriver samma fråga i flera trådar så jag kanske får napp. Det här är en viktig fråga.
 
Hur mycket är en "tuss"??
Om nån säger, kan du ge min häst en "tuss" hö, hur mycket bör den få då? 500 gram? 2 kilo? En 1 liters flyspåse hårdpackad, en full sopsäck, eller det jag har i stövlarna efter att ha packat hö till min egen häst? Hur mycket skulle du ge den hästen?
Bäst jag skriver samma fråga i flera trådar så jag kanske får napp. Det här är en viktig fråga.

Jag hade nog gett ett halvt kilo ungefär...
 
Hjälp en idiot....
Det var långt mer än 10 år sen jag köpte en datorskärm. Mao ord är den jag har nu rätt oskarp...

Om jag ska skaffa ny så har jag lite att ta hänsyn till. Jag har ett hörnskrivbord och "hålet" där skärmen ska stå är 51 cm brett. Höjd 55.
Men nu mäter man väl inte skärmens bredd och inte i cm? Visst mäter man diagonalt, eller?

Hjälp en tant.
en 16 tummare är ca 36 cm bred. medans en 24 är ca 55 cm bred så kolla på en 22 eller mindre och kolla på produktetens spec
 
Det finns slangar med metall, flätat eller spiral, på utsidan. Det stoppar möss att gnaga oftast i alla fall. Hur svårt det skulle vara att få tag på i storlek o anpassning för diskmaskin vet jag inte. Jag fick sätta en sådan ytterslang på ett ställe i stallet då mössen gillade att vara där. Och fånga mössen, så småningom. Möss älskar att följa rör och ledningar in i hus, så jag har fått täta med metallull i spackel runt ledningarna. Sedan dess har de inte tagit sig in. Går säkert att lägga metallnät eller ull i annat material också.
Har varit så lite möss här så jag har nästan glömt bort hur jag gjort, men i år verkar det vara mycket möss igen. Trist, de förstör en hel del.
Inlopsslangen är sådan, men avloppsslangen är grövre och de hittar jag inte i annat än plast.

God jul till mig.
 
Hur mycket är en "tuss"??
Om nån säger, kan du ge min häst en "tuss" hö, hur mycket bör den få då? 500 gram? 2 kilo? En 1 liters flyspåse hårdpackad, en full sopsäck, eller det jag har i stövlarna efter att ha packat hö till min egen häst? Hur mycket skulle du ge den hästen?
Bäst jag skriver samma fråga i flera trådar så jag kanske får napp. Det här är en viktig fråga.
För mig hade det berott på kontexten.
Halvblod i hage: 1-2kg
Halvblod i box i väntan på något, tex hovslagaren: nåt halvkilo
Shettis: nåt halvkilo
I transporten på tävlingsplats: nåt kg
Osv
 
Hur mycket är en "tuss"??
Om nån säger, kan du ge min häst en "tuss" hö, hur mycket bör den få då? 500 gram? 2 kilo? En 1 liters flyspåse hårdpackad, en full sopsäck, eller det jag har i stövlarna efter att ha packat hö till min egen häst? Hur mycket skulle du ge den hästen?
Bäst jag skriver samma fråga i flera trådar så jag kanske får napp. Det här är en viktig fråga.
Det jag drar loss med en hand ungefär.
 
Hur mycket är en "tuss"??
Om nån säger, kan du ge min häst en "tuss" hö, hur mycket bör den få då? 500 gram? 2 kilo? En 1 liters flyspåse hårdpackad, en full sopsäck, eller det jag har i stövlarna efter att ha packat hö till min egen häst? Hur mycket skulle du ge den hästen?
Bäst jag skriver samma fråga i flera trådar så jag kanske får napp. Det här är en viktig fråga.

I min värld betyder frågan "en tuss hö" normal giva för den måltiden det gäller, Frukost, Lunch eller eftermiddag/kväll, då det är tydligt att ägaren inte hinner ut till stallet för den aktuella givan.

Om ägaren däremot påpekar at hen är där lite senare än normalt så ger man kanske ett halvt kilo så att hästen ifråga inte blir orolig för att de andra får mat men inte den, och ägaren ger resten av givan när hen kommer dit kanske en halvtimme sen.
 
Var tar resten av alla ekologiska grisar vägen!?

Varje jul säljs det massa ekologiska julskinkor. Rimligtvis kommer dessa skinkor från grisar vars övriga kroppsdelar även de är ekologiska. Men vart tar de vägen!?

Tex ekologiska revbensspjäll som också är en julig produkt är hopplöst att få tag på 🤷‍♀️
Visst är det märkligt! Jag har börjat att köpa från gårdsbutiker istället och där finns alla delar. Plus chark.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 529
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 863
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp