Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Alltså jag har duschdörrar i glas och inte är dom svåra att göra rent... Brukar någon gång i veckan skrapa av dom efter dusch. Mina ser rena ut. Sen brukar jag någon gång spreja badrumsmedel på dom.

Möjligen att man se vattenfläckar om man står några cm från dom och granskar dörrarna men inte annars.
Blir det inte ränder av skrapan?
Det är skillnad på "hemma-rent" och "hotellrums-rent". Vi skulle inte lämna kvar några fläckar överhuvudtaget.
Om vi passerade en glasdörr med fingeravtryck/fläckar på så skulle vi torka bort det även om vi redan gjort det vid den ordinarie städningen.
Och ja, husfrun gick och inspekterade då och då så att man städat noga.
Persiennerna på hotellrummen skulle ställas så att lamellerna var vågräta (öppna).
Kuddvarens öppning skulle vara bort från dörröppningen.
Osv.
 
Vad skiljer villa från hus eller stuga?
Ett hus på landet har brunnit och det beskrivs som en villa. Jag hajade till eftersom det verkar vara ett äldre timmerhus med skortensstock.

Mitt hus är från 1800- talets slut. Jag skulle inte komma på tanken att kalla det för villa.

För mig är villa nåt som finnas i ett villaområde. Inte ett hus på landet.

Är jag ute och cyklar? Är jag - märkliga tanke - villaägare?
Tror det blivit många som börjat använda villa som en generell benämning på en- eller tvåbostadshus.

Jag håller med dig, en villa ska inte ha mer mark än en "villatomt", ska inte ha ingått i sammanhang med (delvis) självförsörjning eller gårdsdrift, och ska inte vara av en byggnadstyp som är tydligt äldre än villafenomenets existens. Dock kan det ligga på landet, det finns avstyckade villa tomter med typiska villa-hus både i typiska bymiljöer och i skogiga avkrokar.

Men blundar aktivt i denna fråga. Se bara vad mäklare kan ta sig för att kalla "torp". Ibland är det sådant som helt uppenbart varit gårdar långt över normalstorlek, med maffiga bostadshus (typ 2 hela våningar med 3-4-5 fönsteraxlar).
 
Blir det inte ränder av skrapan?
Det är skillnad på "hemma-rent" och "hotellrums-rent". Vi skulle inte lämna kvar några fläckar överhuvudtaget.
Om vi passerade en glasdörr med fingeravtryck/fläckar på så skulle vi torka bort det även om vi redan gjort det vid den ordinarie städningen.
Och ja, husfrun gick och inspekterade då och då så att man städat noga.
Persiennerna på hotellrummen skulle ställas så att lamellerna var vågräta (öppna).
Kuddvarens öppning skulle vara bort från dörröppningen.
Osv.
Det är säkert högre krav när städningen görs professionellt :). Min städare får dörrarna att verkligen se rena ut, inte en fläck. Men samtidigt blir det helt ok när jag skrapar av, inte hotell rent men rent och man måste stå väldigt nära dörrarna för att se vattenfläckar.
 
Jag ska antagligen köpa ett print från en ny konstnär jag gillar. Hon håller på att planera vilka print hon ska göra och frågade vilken storlek jag är intresserad av.

Vad är vanlig storlek för print? Vet inte hur orginalet är men vet att det är målat med vattenfärg (samma som akvarell? Är en utländsk konstnär).

Spontant tänkte jag A4 men å andra sidan kanske det är en svår storlek att hänga på väggen? Snyggare med mindre eller större alltså.

Taggar @tanten och @tornblomma som jag vet håller på med konst.
 
Print kan göras i vilka storlekar som helst. Sen skär man ner den till önskat format.
Papper finns i små eller stora format. A4 är ett A1 vikt 4 gånger. Vykort är A6. Osv.
Vad som är "vanligt" vet jag inte
 
Jag ska antagligen köpa ett print från en ny konstnär jag gillar. Hon håller på att planera vilka print hon ska göra och frågade vilken storlek jag är intresserad av.

Vad är vanlig storlek för print? Vet inte hur orginalet är men vet att det är målat med vattenfärg (samma som akvarell? Är en utländsk konstnär).

Spontant tänkte jag A4 men å andra sidan kanske det är en svår storlek att hänga på väggen? Snyggare med mindre eller större alltså.

Taggar @tanten och @tornblomma som jag vet håller på med konst.
Jag skulle fundera på var du tänker ha printet, och utgå från vad som hade passat bäst i storlek.
 
Jag har köpt tågbiljett med Öresundståg och Skånetrafiken. Kan jag ta ett tidigare tåg på samma biljett?
 
Vad är skillnaden på chips och tortillachips, (förutom innehållet) Räknas vanliga chips som "tilltugg/godis" å Natchoschipsen mat?
 
Jag ska antagligen köpa ett print från en ny konstnär jag gillar. Hon håller på att planera vilka print hon ska göra och frågade vilken storlek jag är intresserad av.

Vad är vanlig storlek för print? Vet inte hur orginalet är men vet att det är målat med vattenfärg (samma som akvarell? Är en utländsk konstnär).

Spontant tänkte jag A4 men å andra sidan kanske det är en svår storlek att hänga på väggen? Snyggare med mindre eller större alltså.

Taggar @tanten och @tornblomma som jag vet håller på med konst.

Har tyvärr ingen erfarenhet av print!
Rent spontant låter A4 litet, men du kanske har sett ut en plats där den storleken funkar?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 529
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 862
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
608
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp